Typy uszkodzeń samochodów sprowadzanych z USA: klasyfikacja i ryzyko
Już od dziesięciu lat firma Columb Trade pomaga swoim klientom sprowadzać używane samochody z USA. Wieloletnie doświadczenie, zdobyte przez nas na rynku amerykańskim pozwala specjalistom naszej firmy właściwie oceniać rodzaje uszkodzeń samochodów, wystawianych na aukcjach ubezpieczeniowych w Stanach Zjednoczonych. Nasza wycena najczęściej jest zgodna z klasyfikacją uszkodzeń aut podawaną przez aukcje samochodowe Copart, IAAI lub Manheim. Proponujemy jednak zapoznać się z uwagami i poradami profesjonalistów.
Front End – "uszkodzenie z przodu". Uszkodzenia takiego rodzaju są zazwyczaj skutkiem najechania na jakąś przeszkodę lub zderzenia się z innym pojazdem. W takich autach zwykle zostają uszkodzone elementy zewnętrznego wyposażenia samochodu, lampy, mogą też powstać inne niewielkie defekty takie jak rysy na lakierze czy odpryski.
W przypadku silnego uderzenia mogą zostać uszkodzone podłużnice i silnik.
Porada Columb Trade: najważniejsze jest, aby wykluczyć wszelkiego rodzaju ryzyko. Managerowie Columb Trade mogą przeprowadzić dodatkowy przegląd bezpośrednio w Stanach Zjednoczonych i przekazać sprawozdanie z załączonymi zdjęciami samochodu.
Rear End – "część tylna". Typ uszkodzeń nadwozia, które najczęściej powstają wskutek zderzenia z pojazdem, poruszającym się z tyłu lub też w wyniku najechania na przeszkodę podczas cofania.
Porada Columb Trade: specjaliści naszej firmy uważają, iż zakup pojazdów z defektami typu rear jest korzystny, ponieważ koszt ich naprawy jest niewielki, a naprawa nie jest trudna.
Side – "boczny, ze strony". Typowe uszkodzenie pojazdu w wyniku wypadku z udziałem innych samochodów poruszających się w równoległych pasach. Samochody z takimi uszkodzeniami są najchętniej sprowadzane z USA. Naprawa zazwyczaj polega na wymianie dodatkowych elementów nadwozia samochodowych i/lub na pracach blacharskich.
Porada Columb Trade: nasza firma zaleca naprawę samochodu w sprawdzonych warsztatach samochodowych; są one zainteresowane dalszymi zamówieniami, więc wszystkie prace wykonują starannie i na czas. Naprawy samochodów kontrolowane są przez specjalistów Columb Trade.
All Over – "wszędzie". Typ uszkodzeń, wymagających naprawy nadwodzia lub, jeżeli będziemy mieć szczęście, wyłącznie napraw kosmetycznych. Tym niemniej należy pamiętać, iż większość elementów nadwozia wymaga profesjonalnej obsługi serwisowej, co zwiększa koszt ich naprawy.
Porada Columb Trade: zakupu samochodów z takimi uszkodzeniami można dokonywać wyłącznie przy pomocy specjalistów. Tylko dokładna diagnostyka uchroni nas od niespodziewanych wydatków. Pamiętajmy, iż czasami za nieznacznym na pierwszy rzut oka uszkodzeniem, może kryć się poważny problem!
Hail – "grad". Tak oznacza się uszkodzenie, spowodowane przez grad. Zazwyczaj chodzi o kilka niewielkich wgnieceń na karoserii, ale czasami mogą to być poważne uszkodzenia, związane z wymianą rozbitych szyb, których zakup może dużo kosztować.
Porada Columb Trade: korzystając z usług naszej firmy mogą Państwo zakupić części zapasowe za maksymalnie niską cenę w USA lub w magazynach innych krajów, w których znajdują się przedstawicielstwa „Columb”.
Top Roof – "dach, góra samochodu". Uszkodzenia z takim oznaczeniem często pojawiają się po uderzeniach z góry. Mogą one być spowodowane przez spadający na dach/maskę przedmiot lub pojazd wielkogabarytowy.
Porada Columb Trade: znaczne uszkodzenia mogą zostać usunięte wyłącznie poprzez całkowitą wymianę dachu. Nie polecamy nabywania lotów z takimi problemami (chyba że na specjalne życzenie klienta).
Normal Wear – "zużycie naturalne". W ten sposób oznakowane są samochody z dużym przebiegiem. Ponieważ samochody były używane w USA, gdzie drogi są w naprawdę świetnym stanie, można to określenie uznać za prawdziwe.
Porada Columb Trade: radzimy kupować takie samochody wyłącznie po dokładnym sprawdzeniu ich historii w specjalistycznych amerykańskich bazach danych (np. CARFAX). "Columb Trade" pomoże zorganizować taką weryfikację za niewielką opłatą.
Vandalism – "wandalizm". To słowo nie wymaga tłumaczenia, chodzi o uszkodzenie samochodu przez osoby trzecie. Najczęściej jest to efekt łamania prawa przez chuliganów i niszczenia przez nich pojazdów: napisy markerami, przebite lub przecięte opony, wybite szyby, zadrapania na nadwoziu itd.
Porada Columb Trade: jeżeli uszkodzenia ograniczają się do zadrapań i napisów, to jest to opcja warta uwagi. Usługi lakiernicze w Polsce są tańsze niż w USA.
VP-Replaced VIN – "zmieniony numer VIN". Kolejne oznakowanie problemów, związanych ze środowiskiem oszustów. Tym razem chodzi o zamianę lub przeróbkę najważniejszego numeru samochodu. Czasami numer VIN jest na nowo przebijany, czasami na nadwoziu wypalany jest numer innego samochodu, niekiedy też maskowany jest pod uszkodzeniami.
Porada Columb Trade: loty z takiej kategorii nadają się wyłącznie na części zapasowe, ale nawet wtedy możliwe są problemy z formalnościami celnymi. Stanowczo odradzamy zakup tego typu samochodów.
Missing/Alerted VIN – "brak lub zatarcie numeru VIN". Rodzaj działania mówi sam za siebie, jego wynikiem jest brak możliwości sprawdzenia VIN.
Porada Columb Trade: Zdecydowanie odradzamy zakup samochodów, mających w opisie taką charakterystykę.
Water/Flood – "woda/powódź". W ten sposób nazywane są uszkodzenia spowodowane warunkami pogodowymi. Są to tzw. „topielce”, których zakupu wszyscy się boją jak ognia. Są to samochody, których losu nie da się przewidzieć. Przewody i układy elektryczne zalane wodą mogą spowodować zwarcie lub przestać działać w każdej chwili, nawet po długim czasie od momentu zdarzenia.
Porada Columb Trade: ponieważ w Ameryce huragany i powodzie zdarzają się często, oznakowanie Water/Flood nie jest rzadkością. Czasami wśród zalanych samochodów udaje się znaleźć egzemplarze nadające się do użytku. Jednak nigdy nie można dać na nie żadnej gwarancji.
Burn (engine, interior) – "pożar silnika/wnętrza". Pożar może być spowodowany przyczynami naturalnymi lub być wynikiem podpalenia, co nie zmienia istoty rzeczy. Jeden z najczęściej spotykanych opisów podczas aukcji Copart lub Insurance.
Porada Columb Trade: uszkodzenie przez ogień może być niewielkie, tym niemniej zdarzają się samochody, na które w ogóle nie warto zwracać uwagi. Specjaliści Columb Trade przeanalizują loty i podpowiedzą właściwe rozwiązanie.
Biohazard/Chemical – "zagrożenie chemiczne/biologiczne". Ten rodzaj uszkodzenia zazwyczaj związany jest z nieprzyjemnym zapachem w samochodzie. Jego przyczyny mogą być bardzo różne: od zdechłej myszy do wylanej farby budowlanej lub benzyny.
Porada Columb Trade: takie samochody mogą zainteresować osoby, które nie są wrażliwe na zapachy. Tym bardziej, że współczesne środki czystości do samochodów potrafią czynić cuda.
Mechanical – "mechaniczne". Uszkodzenia podstawowych układów i urządzeń. Engine damage lub Transmission damage – to najpoważniejsze uszkodzenia.
Porada Columb Trade: takiego rodzaju samochody można kupić, ale przedtem należy dokładnie obliczyć koszt całkowitej wymiany poszczególnych urządzeń. Przypominamy, że w ich zakupie może pomóc Columb (w tym również używanych).
Minor dents/scratches – "niewielkie wgniecenia\rysy na lakierze”. Są to raczej uszkodzenia lakieru niż nadwozia. Skutki wjechania w barierkę, zderzenia z wózkiem na zakupy w supermarkecie i innych błahych zdarzeń.
Porada Columb Trade: należy pamiętać, że na takie aukcje jak Copart, nikt nie oddaje samochodów z powodu kilku rys na lakierze, nawet w Stanach Zjednoczonych, gdzie samochód prościej sprzedać niż naprawić. Często pod drobnymi uszkodzeniami sprzedawcy samochodów ukrywają tzw. „koty w worku”, a więc samochody, które tylko częściowo zostały naprawione po wypadku. Dlatego też auta z "zadrapaniami” radzimy kupować wyłącznie po starannym zapoznaniu się z historią ich obsługi.
Partial/Incomplete Repair – "częściowa lub nie skończona naprawa”. To swojego rodzaju werdykt: poprzedni właściciel był niedbały – zaczął naprawiać samochód i nie skończył.
Porada Columb Trade: często takiego rodzaju napis jest oznaką samochodu powypadkowego, wystawionego na aukcję powtórnie po remoncie kosmetycznym. Zakup wyłącznie po konsultacji ze specjalistami „Columba”!
Rejected Repair – "odrzucona naprawa". Zazwyczaj chodzi o samochody, których naprawą zajmował się ubezpieczyciel lub dealer.
Porada Columb Trade: takie loty można kupować wyłącznie po profesjonalnej ocenie przez specjalistów Columb Trade.
Rollover – "dachowanie". "Samochód dachujący" z zakłóconą geometrią nadwozia.
Porada Columb Trade: nie radzimy kupować takich akrobatów.
Stripped – "rozebrany". Jeden ze skutków wandalizmu lub demontażu poszczególnych części samochodu na aukcjach ubezpieczeniowych.
Porada Columb Trade: nie radzimy kupowania takich samochodów, mogą przyjechać one bez tapicerki, bez siedzeń, sufitów i boków. Trudno powiedzieć bez czego jeszcze.
Undercarriage – "podwozie". Oznakowanie samochodu z uszkodzeniami mechanicznymi zawieszenia lub dolnej części auta.
Porada Columb Trade: skutki uszkodzeń układu zawieszenia są bardzo trudne do zdiagnozowania, dlatego też zakup samochodów z takim uszkodzeniem powinien być bardzo przemyślany. Samochód z problematycznym układem zawieszenia może mieć rozbite nie tylko podwozie, ale także silnik i skrzynię biegów. Lepiej zrezygnować z zakupu.
Recovered Thefts – "zwrot po kradzieży". W USA w przypadku kradzieży samochodu firma ubezpieczeniowa zwraca właścicielowi poniesione straty do momentu, kiedy samochód zostanie odnaleziony przez policję. Następnie samochód wystawiany jest na sprzedaż.
Porada Columb Trade: niezła okazja. Zazwyczaj takie samochody nie wymagają drogich napraw i sprzedawane są za rozsądną cenę. Koniecznie należy sprawdzić samochód na obecność ukrytych wad i przekonać się, iż jest do niego komplet kluczy.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!