Pickupy: wszystko, co musisz wiedzieć o ulubionych samochodach Amerykanów

USA to kraj pickupów. Są sprzedawane tutaj częściej niż jakiekolwiek inne rodzaje samochodów. Kompaktowy i ciężki, do holowania i transportu wielotonowych ładunków, użytkowy i luksusowy, z pojedynczą i podwójną kabiną – każdy znajdzie coś dla siebie! Czym są te maszyny, jakie są ich wady i zalety, które z nich odnoszą największe sukcesy? Posłuchajmy specjalistów z Driving.ca i ColumbAuto.
W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie pickupy są czasami nazywane to truckami, to SUVami. Być może dlatego, że czasami są od siebie uderzająco różne. Z tego samego powodu nabywcom używanych samochodów nie jest łatwo dokonać wyboru: popularne modele trucków na rynku amerykańskim to kombi i mały wózek.
Oferujemy szczegółowy przewodnik po takich pojazdach. Być może pomoże Ci to w doborze odpowiedniego modelu.
Plusy i minusy pickupów
Tak więc pickupy mają swoje wady i zalety.
Pierwszym z nich jest możliwość przewozu ładunków. Pod wszystkimi innymi względami pickupy nie różnią się zbytnio od zwykłych samochodów: są równie ciche, płynne i łatwe w prowadzeniu. Jeśli jesteś miłośnikiem jeepów lub lubisz wybrać się z namiotem (lub kamperem) gdzieś daleko na odludzie, z łatwością znajdziesz wyspecjalizowanego pickupa do tego celu.
Z drugiej strony trucki są nadal większe niż konwencjonalne samochody, co powoduje pewne niedogodności. Na przykład podczas parkowania (zwłaszcza na krytych i podziemnych parkingach) lub podczas jazdy po wąskich drogach.
Wydajność paliwowa pickupówwciąż pozostawia wiele do życzenia, choć stopniowo stają się one mniej żarłoczne niż modele z ostatnich dziesięcioleci.
Nie wszystko jest łatwew holowaniu. Nie każdy pickup jest do tego przystosowany. A jeśli jest w stanie pracować jako samochód zaprzęgowy, to z pewnymi ograniczeniami.
Prawidłowe zaczepienie pickupa do przyczepy nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza dla początkującego. Czy można to uznać za minus? Raczej do cech własnościowych.
Kiedy rozmiar ma znaczenie
Zazwyczaj pickupy są klasyfikowane według ich wielkości, a największe według ich ładowności.
Kompaktowe pickupy
Kompaktowe pickupy to najmłodsi przedstawiciele tego segmentu. Przez pewien czas w jego dolnej części panowała pustka – przynajmniej w połowie lat 2000, kiedy z produkcji wycofano «miniaturowych staruszków» Chevroleta S-10 i Forda Rangera.
Obecnie w segmencie kompaktowych pickupów konkurują ze sobą dwa popularne pojazdy: Ford Maverick i Hyundai Santa Cruz.
Pickupy średniej wielkości
Rynek pickupów średniej wielkości w 2023 r. obejmuje ChevroletColorado, FordRanger (jego produkcja została wznowiona w 2019 r.), GMC Canyon, Honda Ridgeline, JeepGladiator, NissanFrontier i ToyotaTacoma.
Pełnowymiarowe lekkie pickupy
Pełnowymiarowe pickupy dzielą się na lekkie i ciężkie. Lekkie są często nazywane «półtonówkami», ponieważ pierwotnie zostały zaprojektowane do przenoszenia ładunków o masie do 500 kg. Obecnie większość tych maszyn jest zdolna przewieźć większą wagę na pokładzie, ale nie ma to wpływu na nazwę kategorii.
Lekkie pickupy to Chevrolet Silverado 1500, Ford F-150, GMC Canyon 1500, Ram 1500 i Toyota Tundra. Co ciekawe, Nissan Titan również znajduje się na tej liście, ale tylko w USA (nie jest już dostępny w Kanadzie).
Pełnowymiarowe ciężkie pickupy
Tylko trzy firmy – Ford, GM i Ram – produkują ciężkie pickupy. Ich wymiary nie różnią się zbytnio od lekkich pickupów, ale są mocniejsze, mają zwiększoną ładowność i lepszą wydajność holowania.
Podobnie jak «półtonówki», są one czasami nazywane «3/4-tonowymi» i «jednotonówkami». Pierwszakategoria obejmuje Chevrolet Silverado 2500, Forda F-250, GMC Sierra 2500 i Ram 2500, podczas gdy druga– Chevroleta Silverado 3500, a Ford ma F-350 i cięższy F-450.
Tylko pickupy w rozmiarze 3500/350/450 mogą być wyposażone w podwójne tylne koła.
Typ kabiny pickupa
Kabiny pickupów są podzielone na kategorie ze względu na rozmiar i liczbę drzwi.
Zwykła kabina
Ma dwoje drzwi i mieści dwóch lub trzech pasażerów. Nie jest to już najpopularniejsza opcja. Obecnie można ją znaleźć tylko w podstawowym wyposażeniu roboczych pickupów (i to nie wszystkich).
Przedłużona kabina
Taka (czasem nazywana poszerzoną) kabina wyposażona jest w 4 drzwi, przy czym tylne są mniejsze i mogą być uchylne (jeśli przednie są otwarte).
Modele z takimi «budkami» często mają specjalne nazwy, takie jak QuadCab (dla Ram), KingCab (dla Nissan) lub Access Cab (dla Toyota).
Czasami są one również nazywane «półtorakami». Siedzenia w nich są przeznaczone dla 4-6 pasażerów. Jednocześnie tylne siedzenia nie są zbyt wygodne i przestronne.
Podwójna kabina
Podwójna kabina ma również 4 drzwi, ale już pełnoprawne. Jest to najpopularniejsza konfiguracja w pickupach, które mogą pomieścić 5-6 pasażerów.Należy zauważyć, że Ram ma «mega-kabinę» w ciężkich ciężarówkach – dłuższą niż wszyscy konkurenci. Pozwala to wygodnie pomieścić długonogie pasażerki (-ów) na tylnych siedzeniach, a dodatkowo – wrzucić spory bagaż za ich plecami (i to – nie licząc obszernego nadwozia pickupa!).
Długość nadwozia pickupa
Długość skrzyni ładunkowej pickupa często zależy od rozmiaru kabiny. Na przykład podwójna kabina z długą skrzynią ładunkową jest rzadkością, z wyjątkiem niektórych wyspecjalizowanych wozów roboczych. Powód jest oczywisty: taki samochód jest bardzo wydłużony, co stwarza niepotrzebne problemy z jego obsługą.
Co ciekawe, długość skrzyni ładunkowej pickupa jest mierzona nie od zewnątrz, ale od wewnątrz – od przegrody, gdzie zaczyna się za kabiną, do wnętrza zamkniętych tylnych drzwi pickupa.
Biorąc pod uwagę model pickupa i jego producenta, możemy powiedzieć, że długość nadwozia 2,4 metra jest uważana za normalną, 1,95 metra za standardową i 1,5 do 1,65 metra za krótką.
Maksymalna ładowność i holowanie
Zanim zaczniemy mówić o holowaniu i ładowności (czyli maksymalnej masie, jaką może udźwignąć pickup), warto zapoznać się z normami masy, które są akceptowane w celu wskazania maksymalnej ładowności amerykańskich ciężarówek.
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (GVWR)
GVWR trucka, czyli jego masa całkowita, to liczba określająca maksymalną dopuszczalną masę wszystkiego, co się w niej znajduje. Wskaźnik obejmuje masę własną pickupa (samochód + wszystkie płyny techniczne), masę pasażerów oraz ewentualny ładunek z tyłu lub w kabinie.
Ładowność pickupa jest określana poprzez odjęcie masy własnej od jego GVWR.
Nawiasem mówiąc, przyczepy również mają GVWR, którego wartość wskazuje, ile ciężaru można przewieźć na pokładzie.
Łączna masa znamionowa brutto (GCWR)
Istnieje również coś takiego jak GCWR lub łączna masa brutto. Jest to masa brutto pickupa plus masa brutto przyczepy — zasadniczo maksymalna masa, jaką ciężarówka może ciągnąć, gdy przyczepa jest do niej przymocowana, a wszyscy pasażerowie i bagaż znajdują się na pokładzie.
Holowanie
To właśnie holowanie, a nie przewożenie ładunków, jest główną częścią pracy trucków w Ameryce. I jest tu pewien niuans. Nominalna masa pickupa może zależeć od wielu czynników, w tym parametrów silnika, konfiguracji kabiny i innych opcji.
Pamiętaj, że GVWR to masa trucka plus to, co na nią załadujesz. Jeśli dwa pickupy wyglądają tak samo, mają takie samo nadwozie, ale jeden z nich waży więcej (ze względu na większe koła, zawieszenie pneumatyczne) – masa własna zwiększy udział samochodu w masie brutto. Odpowiednio, waga, którą będzie mógł holować, będzie mniejsza niż w stanie przeciągnąć jego lżejszy brat.
Kiedy amerykańscy producenci wspominają w reklamach o zdumiewających parametrach siły pociągowej swoich ciężarówek, zwykle mają na myśli najwyższe wartości linii. W rzeczywistości dane dotyczą tylko kilku drogich modeli.
Tak więc, jeśli ciężarówka jest kupowana w celu holowania, ważne jest, aby wybrać odpowiednią wagę i wymiary. Może być również potrzebny specjalny zestaw do holowania, który należy zakupić osobno.
Pamiętaj, że prawie wszystkie trucki mogą ciągnąć cięższą przyczepę, niż pozwala na to ładowność znamionowa. Ale nie będą w stanie skutecznie go powstrzymać w razie konieczności.
Przeładowany pickup jest niebezpieczny, ponieważ obciąża układ kierowniczy i hamulce. Przeciążenie ma również zły wpływ na skrzynię biegów i zawieszenie, co może skutkować kosztownymi naprawami.
Które ciężarówki są bardziej ekonomiczne?
Kupując ciężarówkę, nikt w USA nie spodziewa się, że cierpi na brak apetytu na paliwo. Dobrą wiadomością jest to, że producenci samochodów wciąż starają się zmniejszyć zużycie paliwa, zwłaszcza jeśli w ich linii modelowej brakuje kompaktowych pickupów.
Metody do tego wykorzystują różne. Często problem rozwiązuje się poprzez instalację mniejszych silników wysokoprężnych i benzynowych, ale z turbosprężarką, lub elektrownie hybrydowe.
Dziś wśród nowych trucków rekordzistami niskiego zużycia paliwa są:
-
Kompaktowy pickup: hybryda Ford Maverick z silnikiem 2,5 litra – 6,4 l / 100 km.
-
Pickup średniej wielkości: Jeep Gladiator z 3,0-litrowym turbodieslem– 9,8 l / 100 km.
-
Pełnowymiarowy pickup: Chevrolet Silverado 1500 i GMC Sierra 1500 z 3,0-litrowym turbodieslem i napędem 4×2 - 9,2 l/100 km
Oczywiście są to laboratoryjne dane dotyczące zużycia, rzeczywiste mogą znacznie się od nich różnić. Częściowo zależy to od stylu jazdy, warunków drogowych i parametrów obciążenia nadwozia/przyczepy.
Zużycie paliwa wzrasta szczególnie silnie (pod obciążeniem) w samochodach typu pickup z małymi silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem. Jeśli jednak nie planujesz przeciążać pickupa ani coś holować, taki silnik pozwoli sporo zaoszczędzić.
Ale co z truckami, które korzystają z alternatywnych układów napędowych: diesla, hybrydy i czysto elektrycznego?
Trucki dieslowe
Silniki Diesla wytrzymują największe obciążenia i dlatego są chętnie stosowane przez producentów samochodów w ciężkich pojazdach. Tak, pickupy z takimi silnikami są droższe (w tym odsprzedaż), ale bardziej ekonomiczne.
Jednak w każdym przypadku musisz przeprowadzić obliczenia. Na przykład w Kanadzie truckdieslowy nie zawsze jest dobrym zakupem, ponieważ olej napędowy jest w tym kraju droższy niż benzyna, zwłaszcza zimą. A zimy tam, jak wiadomo, są długie...
Kosztowna jest nie tylko eksploatacja silnika Diesla, ale także jego regularna konserwacja(w tym wymiana oleju).
Dodatkowo do amerykańskich trucków z silnikiem Diesla należy dokupić dodatek obniżający poziom spalin (DEF) i regularnie wlewać go do odpowiedniego zbiornika. Bez tego «lekarstwa» serce samochodu może wyskoczyć (i nie jest to przesada). W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie płyn kosztuje średnio od 25 do 30 dolarów za 10 litrów. I choć wystarcza gona długo, wciąż trzeba wprowadzić do budżetu specjalną pozycję wydatku.
Trucki elektryczne
Transport samochodowy zmierza w kierunku elektryfikacji, a trucki nie są tu wyjątkiem. Całkowicie elektryczny Ford F-150 Lightning jest dostępny na rynku od roku modelowego 2022 i stale zyskuje na popularności.
W pościgu za Lightning ruszyły elektrotrucki Chevrolet Silverado EV, GMC Hummer EV Pickup, Rivian R1T i Ram 1500 REV. Długo obiecywana Tesla Cybertruck jest już w drodze.
Trucki hybrydowe
Jeśli chodzi o hybrydy, w tym segmencie samochodów jest ich kilka. Wśród kompaktów jest Ford Maverick, podstawowy model dostępny tylko z napędem na przednie koła. W modelu z napędem na wszystkie koła jest już używany silnik benzynowy.
Większy wybór jest wśród pełnowymiarowych pickupów: Ford F-150 Hybrid czy Toyota Tundra Hybrid. Oba są wyposażone w turbodoładowane silniki V6 i silniki elektryczne z akumulatorem hybrydowym. Ale to nie są hybrydy, które sobie wyobrażasz, kiedy jeździsz hybrydową malutką, taką jak Toyota Prius. Zupełnie inne wrażenia z jazdy!
Takie samochody nigdy nie działają na samym akumulatorze, jak małe hybrydy. Połączenie silnika spalinowego i elektrycznego daje większą moc – 430 KM w F-150 Hybrid (w zwykłym – 400 KM) i 437 KM w Tundrze (zwykle – 389 KM). Niestety, zużycie paliwa nie jest zmniejszone tak bardzo, jak byśmy chcieli, tylko o pół litra. Załóżmy, że Tundra Hybrid zużywa 11,7 l/100 km podczas jazdy po autostradzie iw mieście, podczas gdy zwykła benzynowa zużywa 12,2 l.
Inną opcją jest miękka hybryda stosowana w silnikach Ram 1500 V6 i V8, zwana Torque.
Ten truck też nie może poruszać się wyłącznie na elektryczności, ale może przyspieszać w ruchu używając tylko napędu elektrycznego. Kolejnym plusem jest to, że jest samoładujący się i nie potrzebuje gniazdka elektrycznego.
Najbardziej niezawodne trucki
Choć pickupy są popularne wśród kierowców, nie zawsze są to najbardziej niezawodne pojazdy na rynku. Zweryfikujemy to, badając ocenę niezawodności pickupów sprzedawanych na rynku północnoamerykańskim w 2023 roku, opublikowaną przez Consumer Reports.
W pięciostopniowej skali oceny kompaktowych pickupów wyglądają następująco:
-
Ford Maverick (hybryda): 4/5
-
Toyota Tacoma: 4/5
-
Ford Ranger: 3/5
-
Honda Ridgeline: 3/5
-
Chevrolet Colorado: 2/5
-
GMC Canyon: 2/5
-
Hyundai Santa Cruz: 2/5
-
Jeep Gladiator: 2/5
Wśród średnich i pełnowymiarowych pickupów obraz jest jeszcze smutniejszy:
-
Dodge 1500: 3/5
-
Ram 2500: 3/5
-
Toyota Tundra: 2/5
-
Chevrolet Silverado: 2/5
-
GMC Sierra 2500: 2/5
-
Ford F-150: 2/5
-
Ford F-150 Hybrid: 2/5
-
Ford F-150 Lighting: 2/5
-
Rivian R1Т: 2/5
-
Chevrolet Silverado 1500: 1/5
-
GMC Sierra 1500: 1/5
A co z wartością rezydualną?
Wartość rezydualna lub wartość odsprzedaży to kwota, jaką właściciel może uzyskać za swoją ciężarówkę, gdy zostanie ona odsprzedana na rynku wtórnym za kilka lat.
Aby określić przybliżoną wartość rezydualną samochodu, badają dane dotyczące sprzedaży niektórych modeli z poprzednich lat, ich konkurencyjność na rynku itp.
W 2023 roku eksperci wskazali GMC Canyon (wśród średnich pickupów), Toyotę Tundrę (wśród pełnowymiarowych lekkich), GMC Sierra i Chevroleta Silverado 2500 (wśród pełnowymiarowych ciężkich) jako pojazdy o najwyższej wartości rezydualnej. W segmencie kompaktowych pickupów uhonorowano Forda Mavericka, Toyotę Tacomę i Jeepa Gladiatora.
Najlepiej sprzedające się pickupy
Ford tradycyjnie jest liderem sprzedaży w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, przede wszystkim ze względu na popularność modeli serii F. W obu krajach były wielokrotnie nazywane najlepiej sprzedającymi się nie tylko w segmencie pickupów, ale także wśród samochodów osobowych i SUV-ów.
W samej Kanadzie Ford sprzedał 114 729 swoich pickupów w 2022 roku. Firma jest liderem w tym kraju już 57 rok z rzędu, wyprzedzając nawet samochody osobowe (z wyjątkiem Hondy Civic).
Pomimo pewnych problemów z zaopatrzeniem i wysokich cen benzyny, sprzedaż pickupów w Kanadzie wzrosła o kolejne 6% w pierwszym kwartale 2023 roku. I to pomimo tego, że w 2022 roku Kanadyjczycy kupili już o 10 000 pickupów więcej niż w 2021 roku!
Jest całkiem prawdopodobne, że seria F Forda będzie nadal liderem w Ameryce Północnej w 2023 roku. Producent samochodów przestał dzielić sprzedaż według modeli i po prostu zgłosił 44 300 sztuk (w tym trucków i SUV-ów) sprzedanych w pierwszym kwartale roku.
Ram odnotował sprzedaż 21 722 pełnowymiarowych pickupów w tym samym okresie, GMC Sierra przewyższyła swojego «krewnego» Chevroleta Silverado w sprzedaży od 15 244 do 13 324. Chevrolet Colorado sprzedał 1497 sztuk, a GMCCanyon 1171. Toyota sprzedała 2112 sztuk swojej Tundry, a 1927 – Tacomy, mimo że kompaktowa Tacoma sprzedawała się lepiej niż przerośnięta Tundra.
Najlepsze trucki w każdym segmencie
Spośród samochodów tej klasy nie jest łatwo wybrać najlepsze z najlepszych, ponieważ ze wszystkich pojazdów to one podlegają obecnie największej liczbie wymagań. Od komfortu na autostradzie po wydajne osiągi w ekstremalnych warunkach. Dlatego najlepszytruck to taki, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
Jednak pickupy plasują się w rankingu pod względem takich parametrów jak funkcjonalność, cena i osiągi. W 2023 roku sympatie dziennikarzy motoryzacyjnych wyglądają tak.
Najlepszy kompaktowy pickup: Ford Maverick
Silnik: 2,0 l, 2,5 l, 191-250 KM
Skrzynia biegów: CVT, automatyczna
Napęd: przedni, pełny
Zużycie paliwa: 6,4-10,7 l/100 km (autostrada/miasto)
W tym segmencie jest tylko dwóch konkurentów, a rywal «buntownika» Hyundaia Santa Cruz nie jest zły. Oba pickupa są oparte na SUV-ach, ale Maverick wygląda, jeździ i czuje się jak truck, choć mniej mocny niż SantaCruz. Ale wśród jego atutów jest ekonomiczna opcja hybrydowa i cena niższa niż w przypadku Hyundaia. Ponadto samochód ma wysoką wartość rezydualną i niezawodność, a także dobry stosunek jakości do ceny. I, co ważne, najniższy koszt posiadania.
Najlepszy pickup średniej wielkości: Chevrolet Colorado
Silnik: 2,7 l, 237-310 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 9,4-12,4 l/100 km (autostrada/miasto)
Colorado to nowy model o nowoczesnym designie, szerokiej gamie opcji i przydatnych drobiazgów w kabinie i bagażniku. Chevy dobrze się prowadzi, chociaż jego 2,7-litrowy silnik z turbodoładowaniem jest trochę głośny. Ale jest wystarczająco potężny, aby poradzić sobie z każdym zadaniem. «Mózg» elektronicznego modułu sterowania reguluje tę potęgę, więc jeśli nagle komuś jej brakuje, przeprogramowanie ECU rozwiąże problem.
Colorado ma niższą cenę niż konkurenci w tym segmencie. Być może kolejni poważni rywale pojawią się dopiero za rok, kiedy FordRanger i ToyotaTacoma zostaną radykalnie zaktualizowane.
Najlepszy pełnowymiarowy pickup: Ford F-150
Silnik: 2,7 l, 3,3 l, 3,5 l, 5,0 l, 5,2 l, 290-700 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 9-14,7 l/100 km (autostrada/miasto)
Ford F-150 ma szeroki wybór silników, w tym opcje hybrydowe i całkowicie elektryczne, a także wysoką maksymalną moc holowania (przy odpowiednim wyposażeniu). Auto prowadzi się jak samochód osobowy, zwłaszcza na autostradzie – układ kierowniczy jest responsywny i precyzyjny. Na wyboistych wiejskich drogach wrażenie nie jest takie pozytywne, ale to prawie wszystkie pickupy mają ten problem, F-150 nie jest wyjątkiem.
Kilka elementów wyposażenia jest szczególnie przydatnych. Na przykład przetwornica prądu, która przyda się do pracy w terenie i na wakacjach. Lub rozkładaną konsolę z odchylanym przednim siedzeniem, pozwalającą kierowcy zdrzemnąć się podczas przerwy na lunch (a nawet spać w samochodzie).
Najlepszy pełnowymiarowy ciężki pickup: Ram 2500/3500
Silnik: 6,4 l, 6,7 l, 370-410 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 6,4-10,7 l/100 km (autostrada/miasto)
Podczas gdy konkurenci próbują, który silnik umieścić w swoich pickupach, Ram ograniczył ich liczbę. Pickup jest oferowany tylko z dwoma jednostkami – benzynowym (6,4 l) i wysokoprężnym (6,7 l).
Ale w modelach 2500 i 3500 producent eksperymentuje z powiększoną kabiną MegaCab, która zastąpiła tak zwaną «kabinę-półtoraka» w linii modelowej. Oprócz imponującej przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu, Ram oferuje również udoskonaloną kabinę – o głowę wyższą od Forda. Model ma wysokie noty za niezawodność i rozsądny stosunek ceny do jakości. Zdolności ciągnikowe samochodu są szczególnie imponujące – z łatwością ciągnie za sobą 9-tonową przyczepę.
Źródła: Driving.ca, Cars.usnews.com

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!