TOP 5 aut elektrycznych najdalszego zasięgu
Im więcej kilometrów może przejechać samochód elektryczny od jednego ładowania do drugiego, tym bardziej sensowny jest jego zakup. Uważa się, że Tesla wyprzedza pod tym względem resztę świata. Firmom Ilona Muska po piętach depczą jednak chińscy konkurenci. Niektóre z nich prześcignęły już pionierów elektryfikacji samochodów.
Specjaliści z ColumbAuto naliczyli 5 samochodów elektrycznych o dużym zasięgu na trakcji elektrycznej, które wraz z Teslą mogą pochwalić się największym zasięgiem.
1. Tesla Model Y Facelift Long Range
Moc: 450 KM
Pojemność baterii: 78,4 kWh
Napęd: pełny
Rezerwa mocy: 530 km
Wprowadzony na rynek w 2020 roku crossover Tesla Model Y Long Range oferuje najdłuższy zasięg spośród wszystkich produkowanych seryjnie samochodów elektrycznych (z możliwym wyjątkiem droższego Modelu X), a także możliwość superszybkiego ładowania na specjalnej stacji Tesla Supercharger. Zaledwie 15 minut – a samochód jest gotowy do przejechania kolejnych dwu i pół setki kilometrów.
Model Y jest wyposażony w firmowy dwusilnikowy układ napędu na wszystkie koła: jeden silnik elektryczny napędza przednie koła, drugi – tylne. Choć Tesla nie podała ostatnio mocy tych silników, jest ona spora. Long Range przyspiesza szybko (do setki w zaledwie 4,8 sekundy) i pokonuje zakręty nie gorzej niż jakikolwiek inny samochód sportowy. W tym przypadku auto dysponuje przestronnym wnętrzem, w którym komfortowo czuje się pięć osób (dwie kolejne bez problemu zmieszczą się na opcjonalnym trzecim rzędzie siedzeń) oraz dwoma pojemnymi bagażnikami o łącznej objętości 1840 litrów.
Samochód posiada wiele standardowych funkcji bezpieczeństwa, w tym zestaw systemów wspomagania kierowcy Autopilot oraz ciekawe opcje dodatkowe. Spójrzcie tylko na ogromny 15-calowy ekran dotykowy z przodu!
Połączenie osiągów i praktyczności sprawia, że Model Y jest samochodem elektrycznym, który wyróżnia się na tle konkurencji – Forda Mustanga Mach-E, Hyundaia Ioniq 5 i Volkswagena ID.4.
W Stanach Zjednoczonych cena Tesli Model Y Long Range 2022 zaczyna się od $58 990, ale cena nie obejmuje wielu opcji. Na przykład za pełny zestaw systemów wspomagania kierowcy Autopilot trzeba będzie zapłacić $12 000, za dwukolorową tapicerkę ze skóry syntetycznej – kolejne $1000, trzeci rząd siedzeń – $3000, hak holowniczy – $1000, 20-calowe koła – plus $2000.
Cena w USA: od $58 990
Cena w Polsce: od $51 400
2. BYD Yuan PLUS Flagship
Moc: 204 KM
Pojemność baterii: 60,8 kWh
Napęd: przedni
Rezerwa mocy: 510 km
Kompaktowy crossover BYD Yuan Plus został wprowadzony na rynek niecały rok temu, ale już zyskał popularność w wielu krajach (w szczególności w Indiach, Australii i Singapurze, gdzie jest znany jako Atto 3) ze względu na przyzwoity stosunek ceny do jakości. Kosztujący około 24-31 tys. dolarów samochód ma rezerwę mocy od 430 do 510 km (w zależności od pojemności zainstalowanego akumulatora – o 50 kWh lub 60,5 kWh), spełnia wszystkie europejskie wymogi bezpieczeństwa (5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP) i ma poważną gwarancję na akumulator – 7 lat lub 160 tysięcy kilometrów.
Yuan Plus, który jest następcą wcześniejszego samochodu elektrycznego Yuan, jest zbudowany na nowej platformie BYD 3.0, która leży u podstaw całej rodziny pojazdów elektrycznych firmy BYD, jednego z największych producentów aut elektrycznych w Chinach i głównego konkurenta Tesli na rynku chińskim, a w niedalekiej przyszłości również na rynku europejskim. Wiadomo już, że samochody BYD trafią do sprzedaży w Niemczech, gdzie powstaje nowy zakład firmy, a także w Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.
Pojazd charakteryzuje się aerodynamicznym designem Dragon Face 3.0 i jest wyposażony w pojedynczy synchroniczny silnik elektryczny AC z magnesami trwałymi o mocy 204 KM, który rozpędza crossovera do setki w 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna samochodu elektrycznego wynosi 160 km/h.
Dzięki szybkiej ładowarce prądem stałym o mocy 88 kW wystarczy pół godziny, aby naładować baterię samochodu od 30% do 80%. W przypadku korzystania z 11kW ładowarki domowej marki BYD, pełne ładowanie trwa około 9 godzin.
Sprzęt elektroniczny BYD Yuan Plus robi wrażenie: we wnętrzu znajdziemy 15,6-calowy, obracany (!) ekran systemu informacyjno-rozrywkowego oraz markowy hotspot DiLink 4.0 (4G) z usługą BYD w chmurze. Elektroniczny asystent rozpoznaje głos kierowcy i jest w stanie przekazywać mu głosowe przypomnienia. Samochód obsługuje Apple CarPlay / Android Auto i oprogramowanie innych firm, takie jak Spotify i HERE Maps.
Ponadto jest wyposażony w zaawansowany pakiet bezpieczeństwa i komfortu, w tym monitorowanie martwego pola, utrzymywanie pasa ruchu, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu. Samochód elektryczny posiada tylne czujniki parkowania z systemem automatycznego hamowania awaryjnego oraz inteligentny tempomat (pozwala automatycznie podążać za torem i tempem samochodu poprzedzającego przy prędkościach do 60 km/h).
BYD Yuan Plus ma dość imponujący rozstaw osi – 2720 mm. W rezultacie, biorąc pod uwagę krótkie zwisy, kabina jest wystarczająco duża, aby wygodnie pomieścić pięć osób.
Cena w Australii: od $31 400 (Atto 3)
Cena w Polsce: $28 390
3. BYD Han EV Creation Edition 715KM FD Honor Type
Moc: 245 KM
Pojemność baterii: 85,4 kWh
Napęd: przedni
Rezerwa mocy: 715 km
Elektryczny liftback BYD Han jest dostępny w wersjach z napędem na wszystkie albo na przednie koła. Maksymalny zasięg – 715 km – ma przednionapędowy Han 2022 z silnikiem o mocy 245 KM. Mocniejsza, 544-konna wersja ma skromniejszy zasięg 610 km przed całkowitym rozładowaniem. Jest on jednak wyższy niż w przypadku Tesli Model 3 (576 km). Jego prędkość maksymalna wynosi 185 km/h.
Samochód ma stylowy wygląd zewnętrzny i oryginalny wystrój wnętrza, który, jak mówią sami twórcy samochodu, uzyskano «przez połączenie tradycyjnego stylu chińskiego i europejskiego».
W standardzie przednionapędowy BYD Han EV Creation Edition posiada panoramiczny szyberdach, matrycowe reflektory LED, zawieszenie z lekkich stopów aluminium oraz dziewięć poduszek powietrznych.
We wnętrzu znajdziemy 15,6-calowy obracany ekran dotykowy (za pomocą przycisku można zmienić jego położenie z poziomego na pionowe i odwrotnie), wyświetlacz projekcyjny HUD, system kamer dookólnych, zintegrowany wideorejestrator, system audio Dynaudio z 12 głośnikami, bezprzewodową ładowarkę do gadżetów, przyciemniane i podgrzewane lusterko wsteczne, pompę ciepła zmniejszającą zużycie energii przez systemy pokładowe. I oczywiście zestaw bezpieczeństwa DiPilot z inteligentnym tempomatem. Oprogramowanie może być również zdalnie aktualizowane.
Samochód może pełnić rolę źródła energii elektrycznej dla odbiorców zewnętrznych, za co odpowiada funkcja Vehicle-to-Load (V2L) oraz zestaw portów pozwalający na ładowanie urządzeń elektrycznych (w tym rowerów elektrycznych) czy sprzętu kempingowego podczas wyjazdu na wieś.
Szybkość automatycznego ładowania akumulatora waha się od pół godziny (przy szybkim ładowaniu) do 12 godzin (z gniazdka domowego).
Cena w Chinach: od $42 000
Cena w Polsce: od $44 470
4. NETA U Smart 500 Pro
Moc: 163 KM
Pojemność baterii: 70,4 kWh
Napęd: przedni
Rezerwa mocy: 500 km
Kompaktowy crossover Neta U jest produkowany przez chiński Hozon Auto od 2018 roku w dwóch wariantach o zasięgu 400 i 500 km. Wiosną 2021 roku na targach motoryzacyjnych w Szanghaju zaprezentowano zaktualizowaną wersję pojazdu elektrycznego U Pro z akumulatorem o pojemności 81,6 kWh, silnikiem o mocy 204 KM i zasięgiem 610 km.
Na początku 2022 roku U Pro otrzymał już dużą aktualizację. Do wszystkich trzech wariantów samochodu dodano inteligentny system wspomagania kierowcy Horizon Journey 3. Obejmuje on autonomiczny system hamowania awaryjnego, który pomaga uniknąć wypadków przy prędkości do 50 km/h, oraz wszechstronny system wizyjny złożony z 4 kamer i 5 radarów, który potrafi rozpoznać cechy fizyczne innych użytkowników drogi – rowerów, samochodów i pieszych (jednocześnie odróżniając dorosłych od dzieci!).
Tablica przyrządów samochodu ma minimalistyczny design, wspólny z platformą Qualcomm Snapdragon Automotive Digital Cockpit trzeciej generacji – z 12,3-calowym dotykowym systemem informacyjno-rozrywkowym w konsoli środkowej. Nieopodal (powyżej) znajduje się osobny ekran dla aktywowanego głosem asystenta robota Xiao-U – efektowne, choć dość nietypowe rozwiązanie.
Samochodowy system informacyjno-rozrywkowy nie obsługuje Apple Carplay / Android Auto, ale «widzi» GPS i ma własny wyświetlacz nawigacyjny na desce rozdzielczej, który pokazuje dodatkowe informacje o warunkach drogowych.
Baterię Neta U Pro 70,4 kWh ładuje się prądem zmiennym do 7,4 kWh (trwa to około 8,5 godziny) lub mocą stałą do 80 kWh (trwa pół godziny). Maksymalna prędkość samochodu w konfiguracji Smart 500 Pro to 150 km/h.
Cena w Chinach: od $20 000
Cena w Polsce: od $23 700
5. Zeekr 001 Ultra-long battery life AWD version
Moc: 272 KM
Pojemność baterii: 100 kWh
Napęd: tylny / pełny
Rezerwa mocy: 656 km
Zeekr to marka premium znanego chińskiego producenta samochodów, który produkuje samochody elektryczne. Dwa lata temu firma Zeekr Smart Technology Co. zapowiedziała wprowadzenie na rynek w 2022 roku swojego pierwszego luksusowego samochodu elektrycznego – pięciodrzwiowego hatchbacka Zeekr 001. Chińczycy twierdzili, że «stworzyli analog Tesli Model X, ale za połowę ceny». Zapowiedział też produkcję nowej generacji akumulatorów Qilin – opracowanych przez Geely – o pojemności 100 kWh, pozwalających przejechać samochodem do 732 km bez ładowania.
Kiedy pod koniec 2022 roku pierwsze samochody zjechały z linii montażowej i trafiły do sprzedaży, testy Zeekr 001 wykazały nieco mniejszy zasięg niż obiecywano – 656 km zamiast 732 km. Który jednak znacznie przewyższa Model X (560 km). Tymczasem producent złożył nową obietnicę: w 2023 roku pociągi elektryczne Zeekr zostaną wyposażone w akumulatory Qilin o pojemności 140 kWh, co zwiększy ich zasięg do 1032 km (!). Tym samym Zeekr 001 stanie się pierwszym na świecie modelem produkcyjnym o rezerwie mocy przekraczającej 1000 km.
Cztery wersje Zeekr 001, które są obecnie w produkcji, nie osiągnęły jeszcze rekordowego autonomicznego przebiegu. Wyposażone są w akumulatory o różnych pojemnościach – 86 i 100 kWh.
Jednosilnikowy WE z napędem na tylne koła może przejechać do 526 km bez ładowania i przyspieszyć do setki w 6,9 sekundy. Rezerwa mocy dwusilnikowych wersji ME i YOU wynosi 656 km, przyspieszają one do 100 km/h w 3,8 (!) sekundy.
Pełne naładowanie ME i YOU zajmuje około 9,5 godziny przy użyciu firmowej ładowarki 11,2 kWh. Jest też szybki (360 kWh), który zwiększa ładowanie baterii z 10% do 80% w 10 minut. Nie został on jednak jeszcze zapowiedziany do szerokiej sprzedaży.
Specyfikacja techniczna wszystkich wersji Zeekr jest niemal identyczna (poza tymi wynikającymi z rodzaju zastosowanej baterii). Istnieją jednak różnice w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym samochodów elektrycznych. W wersjach samochodu z napędem na wszystkie koła stosowane są droższe elementy wykończenia wnętrza; odpowiednio, ich koszt jest wyższy. Ceny podstawowych wersji Zeekr 001 WE zaczynają się od $44 500, ME od $52 000, a YOU – od $57 500.
Niezależnie od ceny danego modelu, odczuwalna jest jednak wysoka jakość każdego Zeekra. Ich drzwi otwierają się elektrycznie, fotel kierowcy automatycznie odsuwa się, zapraszając właściciela do zajęcia miejsca za kierownicą, a zestaw wskaźników ożywa automatycznie. Fotele są obite prawdziwą skórą i mają sportowy styl, a w centralnej części konsoli znajduje się ogromny 15,4-calowy ekran dotykowy, z którego steruje się większością funkcji i systemów samochodu. Tesla ma teraz godnych konkurentów!
Cena w Chinach: od $44 750
Cena w Polsce: od $49 500
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!