Top-10 najbezpieczniejszych SUV-ów z 2022 roku
SUV-y wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem. Są pojemne, wygodne i dość szybkie. Ale co z bezpieczeństwem? Odpowiedź wiedzą specjaliści ze znanego amerykańskiego portalu motoryzacyjnego Cargurus, którzy postawili sobie za cel określenie, które SUV-y mają większe szanse na ochronę życia i zdrowia pasażerów. Oto ich top lista samochodów wyprodukowanych przed 2022 rokiem.
«Na szczęście ostatnie pokolenia SUV-ów są bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej», - zauważa Cargurus.
Te uniwersalne samochody są dostępne z wieloma nowoczesnymi funkcjami pomocy dla kierowcy. Oprócz obowiązkowych poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa, nowoczesne SUV-y wykorzystują systemy, które mogą zapobiegać zderzeniom czołowym, wykorzystują automatyczne hamowanie i ogólnie łagodzą skutki wypadków.
Organizacje zajmujące się testami bezpieczeństwa wystawiają SUV-om dość wysokie oceny. Nie chodzi tu tylko o tradycyjne testy zderzeniowe, ale także o badania wyposażenia związanego z bezpieczeństwem. Na przykład Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) skrupulatnie bada nawet optykę świetlną.
Diabeł, jak zawsze, tkwi w szczegółach…
Eksperci Cargurus badali dane źródeł, którym można zaufać i na ich podstawie opracowali 10 najlepszych najbezpieczniejszych współczesnych SUV-ów na świecie. Są to zarówno trzyrzędowe rodzinne SUV-y, jak i zwinne modele kompaktowe. Miłośnicy samochodów z pewnością znajdą coś dla siebie!
1. Acura RDX
Acura RDX nie pasuje do ram zwyczajnego kompaktowego SUV-a. Ma wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów (podczas gdy większa Acura MDX ma siedem) i do 1,7 m3 przestrzeni ładunkowej*. RDX ma standardowo turbodoładowany 4-cylindrowy silnik o mocy 272 KM. Samochód jest wyposażony w elektronicznego asystenta AcuraWatch, który aktywuje system automatycznego hamowania awaryjnego, zapobiega kolizjom czołowym i ostrzega przed opuszczeniem pasa ruchu.
W 2022 roku Acura dodała do tego zestawu funkcji bezpieczeństwa monitorowanie martwego pola i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu. Ponadto pojawiły się przednie i tylne czujniki parkowania, dostępny stał się monitor parkowania «z lotu ptaka».
RDX ma pięciogwiazdkową ogólną ocenę bezpieczeństwa od Krajowej Administracji ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA). Otrzymał również nagrodę IIHS Top Safety Pick+. Jedyną wadą RDX jest system informacyjno-rozrywkowy z niezbyt wygodnymi elementami sterującymi.
2. BMW X3
Podobnie jak Acura RDX, BMW X3 podnosi poprzeczkę dla kompaktowych luksusowych SUV-ów na nowe wyżyny. Samochód ma (tradycyjnie) sportowe prowadzenie, ale jest kilka rzeczy, które odbiegają od normy. Na przykład inżynierowie wreszcie zadbali o wystarczającą ilość miejsca na głowę i nogi dla kierowcy i pasażerów. 1,8m3 przestrzeni ładunkowej też nie jest wcale złe.
Podstawowy turbodoładowany silnik czterocylindrowy jest piękny. Wybór silników dla najbardziej mainstreamowych BMW jest jednak ogromny – od 1,6-litrowej czwórki, przez rzędowe szóstki, aż po V8: wybór na każdy gust. Gama silników wysokoprężnych jest równie dobra jak jednostek benzynowych.
X3 jest wyposażony w automatyczne hamowanie awaryjne, ostrzeganie przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu/zderzeniem czołowym. Już w wersji podstawowej samochód jest wyposażony w system monitorowania martwego pola, ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu, czujniki parkowania tylne i przednie.
W 2022 roku BMW dodało adaptacyjny tempomat do tych funkcji (w standardzie). Przydatne dodatki obejmują automatyczne światła drogowe, adaptacyjne reflektory i aktywny system wspomagania parkowania.
3. Mazda CX-30
CX-30 to jeden z najnowszych kompaktowych crossoverów Mazdy, «następca chwały» małego samochodu Mazda CX-3. Co ciekawe, CX-30 omal nie został Światowym Samochodem Roku w 2020 roku. O ten prestiżowy tytuł SUV jak na ironię rywalizował (wśród innych pretendentów) z Mazdą 3.
Podczas gdy hatchback CX-3 był w USA ofertą niszową, crossover za mniej więcej te same pieniądze jest już mainstreamem. Odważna stylistyka i sportowe prowadzenie CX-3 sprawiają, że zyskuje on coraz większą popularność; wysokiej jakości wykończenie wnętrza pozwala mu rywalizować z samochodami klasy premium.
Mazda CX-30 jest wyposażona w zestaw funkcji wspomagania kierowcy Mazda i-Activsense, który obejmuje ostrzeganie przed kolizją czołową, automatyczne hamowanie awaryjne (w przypadku wykrycia pieszych), asystenta utrzymania pasa ruchu/ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu, adaptacyjny tempomat i automatyczne światła drogowe. Istnieją inne przydatne funkcje, w tym wycieraczki z czujnikami deszczu i monitorowanie kondycji fizycznej kierowcy.
Wydanie CX-30 2022 jest wyposażone w napęd na wszystkie koła (AWD) już w standardowej konfiguracji.
Ale to nie wszystko. Najbardziej zaawansowane wersje wyposażenia oferują rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, wyświetlacz projekcyjny i system wspomagania w ruchu drogowym, który pomaga SUV-owi płynnie poruszać się i zatrzymywać w ruchu.
Wreszcie, CX-30 jest najlepszym wyborem bezpieczeństwa IIHS w 2022 roku, o czym świadczy pięciogwiazdkowa ocena NHTSA.
4. Toyota Rav4 Prime
Wprowadzony w 2021 roku RAV4 Prime to w zasadzie topowa wersja RAV4 Hybrid, którą można podłączyć do prądu. Samochód pokonuje do 42 mil (prawie 65 km) na zasilaniu elektrycznym. Z osiągnięć konstrukcyjnych na uwagę zasługuje 2,1m3 przestrzeni ładunkowej w samochodzie. Właściciele Prime chwalą również intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym, wyposażony w Apple CarPlay, Android Auto i Amazon Alexa.
RAV4 Prime jest wyposażony w system wspomagania kierowcy Toyota Safety Sense 2.0. W szczególności ostrzega przed zderzeniem czołowym (w tym w przypadku wykrycia pieszych) i przed opuszczeniem pasa ruchu.
Dostępne funkcje bezpieczeństwa obejmują układ wspomagania parkowania (z przodu i z tyłu), automatyczne hamowanie awaryjne, automatyczne światła drogowe i dynamiczny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (od 0 do 160 km/h).
Z przyjemnych bonusów – wyświetlacz projekcyjny i monitor parkowania 360 stopni. W 2022 roku Toyota dodała do tych funkcji monitorowanie martwego pola (w standardzie) i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu.
5. Toyota Highlander
Trzyrzędowy SUV Highlander został całkowicie przeprojektowany na rok 2020. Samochód czwartej generacji jest standardowo wyposażony w potężny silnik V6 o mocy 295 KM, który zapewnia mocne przyspieszenie. Wykończenie wnętrza jest wyjątkowe, podobnie jak standardowe funkcje, które obejmują trzystrefową klimatyzację i centrum multimedialne z 8-calowym ekranem dotykowym, który obsługuje Apple CarPlay, Android Auto i Amazon Alexa.
Highlander jest standardowo wyposażony w system Toyota Safety Sense 2.5+. Ten elektroniczny asystent jest wygodniejszy niż ten zintegrowany w RAV4 Prime. W szczególności umożliwia on adaptacyjny tempomat (ACC) z pełną prędkością, automatyczne hamowanie awaryjne (które wykrywa pieszych i rowerzystów). Utrzymywanie pasa ruchu i adaptacyjny tempomat pozwalają kierowcy czuć się pewniej w ruchu drogowym.
6. Subaru Forester
Mimo że Subaru Forester jest klasyfikowany jako kompaktowy SUV, jego prześwit wcale nie jest dziecinny – 8,7 cala. Ma też sporo miejsca na głowę i doskonałą widoczność z fotela kierowcy. 2,2 m3 przestrzeni ładunkowej – i naprawdę niespotykany luksus dla tej klasy pojazdów. System napędu na wszystkie koła sprawia, że Forester jest prawdziwą bestią, podbijającą każdy teren off-roadowy.
Model jest wyposażony w łatwy w obsłudze system informacyjno-rozrywkowy StarLink z Apple CarPlay i Android Auto.
Forester jest standardowo wyposażony w zestaw wspomagania kierowcy EyeSight. Obejmuje on automatyczne hamowanie awaryjne, zaawansowany tempomat adaptacyjny i system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu.
Jest dostępny z adaptacyjnymi reflektorami LED, automatycznym hamowaniem awaryjnym podczas cofania, asystentem zmiany pasa ruchu i ostrzeganiem o ruchu poprzecznym z tyłu (szczególnie przydatne przy wyjeździe z parkingu).
7. Hyundai Palisade
Hyundai Palisade to trzyrzędowy rodzinny «ciągnik», który śmiało wkroczył na terytorium luksusowych SUV-ów (auto robi szczególne wrażenie w nowej stylistyce Calligraphy). Ma wygodne fotele, mocny silnik o mocy 291 KM zapewniający lepsze przyspieszenie i około 2,6 m3 przestrzeni ładunkowej. Palisade może pomieścić do ośmiu pasażerów, w tym na kapitańskich (odchylanych, z serwonapędem) fotelach w drugim rzędzie.
Palisade znajduje się na liście IIHS Top Safety Pick+ i otrzymał pięciogwiazdkową ocenę ogólną od NHTSA.
Samochód już w standardzie posiada system ostrzegania przed kolizją czołową (z funkcją wykrywania pieszych), automatyczne hamowanie awaryjne, system ostrzegania przed opuszczeniem pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe oraz tylne czujniki parkowania.
Do elementów bezpieczeństwa należy również system, który sygnalizuje ruch ze strony kierowcy podczas parkowania. Po wykryciu zagrożenia automatycznie uniemożliwia dzieciom (i innym pasażerom) samodzielne otwarcie drzwi samochodu.
Palisade wyposażony jest również w ultradźwiękowy system ostrzegania pasażerów na tylnych siedzeniach oraz urządzenie do wzywania służb ratunkowych.
Korporacyjnym «bratem» Hyundai Palisade jest Kia Telluride. Model ten oferuje wiele z powyższych cech i podobne możliwości.
8. Volvo XC60
Volvo ma długą historię innowacji w dziedzinie bezpieczeństwa. Ostatnio marka potwierdziła również swoją reputację jako samochód klasy wyższej dzięki doskonałemu wykończeniu wnętrza.
XC60 charakteryzuje się nie tylko wspaniałym designem, ale także czysto praktycznymi detalami – takimi jak przestrzeń bagażowa o pojemności do 1,8 m3 i ergonomiczne miejsca siedzące dla pięciu osób (jeśli chcesz mieć samochód trzyrzędowy, rozważ XC90).
Niezależnie od tego, który wybierzesz s silników czterocylindrowych – 247 lub 400 KM – XC60 zapewni miękką, wygodną jazdę.
Volvo XC60 z 2022 roku otrzymało nagrodę IIHS Top Safety Pick+ oraz pięciogwiazdkową ocenę ogólną od NHTSA.
Oprócz systemu ostrzegania przed kolizją czołową i automatycznego hamowania awaryjnego, XC60 jest standardowo wyposażone w system rozpoznawania znaków drogowych i monitorowania stanu fizycznego kierowcy. W krytycznej sytuacji pojazd jest w stanie złagodzić konsekwencje opuszczenia drogi/pasa ruchu.
Elektroniczne wspomaganie kierowcy zapewnia monitorowanie martwego pola i monitorowanie ruchu poprzecznego z tyłu, a czujniki parkowania są dostępne w standardzie.
XC60 jest również wyposażony w CareKey, który pozwala rodzicom ustawić ograniczenie prędkości dla młodych kierowców.
Chociaż obecna generacja XC60 jest dostępna od 2018 roku, wiele z wymienionych powyżej funkcji jest dostępnych w samochodzie dopiero od 2021 roku.
W 2022 roku do «sześćdziesiątki» trafił również nowy system informacyjno-rozrywkowy. Kierowcy twierdzą, że producenci zbyt «nakombinowali» z tym systemem – jest on niepotrzebnie skomplikowany i rozprasza uwagę podczas jazdy.
9. Mazda CX-5
Jak już wspomnieliśmy, CX-30 i Hyundai Palisade, nie będąc przedstawicielami segmentu premium, sprawiają wrażenie luksusowych samochodów. Mazda CX-5 zdecydowanie również przewyższa swoją klasę.
Samochód ma dopracowane prowadzenie i luksusowe wnętrze, a w standardzie wyposażony jest w mocny 4-cylindrowy silnik o mocy 187 KM. Nabywcy mogą również zdecydować się na 4-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 227 KM (lub silnik o mocy 256 KM, który zużywa paliwo premium).
CX-5 z 2022 roku zyskuje zmodernizowany wygląd zewnętrzny i standardowy napęd na wszystkie koła o lepszych właściwościach jezdnych.
Jest wyposażony w imponujący pakiet funkcji wspomagających kierowcę Mazda i-Activsense. Obejmuje on ostrzeżenie przed kolizją czołową (po wykryciu pieszych), adaptacyjny tempomat, automatyczne światła drogowe i ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu.
CX-5 jest również standardowo wyposażony w system monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu.
Dodatkowe funkcje bezpieczeństwa obejmują automatyczne hamowanie awaryjne przy cofaniu, monitorowanie stanu fizycznego kierowcy i adaptacyjne reflektory.
CX-5 jest wyróżniony IIHS Top Safety Pick+ i otrzymał pięciogwiazdkową ocenę ogólną od NHTSA. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca dla pasażerów niż oferuje CX-5, rozważ trzyrzędową Mazdę CX-9.
10. Subaru Ascent
Subaru Ascent jest mniejszy niż inne średniej wielkości SUV-y z trzema rzędami siedzeń. Ta niewielka wada jest rekompensowana przez charakterystyczny dla marki symetryczny napęd na wszystkie koła.
Chociaż trzeci rząd jest nieco ciasny, samochód zapewnia 2,6 m3 przestrzeni ładunkowej, co dobrze wpisuje się w jego klasę.
Ascent w standardzie posiada trzystrefową kontrolę klimatu, intuicyjny system IRS z 6,5-calowym ekranem dotykowym i obsługuje Apple CarPlay i Android Auto.
Podobnie jak wspomniany Forester, Ascent oferuje w standardzie szeroki zakres funkcji wspomagających kierowcę Subaru EyeSight. Obejmuje on automatyczne hamowanie przedkolizyjne, zaawansowany tempomat adaptacyjny, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, automatyczne światła drogowe oraz reflektory reagujące na ruchy kierownicy.
Jeśli nie potrzebujesz tak dużej przestrzeni ładunkowej jak Ascent, rozważ Subaru Outback.
*Obliczanie przestrzeni bagażowej pojazdu różni się w zależności od kraju. Na przykład w Europie objętość przestrzeni bagażowej podaje się w litrach. W USA używa się określenia «objętość bagażnika» w przypadku sedanów; w przypadku innych nadwozi – «przestrzeń ładunkowa». Ta ostatnia obejmuje nie tylko objętość bagażnika, ale także przestrzeń za pierwszym i drugim rzędem siedzeń oraz objętość ukrytej przestrzeni ładunkowej. Oblicza się ją w stopach sześciennych.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!