TOP 10 najbardziej ekonomicznych samochodów z Ameryki
Wiele osób uważają samochody z USA i Kanady za «żarłoczne», ale to nie więcej niż mit. Amerykanie dobrze liczą pieniądze, a w USA jest mnóstwo samochodów o umiarkowanym zużyciu paliwa. Po zapoznaniu się z danymi technicznymi samochodów popularnych na lokalnym rynku, eksperci ColumbAuto wybrali 10 najbardziej ekonomicznych samochodów.
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to minimalne wartości zużycia paliwa przez hybrydy, ale wśród konwencjonalnych aut benzynowych są też modele, które nie pustoszą portfela.
TOP 10 takich aut do 5 roku życia umieściliśmy w odwrotnej kolejności, w miarę zmniejszania się zużycia paliwa. Ciekawostką jest fakt, że przez ostatnie 4-5 lat pierwsza dziesiątka «najoszczędniejszych» samochodów praktycznie się nie zmienia. Jedynie do tej listy sporadycznie trafiały Ford, Nissan i Toyota.
10. CHEVROLET SPARK
Silnik: 1,4 l, 98 KM
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa: 6,2-7,8 l/100 km (autostrada-miasto)
Spark pojawił się na rynku amerykańskim w 2012 roku – a dokładniej został stworzony na bazie znanego Europejczykom koreańskiego subkompaktu Daewoo Matiz. Słynęła nie tylko ze swoich skromnych gabarytów i silnika, ale także z niskiego zużycia paliwa. W Ameryce pojemność skokową silnika zwiększono do 1,4 litra (84 KM; w 2016 r. silnik zwiększono do 98 KM). Od tego czasu samochód prawie się nie zmienił, pozostając wygodnym i niedrogim miejskim hatchbackiem, niezbyt wymagającym pod względem jakości benzyny. I dodajmy jest najtańszym nowym samochodem, jaki można kupić w Ameryce – od 14 595 USD (podstawowy) do 17 000 USD (maksymalny).
Jego niewielkie rozmiary i zużycie benzyny na poziomie 7,1 l/100 km w cyklu mieszanym odpowiadały Amerykanom przez prawie dekadę. Ale w 2021 roku maluch zaczął się poddawać: kupujący przerzucili się na crossovery, których wydajność paliwowa znacznie się poprawiła wraz z wydaniem nowych modeli. W 2021 roku sprzedano jedynie 24 459 pojazdów Spark, co oznacza spadek o 26,9% w stosunku do roku poprzedniego. Na początku 2022 roku przedstawiciele Chevrolet ogłosili, że wycofują Spark z linii montażowej.
9. VOLKSWAGEN JETTA
Silnik: 1,4 l, 147 KM
Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,9-7,8 l/100 km (autostrada-miasto)
W Europie kompaktowy sedan Volkswagen Jetta «skończył» w szóstej generacji (2018). Mimo to siódma generacja ujrzała światło dzienne – jej premiera została uruchomiona w Meksyku. Sprzedali samochód z indeksem A7 na rynkach Ameryki Północnej i Chin. Co więcej, jako osobny model, a nie rozbudowana wersja VW Golfa, co było typowe dla poprzednich generacji.
Do 2021 roku samochód w podstawowej wersji produkowany był z 1,4-litrowym turbodoładowanym silnikiem i 6-biegową skrzynią mechaniczną, co zapewniało spalanie benzyny na poziomie 5,9 l/100 km (autostrada) i 7,8 l/100 km (cykl miejski).
Na rok modelowy 2021 samochód otrzymał nowy 1,5-litrowy silnik turbo o mocy 158 KM – dokładnie taki sam, jak gorący nowy produkt koncernu, kompaktowy crossover VW Taos. Zużycie paliwa tego silnika spadło do 5,5 l/100 km w cyklu jazdy pozamiejskiej.
Z automatyczną skrzynią biegów apetyt nowego silnika wynosił 5,7-7,6 l / 100 km (autostrada-miasto lub 6,7 l / 100 km w trybie mieszanym), co jest naprawdę znakomitym wynikiem dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Automatyczna przekładnia wygrała aż pół litra paliwa z manualnej podczas jazdy samochodem w trybie miejskim!
Nowa Jetta z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów w podstawowej konfiguracji S zaczyna się od 21 990 USD.
8. KIA FORTE
Silnik: 2,0 l, 147 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,7-7,6 l/100 km (autostrada-miasto)
Mały sedan Kia Forte, znany w Europie pod nazwą Cerato, pojawił się na rynku amerykańskim w 2009 roku. Od tego czasu zmieniło się kilka generacji modelu.
Największym sukcesem okazała się czwarta generacja Forte, wprowadzona na rynek w 2018 roku. W szczególności słynie z udanego połączenia 2-litrowego silnika i wariatora, umożliwiającego znaczne oszczędności paliwa.
Spalanie benzyny przez 147-konny silnik wynosi 5,7 l/100 km na trasie i 7,6 l/100 km w mieście (lub 6,7 l/100 km w trybie mieszanym). To, w połączeniu z sugerowaną ceną detaliczną 19 090 USD za podstawowy FE, uczyniło ten samochód jednym z najbardziej ekonomicznych i przystępnych cenowo w swojej klasie.
Zwróć uwagę, że z manualną skrzynią biegów ten 2-litrowy silnik ma nieco większy przebieg na gazie – od 6 l / 100 km na autostradzie do 8,1 l / 100 km w mieście.
7. NISSAN VERSA
Silnik: 1,6 l, 122 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,9-7,4 l / 100 km (autostrada-miasto)
Versa to nazwa przeprojektowanego sedana Nissan Almera przeznaczonego na rynek północnoamerykański. Przed 2020 rokiem samochody te były wyposażone w 1,6-litrowy silnik atmosferyczny o mocy 109 KM, który w połączeniu z 5-biegową skrzynią manualną zużywał 6,5-8,7 l/100 km (autostrada-miasto). Osiągi z CVT są jeszcze lepsze: 6-7,6 l/100km (autostrada-miasto).
W restylingu modelu z 2020 roku silnik został podbity o 13 koni mechanicznych. Wpłynęło to korzystnie na zużycie paliwa przez samochód. Zużycie paliwa Versy wyposażonej w manualną skrzynię biegów pozostaje niemal takie samo, ale z CVT - spadło do 5,9-7,4 l/100km (lub 6,7 l/100km w trybie mieszanym).
Koszt nowego Nissana Versa S Xtronic w amerykańskich salonach zaczyna się od 17 875 USD.
6. TOYOTA COROLLA
Silnik: 2,0 l, 168 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,7-7,4 l / 100 km (autostrada-miasto)
Toyota Corolla to jeden z najstarszych modeli słynnego japońskiego producenta. Pracuje na linii montażowej od ponad 50 lat; w tym czasie zmieniło się 12 generacji samochodów.
Obecna, kompaktowa limuzyna Corolla 12. generacji jest produkowana od 2018 roku. Od 2019 roku do sedana w Stanach Zjednoczonych dołączył ekonomiczny hatchback wyposażony w 2-litrowy wolnossący silnik o mocy 168 KM i bezstopniowy wariator. Auto spala 5,7-7,4 litra paliwa na 100 km (odpowiednio na autostradzie i w mieście, czyli 6,7 l/100 km w trybie mieszanym), co jest bardzo dobrym wskaźnikiem. Ciekawe, że podobny sedan ze słabszym 1,8-litrowym silnikiem o mocy 139 KM ma nieco wyższe zużycie – 6,2-7,8 l / 100 km (autostrada-miasto).
Nowa Toyota Corolla SE hatchback z 2,0-litrowym silnikiem i przekładnią CVT kosztuje w USA od 23 040 USD.
5. KIA RIO
Silnik: 1,6 l, 120 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,7-7,1 l / 100 km (autostrada-miasto)
Sedan Kia Rio czwartej generacji, który jest produkowany od 2018 roku, jest najtańszym samochodem w linii modelowej firmy na rynku amerykańskim. Samochód jest wyposażony w wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 130 KM (do 2020 roku) lub 120 KM (od 2020 r.), w połączeniu z bezstopniowym wariatorem.
Manualna skrzynia biegów została wycofana w 2019 roku, a silnik został zmodernizowany w 2020 roku, aby uczynić go bardziej wydajnym pod względem zużycia paliwa. Jednocześnie zrezygnowano z dziesięciu koni mechanicznych. Utrata mocy spowodowała zmniejszenie zużycia paliwa o 1,3 litra w mieście (teraz jest to 7,1 l/100 km wobec 8,4 l/100 km ze starym silnikiem) oraz o 0,7 litra na autostradzie - z 6,4 do 5,7 l/100 km. Zużycie benzyny przez nowy silnik w trybie kombinowanym wynosi 6,5 l/100 km.
4. HYUNDAI ACCENT
Silnik: 1,6 l, 120 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,7-7,1 l/100 km (autostrada-miasto)
Hyundai Accent sedan to brat bliźniak KIA Rio, zaprojektowany dla tych, którzy chcą tego samego, ale w nieco innym opakowaniu. Wyposażony w 1,6-litrowy 120-konny silnik CVT, oferuje prawie takie samo spalanie jak Rio (do 6 l/100 km na autostradzie i do 8 l/100 km w mieście). Ale kosztuje trochę więcej – od 17 690 USD za wersję podstawową.
KIA Rio ma jeszcze kilka zalet w stosunku do Hyundaia: samochód występuje zarówno w wersji nadwozia typu sedan, jak i hatchback (choć nie w podstawowej konfiguracji). Ponadto ma bardziej zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy z większym ekranem dotykowym.
3. HONDA CIVIC
Silnik: 1,5 l, 180 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,6-7,4 l/100 km (autostrada-miasto)
Civic 11. generacji jest na linii montażowej od lata 2021 roku i jest dostępny w trzech wersjach nadwozia (sedan, hatchback, coupe). Wygląda ascetycznie (w porównaniu do niektórych wyrazistych modeli poprzednich generacji). Cieszy przemyślane wnętrze i ekonomiczny 1,5-litrowy silnik turbo o przyzwoitej mocy – 180 KM.
Jednak standardem dla tego modelu jest wolnossący 2-litrowy silnik o mocy 158 KM. (Pojemność 1,5 litra jest dostępna tylko jako opcja począwszy od wersji EX w cenie od 26 365 USD).
Zużycie paliwa 1,5-litrowego silnika w trybie mieszanym wynosi 6,5 l/100 km.
2. HYUNDAI ELANTRA
Silnik: 2,0 l, 147 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,5-7,1 l/100 km (autostrada-miasto)
Hyundai Elantra sedan to w zasadzie powiększona wersja modelu Accent, dzięki czemu ma wszystkie swoje główne zalety - przestronną kabinę z wygodnymi fotelami, pojemny bagażnik i miejsce na nogi dla pasażerów z tyłu.
Elantra jest dostępna zarówno w wersji nadwozia typu sedan, jak i hatchback. Obie wersje mają ekonomiczny 2-litrowy silnik o mocy 147 KM.
Kupującym oferowane są trzy różne opcje skrzyni biegów do wyboru – manualna, automatyczna i CVT. W połączeniu z silnikiem ostatnia opcja jest najbardziej ekonomiczna, pozwalając na zużycie 6,4-6,7 litra paliwa na 100 km w trybie mieszanym.
Ceny podstawowej Elantry – SE – zaczynają się od 20 995 USD w USA.
1. MITSUBISHI MIRAGE
Silnik: 2,0 l, 168 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 5
Zużycie paliwa: 5,5-6,5 l/100 km (autostrada-miasto)
Przez ostatnie 10 lat hatchback Mitsubishi Mirage, znany reszcie świata jako Mitsubishi Space Star, był głównym rekordzistą pod względem zużycia paliwa w Stanach Zjednoczonych.
Szósta generacja modelu, wprowadzona na rynek amerykański w 2013 roku, otrzymuje 1,2-litrowy, trzycylindrowy silnik MIVEC o mocy zaledwie 78 KM oraz możliwość wyboru dwóch skrzyń biegów – pięciobiegowego manuala i bezstopniowego wariatora. Najbardziej imponujące dane dotyczące zużycia paliwa pokazuje połączenie tego silnika z CVT – 6 l/100 km w trybie mieszanym.
Po wycofaniu Chevroleta Sparka z produkcji w 2022 roku, Mirage jest znany nie tylko jako najbardziej wydajny pod względem zużycia paliwa, ale także jako najtańszy samochód produkcyjny sprzedawany w USA.
Cena podstawowego samochodu z manualną skrzynią biegów w konfiguracji ES zaczyna się od 14 645 USD, za skrzynię CVT trzeba będzie dopłacić 1300 dolarów. Mniej więcej kompletny Mirage będzie kosztował 16 990 USD lub więcej.
Swoją drogą, w tym roku Mitsubishi Mirage może stracić pozycję lidera w czołówce. Wygląda na to, że od 2023 roku montaż wariatora w samochodzie jest niemożliwy, dostępna jest jedynie automatyczna «skrzynia», z którą zużycie paliwa jest zauważalnie wyższe. Producent zapewnia jednak, że w przypadku hatchbacka wskaźnik ten pozostaje bez zmian.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!