Szybko i tanio: Top 10 niedrogich używanych samochodów sportowych z USA
Podczas gdy rynek samochodowy w USA powoli, ale nieubłaganie tonie w otchłani szaleństwa crossoverów, miłośnicy samochodów sportowych zacierają ręce. Amerykanie pomału pozbywają się takich aut, więc niezłą opcję można kupić za bardzo rozsądne pieniądze!
Samochodowe snoby zwykły nazywać takie auta «sportowymi samochodami dla biedaków». Ale to już przeszłość. Teraz nowe samochody, które (nawet z pewnym naciągnięciem) można nazwać sportowymi, kosztują niesamowicie drogo. Jest wyjście – kupić samochód używany.
Specjaliści Cargurus i ColumbAuto wybrali 10 szybkich, a tym samym niedrogich samochodów. No więc – do przodu!
1. Volkswagen Jetta GLI
Silnik: 2,0 l, 228 KM.
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Volkswagen Jetta został stworzony jako rodzinny sedan, ale od każdej reguły są wyjątki. W naszym przypadku tym wyjątkiem jest Jetta GLI z 2-litrowym motorem turbo generującym 228 KM. Ostry silnik jest sparowany z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową. Zawieszenie jest sportowo zestrojone, dając szansę na dynamiczną jazdę.
Oczywiście we wnętrzu podstawowy GLI nie jest tak elegancki jak jego odpowiednik Golf GTI, ale łatwo temu zaradzić: są specjalne elementy wyposażenia, jak Autobahn, gdzie do standardowego wyposażenia dodano 10,3-calową cyfrową deskę rozdzielczą, panoramiczny szyberdach i sportowe wentylowane fotele przednie. Fakt, że wnętrze Jetty GLI sedan jest bardziej przestronne niż wnętrze GTI hatchback – to kolejny plus, o którym nie można zapomnieć.
Na drodze Jetta GLI zachowuje się jak szanowana dama i nie szuka przygód na boku, jeśli ma opony dobrej jakości. Przyspieszenie jest miękkie, od 0 do 100 km/h – w zaledwie 6 sekund. W GLI chodzi jednak nie tyle o dobrą prędkość, co o doskonałą sterowalność.
2. Subaru WRX
Silnik: 2,0 l, 268 KM.
Skrzynia biegów: manualna / CVT
Napęd: pełny
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Subaru WRX dostępne było w pięciu konfiguracjach: WRX (baza), Premium, Limited, STI i STI Limited. Samochód w prestiżowych montowniach i na rynku wtórnym może kosztować ok. 30 tys. dolarów, ale naszym zdaniem koniecznie trzeba wziąć wersję bazową: pod względem pojemności i prędkości nic nie stracisz. Cóż, komfort... nie jest to główna rzecz dla fanów WRX.
Przecież po prostu nie znajdziesz sedana z większą mocą, napędem na wszystkie koła (5-miejscowym!) i za rozsądniejszą cenę.
Nawet bazowy 2-litrowy silnik WRX (268 KM) jest mocniejszy niż większość jednostek napędowych montowanych w samochodach tej klasy. Taki napęd gwarantuje szybkie przyspieszenie i rzadko kiedy brakuje mu mocy.
Przy okazji, w 2022 roku model został zaktualizowany. Bazą dla niego stał się jeszcze bardziej mocny 2,4-litrowy silnik turbo. Choć jego moc została nieco dodana (271 KM), z apetytem wszystko jest w porządku (12,4 vs. 11,4 l/100 km w poprzedniku).
Bazowy WRX wyposażony jest w doskonały system napędu na wszystkie koła Subaru oraz 6-biegową skrzynią biegów manualną. CVT jest tylko opcją (na szczęście nie odbierającą radości z jazdy WRX).
Krótko mówiąc, WRX to najlepsza opcja fana samochodów z napędem na wszystkie koła, jaka pozostała na rynku po odejściu Mitsubishi Lancera Evolution.
3. Volkswagen Golf GTI
Silnik: 2,0 l, 241 KM.
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 250 km/h
VW Golf GTI to wciąż jest królem wśród rozbrykanych pięciodrzwiowych hatchbacków. Czterocylindrowy silnik turbo w tym samochodzie rozwija moc 241 KM, a sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest zaskakująco płynna.
GTI pięknie się prowadzi i jeździ. Najlżejsze naciśnięcie pedału gazu «rozpędza» silnik. Motor i skrzynia biegów tego auta to chyba jedne z najbardziej zgranych par wśród samochodów tej klasy, których cena wynosi poniżej 30 tys. dolarów.
Na wyposażenie również nie można narzekać. Nawet bazowy wariant S wyposażony jest w zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym, obsługę Apple CarPlay i Android Auto, system sterowania głosem i nawigację.
Volkswagen oferuje również ważne opcje bezpieczeństwa, w tym ostrzeganie przed kolizją czołową i adaptacyjny tempomat. Co prawda nie zawsze są one dostępne w pakiecie podstawowym.
I najważniejsze: pięciodrzwiowe GTI jest nie tylko szybkie, ale też bardzo praktyczne – do tego stopnia, że nadaje się nie tylko jako hot hatch, ale też jako samochód rodzinny.
4. Mazda Miata
Silnik: 1,5 l, 106 KM.
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 220 km/h
Mazda Miata, znana wcześniej jako Mazda MX-5 to chyba najbardziej stylowy wśród niedrogich samochodów sportowych. Patrząc na tego dwumiejscowego roadstera z elektrycznie składanym materiałowym dachem, trudno uwierzyć, że jego nowa (w początkowej konfiguracji) cena wynosiła mniej niż 30 000 dolarów.
Bazowa Miata napędzana jest 2-litrowym silnikiem o mocy 181 KM, posiada napęd na tylne koła i manualną skrzynię biegów, więc jej prowadzenie to prawdziwa przygoda.
System informacyjno-rozrywkowy – z ekranem dotykowym, Apple CarPlay i Android Auto, Bluetooth i nieczęsto już spotykanym odtwarzaczem CD – jest dostępny we wszystkich konfiguracjach.
Wymiary Miaty to zarówno plus, jak i minus. Samochód jest ciasny nawet dla dwóch osób. Jednak 181 KM pod maską «malucha» czyni cuda: samochód jest w stanie przyspieszyć do setki mniej niż na 6 sekund.
Prowadzenie samochodu jest fantastyczne; jest porównywalny z dużo droższe Jaguar F-Type lub Porsche Boxster w tym parametrze. Tym samym auto, przypomnijmy, kosztuje znacznie mniej.
Miata nie tylko dostarcza przyjemności z jazdy, ale również wykazuje jeden z najlepszych wskaźników zużycia paliwa w klasie samochodów sportowych, zużywając z manualną skrzynią biegów do 9 l/100 km w mieście i do 7 l/100 km na autostradzie.
5. Honda Civic Type R
Silnik: 2,0 l, 306 KM.
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 225 km/h.
Honda Civic Type R to fajne sportowe auto, to aksjomat. Samochód regularnie bije rekordy na najsłynniejszych torach wyścigowych świata i od kilku lat znajduje się na liście najszybszych samochodów z napędem na przednią oś, jakie kiedykolwiek powstały.
Civic z tabliczką znamionową «Type R» przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. To zasługa 2-litrowego, turbodoładowanego silnika o mocy 306 KM.
No i zasługą projektantów jest to, że wnętrze Type R wygląda... jak wnętrze zwykłego Civica! Jest całkiem wygodne, więc podróż z punktu A do punktu B nie sprawi pasażerom kłopotu.
Jeśli planujesz wyjazd z trójką przyjaciół i chcesz po drodze trochę się rozerwać, to Type R jest strzałem w dziesiątkę.
6. Genesis G70
Silnik: 2,0 l, 255 KM.
Skrzynia biegów: manualna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Pomimo tego, że Genesis jest submarką Hyundai'a, właściciele samochodów tej marki się tym nie przejmują. W końcu submarki również odgałęziły się od czołowych japońskich marek i są cenione nie mniej niż ich «rodzice».
Podstawowy G70 jest napędzany 2-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem o mocy 252 KM i jest sparowany z 8-biegową skrzynią automatyczną lub 6-biegową skrzynią manualną. Jednocześnie samochód ma napęd na tylne koła zamiast na przednie. Dostępny jest również 3,3-litrowy motor twin-turbo V6 o mocy 365 KM (ale cena samochodu z nim leci powyżej 40 tys. dolarów).
Wnętrze G70 jest wzorem stylu i jakości. To sprawia, że wydaje się być niedocenianym samochodem. Jednak gra nam to na rękę.
Technicznie samochód jest również doskonale przygotowany. Obsługa Apple CarPlay i Android Auto jest już w wersji podstawowej, podobnie jak zestaw wspomagający kierowcę. Ten ostatni obejmuje m.in. aktywne systemy utrzymania pasa ruchu, autonomiczne hamowanie awaryjne itp.
7. Kia Stinger GT
Silnik: 2,0 l, 252 KM.
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Kia Stinger jest bezpośrednim krewnym Genesis G70 i ma podobne wyposażenie. Nawet ich silniki są niemal identyczne – bazowy 2-litrowy turbo o mocy 255 KM oraz opcjonalny 3,3-litrowy V6.
Wnętrze Stingera również jest przyjemne dla oka. W samochodzie bez problemu zmieści się pięciu pasażerów (jednak wysokim osobom na tylnych siedzeniach fastbacka nie będzie zbyt wygodne – spadzisty dach obcina przestrzeń nad tylnym rzędem).
Na drodze duży Stinger jest odczuwany jako mały zwinny samochód – dają taki efekt odpowiednio zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy. 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów nie jest tak doskonała jak u europejskich konkurentów Stingera, ale radzi sobie z zadaniem uczynienia jazdy fascynującą.
Stinger jest bardziej podobny do grand touring, niż do samochodu sportowego, choć ma większą moc.
8. Hyundai Veloster N
Silnik: 2,0 l, 275 KM.
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Veloster N to bardzo «gorący» trzydrzwiowy hatchback i ma to odzwierciedlenie w jego cenie.
Podczas gdy zwykły Veloster w wersji podstawowej uchodzi za jeden z najtańszych nowych samochodów w USA i kosztuje około 19 000 dolarów, kombi N zaczyna się od 32 000 dolarów.
N wyciska z 2-litrowego turbodoładowanego silnika 275 KM zamiast 147 KM, zwyczajowo występujących w wersji podstawowej!
Do roku modelowego 2022 silnik był standardowo sparowany z 6-biegową skrzynią manualną, ale od połowy 2021 roku Veloster N jest dostępny także z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową, łopatkami do zmiany biegów i systemem zdalnego uruchamiania. Wcześniej taki pakiet był dostępny jako opcja i kosztował 2100 dolarów, teraz stał się podstawowym.
Jak wiadomo, jeśli szybkie auto jest niedrogie, to znaczy, że producenci na czymś w nim zaoszczędzili. Hyundai oczywiście ma wnętrze z nadmiarem twardego plastiku. Ciemne wnętrze samochodu i ciasna przestrzeń sprawiają, że czujesz się jakbyś utknął w ciasnej jaskini...
Kto jednak zwraca uwagę na takie drobiazgi w hot hatchu? Jedno naciśnięcie pedału gazu i w 5,1 sekundy auto już pędzi nos w nos z konkurencją, której cena jest o dziesięć tysięcy wyższa!
9. Dodge Challenger R/T
Silnik: 5,7 l, 375 KM.
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: tylny / pełny
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Dodge Challenger R/T to jeden z największych samochodów w tym top 10, a także najbardziej archaiczny pod względem designu. Ale nikomu, kto kupił tę bestię, nie przyjdzie do głowy narzekać na przestarzałą platformę.
Silnik V8 o mocy 75 KM sprzężony z sześciobiegową skrzynią manualną doskonale radzi sobie z masą Challengera – na drodze auto zachowuje się niewiele gorzej niż grand tourer.
R/T to prawdopodobnie najlepsza wersja Challengera, choć można ją spotkać z większym silnikiem – np. V8 turbo o mocy 717bhp (opcja SRT).
Tak czy inaczej, jeśli szukasz klasycznego muscle cara w cenie do 40 tys. dolarów, Challenger jest na szczycie listy.
Co zabawne, wnętrze tego samochodu jest pełne detali z lat 70-tych, ale zazwyczaj jest wyposażone w najnowsze technologie zapewniające komfort i rozrywkę.
Na przykład system informacyjno-rozrywkowy Dodge Uconnect obsługuje funkcje łączności telefonicznej CarPlay i Android Auto, niedostępne w nowszych samochodach. Challenger posiada również wszystkie najnowsze systemy wspomagania kierowcy jako opcję. Należy tylko mieć świadomość, że każdy z nich dodaje pewną kwotę do ceny samochodu.
10. Ford Mustang GT
Silnik: 5,0 l, 460 KM.
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: przedni
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Ford Mustang jest jednym z liderów w klasie samochodów sportowych dzięki wyważonemu prowadzeniu, mocnym silnikom, praktycznemu wnętrzu, a także dobremu bezpieczeństwu i niezawodności. Warianty EcoBoost i GT dostępne są w nadwoziu coupe i kabriolet, wyższe wersje – tylko w nadwoziu coupe.
W USA można kupić fabrycznie nowego Forda Mustanga GT z 5-litrowym V8 o mocy 460 KM za mniej niż 40 tys. dolarów (V6 o mocy 300 KM, które kiedyś napędzało wersje GT, zostało wycofane z produkcji jeszcze w 2018 roku).
Samochód z bazowym silnikiem 2,3 litra (310 KM) będzie kosztował około 10 tys. dolarów taniej. Będzie to jednak ten sam prawdziwy Mustang – z motorem «warczącym» dzięki sportowemu układowi wydechowemu, z ręczną skrzynią (jednak w opcji dostępna jest również 10-biegowa przekładnia automatyczna) i niesamowicie czułym układem kierowniczym. Jedyną wadą GT jest to, że jest to auto dwuosobowe.
Standardowe wyposażenie GT obejmuje dotykowy system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym i oprogramowaniem Ford Sync 3. Nie jest tak wymyślny i kolorowy jak system Dodge Uconnect, ale jest łatwiejszy w obsłudze. To jest dokładnie to, czego potrzebujesz podczas agresywnej jazdy swoim Mustangiem.
Podobnie jak konkurenci, Ford oferuje kilka systemów bezpieczeństwa dla Mustanga GT, ale wszystkie są opcjonalne. Dlatego przed zakupem koniecznie zbadaj, które z nich wchodzą w skład pakietu wspomagającego kierowcę.Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!