«Superbohaterowie»: Top 5 najpopularniejszych muscle carów z USA

Eksperci Columb Trade zebrali informacje o pięciu modelach muscle carów, które Polacy najczęściej kupują w Stanach Zjednoczonych. Każdy może sobie porównać aktualne ceny za nie w Polsce (z otwartych źródeł) oraz koszt zakupu i dostawy samochodu pod klucz z USA do naszego kraju organizowanego przez firmę.
Od początku produkcji w latach 60. samochody typu muscle car nazywane są Super Cars; termin Muscle Cars powstał znacznie później. Wielu nadal uważa je za supersamochody superbohaterów rozsławione przez amerykańskie kino. Ten hollywoodzki szyk nie jest pozbawiony współczesnych przedstawicieli «muskularnego» stada. Nic dziwnego, że popyt na nie nie spada na całym świecie. Popularności «supersamochodów» sprzyjają również przystępne dla nich ceny oraz perspektywa posiadania samochodu, którego koszt rośnie z biegiem lat: samochody typu muscle car są bardzo cenione nie tylko przez miłośników szybkiej jazdy, ale także przez kolekcjonerzy.
Klasyczne i współczesne
Klasyczne samochody typu muscle car obejmują dobrze zdefiniowane modele średniej wielkości dwudrzwiowych sedanów, hardtopów i coupe, produkowanych głównie w latach 1964-1973 i wyposażonych w 8-cylindrowe silniki o dużej pojemności i mocy. Ideologia samochodu typu muscle car jest tak prosta, jak zamontowany na nim żeliwny blok cylindrów: jest szybki, z mocnym silnikiem (pojemność silników do lat 70. mocy około 450 KM) i stosunkowo przystępnej cenie samochodu o nowoczesnym designie nadwozia, nadającego się jednocześnie do codziennego użytku.
W latach 60. i 70. muscle cary były dostępne w składach niemal wszystkich amerykańskich marek, w tym AMC, która tradycyjnie skupiała się na kompaktowych i ekonomicznych modelach jak na amerykańskie standardy, oraz marek luksusowych, takich jak Buick czy Mercury.
Ściśle mówiąc, klasyczne muscle cary zakończyły się na początku lat 80. wraz z wypuszczeniem Pontiac Firebird Trans Am SD455. W tym czasie reszta modeli albo została wycofana z produkcji, albo zachowała tylko nazwę, zamieniając się w bardziej przystępne cenowo wersje luksusowych coupe.
W 2004 samochody typu muscle car znów pojawiły się na drogach – koncepcja okazała się wytrwała. W Stanach Zjednoczonych przedstawiono nowoczesny Pontiac GTO, który w rzeczywistości był importowanym Holdenem Monaro pod marką Pontiac. W 2005 roku zadebiutował Chrysler 300C. W tym samym roku Ford wprowadził Mustanga piątej generacji, który został zaprojektowany tak, jak oryginalny Ford Mustang pierwszej generacji. Piąta generacja przywróciła agresywne cechy i kolory oryginału.
W 2006 roku GM ponownie wypuścił Chevroleta Monte Carlo SS z ośmiocylindrowym silnikiem, pierwszym silnikiem V8 w Monte Carlo od 15 lat. Silnik ten został później zainstalowany w Pontiac Grand Prix GXP, Buick Lacrosse Super i Chevrolet Impala SS jako mocniejsza wersja standardowej Impala z doładowanymi silnikami V6 i V8.
W 2008 roku Chrysler ponownie wypuścił Dodge Challenger, który powrócił do projektu oryginalnego Challengera z lat 70. Rok później, opierając się na podobnym pomyśle, Chevrolet w 2009 roku wypuścił Chevroleta Camaro, przypominającego Camaro pierwszej generacji z 1969 roku.
GM wycofał Chevroleta Camaro i Pontiaca Firebirda w 2002 roku, ale przywrócił Pontiaca GTO w 2004 roku. W 2009 roku została wypuszczona nowa generacja Chevroleta Camaro (w tym mocniejsze wersje RS i SS).
Wiosną 2004 roku Chrysler wprowadził platformę LX z napędem na tylne koła, która posłużyła jako podstawa dla nowej linii Dodge Charger z napędem na tylne koła i silnikiem V8 HEMI. W 2005 roku z linii montażowej zjechał nowy Ford Mustang, którego konstrukcja przypominała model z lat 1967-1968. Od 2008 roku rozpoczęła się produkcja modelu Dodge Challenger, który (podobnie jak nowy Camaro i nowy Mustang) bardzo przypomina konstrukcję swojego «przodka».
Obecnie w Stanach Zjednoczonych jest 5 samochodów, które można sklasyfikować jako «muscle cary»: Ford Mustang (w tym wersja elektryczna Mach-E), Dodge Challenger, Dodge Charger i Chevrolet Camaro.
1. CHEVROLET CAMARO LS (2019)
Silnik: 2,0 l
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 10,7-11,8 l/100 km (cykl miejski)
W 2019 roku Chevrolet odświeżył wygląd sportowego samochodu Camaro szóstej generacji, który jest produkowany w USA od 2015 roku. Producent zaktualizował także oprogramowanie systemu informacyjno-rozrywkowego i dodał kolejną funkcję bezpieczeństwa do już istniejących w samochodzie – system ostrzegania przed kolizją z przodu.
Samochód był produkowany w siedmiu wersjach wyposażenia (kabriolet i coupe, w wersji 1LS – wyłącznie coupe). Bazowy 1LS to całkiem przyzwoita wersja. Jest wyposażony w 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 275 koni mechanicznych i może być wyposażony w 6-biegową manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynię biegów. Standardowe wyposażenie obejmuje 7-calowy ekran dotykowy, obsługę Apple CarPlay/Android Auto, sześciogłośnikowy system audio, Bluetooth, port USB, hotspot Wi-Fi, bezkluczykowy dostęp i start, kamerę cofania, system bezpieczeństwa Teen Driver, tapicerkę materiałową, samoblokujący mechanizm różnicowy i 18-calowe koła.
Camaro sprawia przyjemność z jazdy. Samochód sportowy jest stabilny na zakrętach, jego układ kierowniczy jest responsywny, a hamulce są wytrzymałe i niezawodne. Zawieszenie jest energochłonne, pochłania większość nierówności na drodze.
Wnętrze samochodu ma lakoniczny styl i przyjemne detale w stylu retro. Jedyne, co trochę psuje idyllę, to ciasny rząd tylnych siedzeń (zmieści się tam tylko dwóch nie największych pasażerów) i mały bagażnik o pojemności 257 litrów.
Z drugiej strony takiego auta oczywiście nie kupuje się po to, żeby taksować czy przewozić ziemniaki w bagażniku.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 19 000 USD
Cena rozdania w Polsce: od 29 900 USD do 39 000+ USD
2. FORD MUSTANG (2019)
Silnik: 2,3 l
Skrzynia biegów: manualna / automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 11,2 l / 100 km (cykl miejski)
Szósta generacja samochodu sportowego Ford Mustang jest uważana za jedną z najlepszych w swojej klasie: samochód jest chwalony za doskonałe prowadzenie, udaną ganę silników oraz wysokie wskaźniki bezpieczeństwa biernego i czynnego. Nawet bagażnik dla jej klasy nie jest tak mały – 382 l.
Mustang 2019 miał 4 standardowe konfiguracje: EcoBoost, EcoBoost Premium, GT i GT Premium. Każdy z nich był dostarczany w wersji nadwozia typu fastback coupe i kabriolet. Pierwsze dwa miały 2,3-litrowy silnik bazowy o mocy 310 KM, dwa ostatnie wykorzystywały 5-litrowe «monstrumy» V8 o mocy 460 koni mechanicznych.
EcoBoost jest standardowo wyposażony w materiałową tapicerkę siedzeń, 4,2-calowy system informacyjno-rozrywkowy SYNC 3 z sześcioma głośnikami, Bluetooth i dwoma portami USB.
EcoBoost Premium ma skórzaną tapicerkę, elektrycznie podgrzewane i wentylowane przednie siedzenia, tylne czujniki parkowania, dwustrefową automatyczną klimatyzację, radio satelitarne, 8-calowy ekran dotykowy, obsługę Apple CarPlay / Android Auto i 9 głośników zamiast sześciu.
Skrzynia biegów – 6-biegowa mechaniczna lub 10-biegowa automatyczna. Zużycie paliwa, co ciekawe, przy obu skrzyniach w mieście jest takie samo – 11,2 l / 100 km. Ręczna skrzynia biegów tylko nieznacznie wygrywa w ekonomii podczas jazdy po autostradzie, mając paszportowe zużycie 7,4 litra w porównaniu do 7,6 l / 100 km.
Mustang oferuje doskonałe połączenie sportowego charakteru i komfortu. Sami Amerykanie uważają go za głównego (i dominującego) konkurenta Chevroleta Camaro.
Cena pod klucz z dostawą z USA: 20 000 USD.
Cena rozdania w Polsce: 27 500 USD – 58 000 USD.
3. DODGE CHARGER SXT (2019)
Silnik: 3,6 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny / pełny
Zużycie paliwa: 12,4 l / 100 km (cykl miejski)
W 2019 roku Dodge zmniejszył o połowę swoją ofertę sedanów Charger, pozostawiając w sprzedaży tylko sześć z prawie tuzina poziomów wyposażenia: SXT, SXT AWD, GT, R / T, Scat Pack i SRT Hellcat. Dla tych, którzy nie szukają samochodu wyścigowego, ale samochodu ze sportowym temperamentem na co dzień, można polecić jeden z jego dwóch poziomów wyposażenia – podstawowy SXT lub droższy napęd na wszystkie koła SXT AWD.
Oba wyposażone są w 3,6-litrowe silniki V6, jednak o różnej mocy – w bazowym V6 ma 292 KM, w wersji z napędem na wszystkie koła SXT AWD dodano mu trochę «koni». Oba silniki ICE działają z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i zapewniają sedanowi przyzwoite przyspieszenie – i podczas ruszania «ze świateł», i podczas wyprzedzania na autostradzie.
Standardowe wyposażenie SXT obejmuje system informacyjno-rozrywkowy Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym (8,4 cala w SXT AWD), obsługę Android Auto/Apple CarPlay, Bluetooth, sześciogłośnikowy system stereo, dwa porty USB, rozpoznawanie głosu i satelitarne radio.
Standardowo w obu konfiguracjach znajduje się tapicerka materiałowa, elektrycznie sterowane przednie fotele, skórzana kierownica i gałki zmiany biegów, aluminiowe felgi, kamera cofania i tylne czujniki parkowania.
Mocny silnik podstawowy, wyważone sportowe prowadzenie i przestronne wnętrze sprawiają, że Charger jest praktycznym wyborem dla entuzjastów samochodów typu muscle car, którzy mają dość jawnie sportowej stylizacji większości nowoczesnych samochodów sportowych.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 23 000 USD.
Cena w Polsce: od 37 000 USD.
4. DODGE CHALLENGER SXT (2019)
Silnik: 3,6 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 12,4 l / 100 km (cykl miejski)
Dwudrzwiowe coupe Dodge'a ma szeroką gamę potężnych silników V6 i V8. Ale nawet podstawowy silnik V6 o mocy 305 koni mechanicznych zapewnia fantastyczną przyczepność, szybką reakcję przepustnicy i płynną pracę przy wysokich obrotach. W połączeniu z automatyczną 8-biegową skrzynią przyspiesza Challengera do maksymalnej prędkości bez zwiększania zużycia paliwa.
Na drodze Challenger nie jest tak zwinny jak jego główni rywale, Mustang i Camaro – w końcu to duże 2-tonowe coupe – ale i tak jazda nim to przyjemność. Opony dobrze trzymają samochód na zakrętach, hamulce są przyczepne, układ kierowniczy jest lekki i responsywny, a zawieszenie jest wydajne i wygodne.
Wnętrze Challengera wyróżnia się wysokiej jakości wykończeniami: użyte materiały są bliskie do luksusowych. Samochód wygląda nowocześnie w środku, zachowując przy tym wygląd starego, dobrego muscle cara.
Podstawowy pakiet SXT zawiera już wszystko, czego potrzebuje każdy kierowca. Inne opcje wyposażenia. Inne opcje wyposażenia przewidują jedynie instalację mocniejszych silników i urządzeń technologicznych, które poprawiają właściwości jezdne samochodu i jego osiągi.
Standardowe wyposażenie obejmuje system informacyjno-rozrywkowy Unconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, obsługę Apple CarPlay/Android Auto, dwa porty USB, Bluetooth, sześciogłośnikowy system stereo, kamerę cofania, dostęp zbliżeniowy, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tapicerkę materiałową i 18-calowe felgi aluminiowe.
Opcje obejmują 8,4-calowy ekran dotykowy, nawigację, skórzaną tapicerkę i podgrzewane przednie siedzenia, podgrzewaną kierownicę, szyberdach, monitorowanie martwego pola, tylne czujniki parkowania, ostrzeganie przed kolizją z przodu, adaptacyjny tempomat i automatyczne światła drogowe.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 21 000 USD.
Cena w Polsce: od 37 000 USD.
5. FORD MUSTANG Mach-E (2023)
Silnik: elektryczny, 1-2 szt.
Skrzynia biegów: nie ma
Napęd: tylny / pełny
Czas ładowania (220-240V): 11-15 godzin
Muscle car równie dobrze może być elektryczny – udowodnił to Ford Mustang Mach-E, którego sprzedaż w Ameryce powoli rosła w ciągu ostatniego roku. Tak więc, jeśli w 2021 roku sprzedano 27 tysięcy tych samochodów, to w ciągu 10 miesięcy 2022 roku – już 31 tysięcy.
Mustang Mach-E należy do klasy kompaktowych crossoverów. Ma kilka modyfikacji, które imponują rezerwą mocy (w niektórych – do 502 km), żywą dynamiką jazdy (w zależności od mocy silnika, przyspieszenie do setek w zaledwie 3,5-6,1 sekundy), przestronnym wnętrzem wysokiej jakości, wieloma przydatnymi funkcjami i bogatym wyposażeniem standardowym, nawet w podstawowej konfiguracji.
W sumie samochód ma 4 podstawowe konfiguracje – Select, Premium, California Route 1 i GT. W każdym z nich do wyboru są dwa rodzaje akumulatorów (Standard Range lub Extended Range – z wyjątkiem pakietu Select, gdzie dostępny jest tylko akumulator standardowy), dwa rodzaje napędu (tylny lub pełny z dwoma silnikami – z wyjątkiem GT i California Route 1, gdzie od roku modelowego 2023 dostępny jest tylko napęd na cztery koła) oraz kilka różniących się mocą silników (od 266 do 480 KM).
Wspólne dla podstawowego Selecta są 10,2-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, 15,5-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego porównywalny rozmiarem z ekranem laptopa, system nawigacji, obsługa Apple CarPlay/Android Auto, bezprzewodowe ładowanie urządzeń kierowcy i pasażera, Wi- Hotspot Fi, radio satelitarne, sześciogłośnikowy system audio, Bluetooth, 4 porty USB, dostęp bezkluczykowy, uruchamianie silnika przyciskiem, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, skórzana tapicerka, ręczna regulacja foteli i 18-calowe felgi aluminiowe.
Pakiet podstawowy Ford Co-Pilot 360 Assist 2.0 obejmujący systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy z ostrzeganiem przed kolizją z przodu, wykrywaniem pieszych, autonomicznym hamowaniem awaryjnym, ostrzeganiem przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, rozpoznawaniem znaków drogowych i monitorowaniem martwego pola. Samochód posiada kamerę cofania, tylne czujniki parkowania, reflektory LED z automatycznymi światłami drogowymi oraz adaptacyjny tempomat z centrowaniem samochodu na pasie ruchu.
Warto zauważyć, że pakiet Select jest wyposażony w system prowadzenia bez użycia rąk BlueCruise (może przyspieszać i zwalniać crossovera, a także sterować kierownicą) oraz system kamer parkowania z widocznością we wszystkich kierunkach. Ale te funkcje są ograniczone do 90-dniowego bezpłatnego okresu próbnego i kosztują kolejne 1900 USD, aby je w pełni aktywować.
Standardowa bateria 70 kWh zapewnia przebieg na jednym ładowaniu od 360 (dla napędu na wszystkie koła) do 397 km (dla napędu na tylne koła), ale rozszerzoną pojemność 91 kWh i zasięg od 418 do 502 km można znaleźć tylko w wyższych wersjach wyposażenia, począwszy od Premium.
Napęd na cztery koła pozwala kierowcy czuć się pewniej na wiejskich i zimowych drogach, ale sprawia, że samochód jest droższy o 2700 USD. Ponadto dzięki zamontowaniu drugiego silnika «zjada» około 35-37 km rezerwy mocy na jednym ładowaniu. Tak samo jest z mocą silnika – im wolniej przyspieszasz, tym dalej możesz jechać w trybie Mach-E.
Cena pod klucz z dostawą z Chin: od 55 900 USD.
Cena w Polsce: od 57 000 USD.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!