Ranking Forbesa: 20 najlepszych samochodów używanych za $15 tys. Część I

Kolejny numer Forbes Wheels poświęcony był określeniu 20 najlepszych samochodów używanych w przedziale cenowym poniżej $15 000. Zainteresowanie Forbesa tą niszą nie jest przypadkowe: średni wiek samochodów na drogach Stanów Zjednoczonych wynosi 12,2 roku. I tak, ludziom, którzy czytają magazyny dla bogaczy, też zależy na oszczędzaniu!
Eksperci nie tylko wybrali w TOP-20 najlepsze samochody za $15 tys., ale także odnotowali ich istotne plusy i minusy. Tak więc, pierwsza dziesiątka samochodów nie jest starsza niż 5 lat. Druga, dla ułatwienia czytania, została opublikowana jako osobny materiał pod tym samym tytułem i oznaczeniem «Część II».
1. MAZDA 3
Wprowadzona pod koniec 2013 roku Mazda 3 trzeciej generacji przekształciła i tak dobry samochód w «furorę na kołach». Stylowa zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz, «trójka» wyróżnia się na tle konkurencji ostrym prowadzeniem i sportowym charakterem, gwarantując przyjemność z jazdy. Ponadto samochód, montowany w Meksyku, jest bezpieczniejszy od poprzednich generacji.
W zależności od konfiguracji, Mazda 3 jest dostępna z wieloma nowoczesnymi funkcjami i technologiami. Na przykład, dwie z czterech konfiguracji (Touring i Grand Touring) początkowo oferują opcje bezpieczeństwa, takie jak monitorowanie martwego pola i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Silniki w Mazdzie 3 nie należą do najsłabszych – 2-litrowy o mocy 155 KM lub 2,5-litrowy o mocy 184 KM. Zamiast standardowej 6-biegowej mechanicznej dostępna jest 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
Co ważniejsze, samochód od wielu lat dostępny jest w dwóch wersjach nadwozia: stylowy 4-drzwiowy sedan i praktyczny 5-drzwiowy hatchback.
Plusy:
+ Przyjemność z jazdy, sportowe prowadzenie.
+ Stylowy jak zewnętrz, tak i wewnątrz, ma praktyczne nadwozie typu hatchback.
+ Nowoczesna funkcjonalność i wyposażenie.
+ Wysoki poziom bezpieczeństwa.
Minusy:
- Podstawowe konfiguracje są dość proste, z niewielką liczbą funkcji.
- Ciasna tylna kanapa, mały bagażnik w sedanach.
2: Toyota Prius
Prius łączy przestronność i praktyczność z niskimi kosztami eksploatacji. Bezpretensjonalny koń roboczy i tyle.
Samochód nie zachwyca, ani pod względem prowadzenia, ani wyglądu. Jeśli jednak jedyne czego potrzebujesz to komfortowa jazda z punktu A do punktu B przy bardzo ograniczonym budżecie, nie znajdziesz lepszej opcji. Prius jest nie tylko ekonomiczny, ale też fantastycznie niezawodny – wystarczy spojrzeć, ile z tych aut pracuje w taksówkach Uber!
Wszystko powyższe w pełni dotyczy modeli trzeciej (2010-2015), oraz czwartej generacji (od 2016 do chwili obecnej). Oczywiście, kupowanie samochodu z międzygalaktycznym przebiegiem w taksówce nie jest zalecane, ale we wszystkich innych przypadkach jest to świetny wybór (czasami za mniej niż $15 tys.).
Plusy:
+ Niedrogie w zakupie i tanie w eksploatacji auto.
+ Przestronne wnętrze.
+ Niesamowita niezawodność.
Minusy:
- Nudne prowadzenie, niska prędkość maksymalna.
- Spartańskie wykończenie wnętrza i słaba izolacja akustyczna.
3. Mazda 6
Mazda 6 trzeciej generacji jest na linii montażowej od pełnych 10 lat – została wycofana z produkcji dopiero w 2021 roku – ale do dziś jest popularna w USA.
To najlepsze potwierdzenie tego, jak udany był jej design i rozwiązania techniczne zastosowane w samochodzie. Dzięki nim «szóstka» stała się jednym z najlepszych sedanów średniej wielkości na świecie.
Samochód otrzymał ten sam rozbrykany 2,5-litrowy silnik o mocy 184 KM, co zaawansowana kompaktowa Mazda 3. Po restylingu w 2017 roku wszystkie warianty «szóstki» są teraz wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego – w szczególności monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, wykrywanie pieszych i hamowanie awaryjne.
Ergonomia deski rozdzielczej i konsoli środkowej jest doskonała. Wskaźniki niezawodności pozostają nieco w tyle za głównym rywalem w tym segmencie (Toyota Camry), ale za $15 tys. «szóstka» jest najlepszym pretendentem do roli rodzinnego sedana.
Plusy:
+ Stylowy i rozbrykany samochód, a jednocześnie praktyczny, nadający się do roli auta rodzinnego.
+ Posiada wiele nowoczesnych technologii i aktywnych funkcji bezpieczeństwa.
+ Stylowe nadwozie i wysokiej jakości wykończenie wnętrza.
Minusy:
- 184 KM wystarczy do tego auta, ale to tyle.
- Sztywniejsze zawieszenie niż w większości rodzinnych sedanów.
- Tylna kanapa i bagażnik są mniejsze niż u konkurencji.
4. Honda Civic
Za $15 tysięcy w dowolnym zakątku Stanów Zjednoczonych możesz wybrać dziewiątą generację Civic, produkowaną od 2011 do 2015 roku.
Za te same pieniądze można znaleźć model ulepszonej dziesiątej generacji (po raz pierwszy zjechał z linii montażowej w 2016 roku).
Obydwa Civic'i wyposażone są w sprawną jednostką napędową o pojemności 1,5 litra (158 KM) sparowaną ze skrzynią CVT (choć skrzynia manualna nie jest rzadkością), charakteryzującą się ostrym układem kierowniczym i ultymatywną niezawodnością jednostek i zespołów.
W gamie modelowej Civica dwóch generacji brakuje hybrydy. Ale do wyboru są trzy warianty nadwozia – sedan, hatchback i coupe.
Niektóre modele wyposażone są w system informacyjno-rozrywkowy z 7-calowym ekranem dotykowym oraz podstawowe systemy bezpieczeństwa, takie jak adaptacyjny tempomat, ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu i hamowanie awaryjne.
Plusy:
+ Doskonałe prowadzenie i zwrotność.
+ Wysoka niezawodność i bezpieczeństwo.
+ Kilka dostępnych opcji nadwozia i wykończenia.
Minusy:
- Wyższe specyfikacje (np. Performance) mogą kosztować ponad $15 tys.
- Nieporęczne menu systemu informacyjno-rozrywkowego, niektóre modele bez ekranów dotykowych.
- Styl «albo miłość, albo nienawiść».
5. Chevrolet Impala.
Najnowsza wersja słynnego pełnowymiarowego sedana Chevrolet Impala została wycofana w 2020 roku.
I to szkoda, bo gdy samochód trafił na rynek w 2014 roku, to była najlepsza Impala od kilku dekad. Wielokrotnie zdobywała pochwały od jednych z najbardziej wymagających krytyków i recenzentów samochodowych w USA.
Samochód ten łączy elegancki wygląd z przestronnym i nowoczesnym wnętrzem, zaawansowanym systemem informacyjno-rozrywkowym oraz pojemnością bagażnika wynoszącą aż 532 litry.
Samochód napędzany był 182-konnym silnikiem o pojemności 2,4 litra lub 196-konnym o pojemności 2,5 litra. Był też mocniejszy, 305-konny 3,6-litrowy V6, ale samochód zawsze miał tylko napęd na przednie koła.
Impala pozostaje w tyle za konkurencyjną Toyotą Avalon pod względem niezawodności, ale przewyższa Avalon pod względem pojemności i mocy. A w USA – także z punktu widzenia dostępności rynkowej.
Plusy:
+ Przestronna kabina i duży bagażnik.
+ Mocne silniki, dobra dynamika jazdy.
+ Cichy, wygodny i bezproblemowy samochód do pokonywania długich tras.
Minusy:
- Żarłoczne silniki; produkowany od 2014 roku łagodny hybrydowy eAssist jest prawie niemożliwy do znalezienia w sprzedaży
- Brak systemów bezpieczeństwa czynnego.
6. Toyota Camry
Wprowadzona w 2012 roku Camry siódmej generacji została poważnie zmodernizowana. Wygląd zewnętrzny samochodu jest bardziej modny, wnętrze jest większe, a oszczędność paliwa i niezawodność uległy poprawie.
Chociaż system informacyjno-rozrywkowy jest obecnie uważany za przestarzały, wnętrze Camry jest nadal tak praktyczne, jak to tylko możliwe.
W niektórych konfiguracjach pojawiały się niespodziewane jak na tamte czasy opcje – ta sama nawigacja, czy systemy monitorowania martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu (zwłaszcza w autach montowanych po 2015 roku, kiedy Camry została znacząco zmodernizowana).
Są modele z różnymi silnikami, w tym V6 i paliwooszczędnymi hybrydami.
Ale w każdej konfiguracji, Camry jest jedną z najlepszych opcji dla samochodu rodzinnego.
Plusy:
+ Niezawodny i bezpretensjonalny sedan rodzinny.
+ Szeroki wybór opcji na rynku wtórnym.
+ Zaawansowane opcje w niektórych późnych latach modelowych.
Minusy:
- Model nudny w prowadzeniu.
- Niewiele aktywnych systemów bezpieczeństwa.
- Tylko V6 oferuje przyzwoitą moc.
7. Chevrolet Volt
General Motors nazwał Volta «samochodem elektrycznym o zwiększonym zasięgu». I nie są to puste słowa.
Samochód napędzany jest przez dwa silniki elektryczne. Gdy brakuje im energii z baterii, do akcji wkracza motor benzynowy sprzężony z generatorem.
Zasięg baterii Volta jest stosunkowo krótki (80 km), ale dzięki silnikowi benzynowemu może on przejechać 676 km bez tankowania i ładowania. Zużycie paliwa na 100 km wynosi zaledwie 2,6 litra w cyklu mieszanym.
Te liczby i tak robią wrażenie, podobnie jak fakt, że Volt jest niezawodny w działaniu i nie kapryśny. Można za to wybaczyć mu spartańskie wnętrze (choć jest bogatsze niż w klasycznej Toyocie Prius).
Podsumowując, Chevrolet Volt to dobry wybór na rynku w cenie poniżej $15 tys.
Plusy:
+ Dodatkowy zasięg na zasilaniu elektrycznym i benzynie.
+ Bardziej przestronne i wygodne wnętrze niż w Priusie.
+ Dobrze wyposażony i wystarczająco nowoczesny.
Minusy:
- Niezawodny, ale jeśli się zepsuje, przygotuj się na spore wydatki.
- Wnętrze, choć wygodniejsze od Priusa, wygląda ascetycznie.
8. Toyota Yaris iA / Scion iA
Japoński mały samochód Scion w swoim krótkim życiu miał kilka nazw. Ale pod każdą z nich udowadnia: nawet mały samochód może być doskonały.
Kompaktowy hatchback iA (opracowany przez inżynierów Mazdy, ale sprzedawany pod marką Toyota) okazał się zaskakująco harmonijny. Pięknie się prowadzi, ma dobre zabezpieczenia i stosunkowo niskie zużycie paliwa – 6-7,8 l/100 km (autostrada-miasto).
Samochód jest równie dobrze wyposażony, jak jego poprzednik Scion, który wielokrotnie pojawiał się w rankingach Forbesa wśród najlepszych samochodów używanych – za $5 tys. i $10 tys.
Yaris iA ma jeden silnik – 1,5-litrowy o pojemności 106 KM, a do wyboru są dwie skrzynie biegów – automatyczna lub manualna. W standardowym komplecie znajduje się 7-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach.
Wszystko to można mieć nawet za mniej niż $15 tysięcy.
Plusy:
+ Stylowy wygląd zewnętrzny i wewnętrzny (jak na niedrogi samochód).
+ Zapewnia przyjemność z jazdy.
+ Niektóre modele mogą być sprzedawane z gwarancją producenta.
Minusy:
- Mały na zewnątrz i wewnątrz, z ciasnym tylnym siedzeniem.
- Niewiele systemów bezpieczeństwa czynnego.
9. Volkswagen Golf VII.
Produkcja tej generacji Golfa zakończyła się w 2021 roku, po czym najpopularniejszy samochód VW opuścił rynek amerykański.
Jednak cała gama modelowa Golfa na kontynencie północnoamerykańskim została znacznie ograniczona. Podczas gdy wcześniej Amerykanom oferowano trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki oraz czterodrzwiowe kombi, do 2021 roku w produkcji pozostał jedynie pięciodrzwiowy hatchback w jednej konfiguracji.
W poprzednich latach do Stanów Zjednoczonych trafiały samochody z kilkoma jednostkami napędowymi, w tym elektryczną (e-Golf). Bazowym silnikiem był 1,8-litrowy motor o mocy 170 KM, który był kojarzony ze skrzynią manualną lub automatyczną. Od 2019 roku został zastąpiony przez 1,4-litrowy silnik turbo o niższej mocy 147 KM; główną skrzynią biegów była manualna.
E-Golf był dostępny wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback, a samochód słynął z niezawodności, osiągów i... niewielkiego zasięgu, nie przekraczającego 133 km.
Opcjonalnie samochód był wyposażony w różne systemy bezpieczeństwa czynnego, co znacznie podnosiło jego cenę na rynku wtórnym.
Plusy:
+ Wygodny, praktyczny i stylowy samochód.
+ Umiarkowane zużycie paliwa, jest też model całkowicie elektryczny.
+ Samochód jest przyjemny w prowadzeniu, nawet z bazowym silnikiem.
Minusy:
- Samochód elektryczny e-Golf oferuje zasięg zaledwie 133 km. Nie jest często dostępny na rynku.
- Dobrze wyposażone egzemplarze mogą kosztować ponad $15 tys.
- Nieciekawe wnętrze.
10. Nissan Leaf
Poza eGolfem, który w USA praktycznie nie do znalezienia, Nissan Leaf jest jedynym w pełni elektrycznym samochodem w rankingu Forbesa. W swoim czasie znacznie przewyższał inne samochody elektryczne i dlatego jest dziś wszechobecny w Ameryce.
Samochód jest dość bezpretensjonalny i niezawodny. Jednak nie wszystko w nim jest tak dobrze, jak się wydaje. Wczesne modele (z lat 2011-2012) nie są zalecane do zakupu: nie mają portów szybkiego ładowania ani wbudowanej szybkiej ładowarki 6,6 kW.
Jednak nawet późniejsze wersje korzystały z przestarzałego kabla szybkiego ładowania CHAdeMO, a także skromnych pojemności baterii.
Nawet zupełnie nowy Leaf może przejechać tylko 135 km (lub 172 km ze wzmocnioną baterią, wprowadzoną w 2016 roku). Samochody z przebiegiem mają jeszcze krótszy zasięg.
Ale jeśli podróżujesz wyłącznie w granicach miasta i szukasz niezawodnego i taniego samochodu elektrycznego, Leaf jest dobrym wyborem.
Plusy:
+ Tani i niezawodny
+ Przestronny i kompaktowy.
+ Jedyny łatwo dostępny samochód elektryczny z przebiegiem.
Minusy:
- Tylko 135 km przebiegu w nowym samochodzie (60 do 90 km w modelach używanych).
- Przestarzały port szybkiego ładowania CHAdeMO.
- Nudne prowadzenie.
Źródła: Forbes.com, Edmunds.com

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!