«Pasy solne»: gdzie samochody rdzewieją najszybciej w USA

Wszystkie samochody rdzewieją – jest to aksjomat. Ale jedne rdzewieją szybciej, a inne wolniej. Zależy to nie tylko od producenta, ale także od tego, gdzie i w jakich warunkach auto jest eksploatowane. Sprawdźmy, jak to jest w Ameryce.
Specjaliści z Motorandwheels.com dowiedzieli się, gdzie w USA korozja najszybciej «zjada» metal. Możemy więc dowiedzieć się, w których stanach szansa na otrzymanie «wiadra rdzy» zamiast samochodu, który będzie służył przez lata, jest znacznie większa.
Są więc dwie główne przyczyny, które przyspieszają korozję samochodów w USA. Ale w obu przypadkach rdza jest wywoływana przez sól.
Sól na drodze
Nawet w bezśnieżne zimy (ze względu na dużą wilgotność) drogi w USA pokryte są cienką warstwą lodu. Na niektórych amerykańskich autostradach jest to ledwo zauważalne – to wciąż ten sam czarny asfalt pod kołami. Jest to jednak złudne wrażenie. W rzeczywistości droga jest «obłożona» przezroczystą powłoką lodową zwaną «czarnym lodem».
Na tym zdradliwym, pokrytym lodem terenie nawet samochody z oponami zimowymi wpadają w poślizg (a nawet zostają zmiecione z drogi) podczas hamowania lub manewrowania. Z tego powodu wskaźnik wypadków w Ameryce gwałtownie wzrasta zimą.
Służby drogowe tego kraju do «odmrażania» niebezpiecznych dróg (i zapobiegania tworzeniu się na nich lodu) używają odczynnika zawierającego 96-97% chlorku sodu, a mówiąc wprost – soli kuchennej. Uważa się, że sól obniża temperaturę wody zamieniającej się w lód z 0°C do około 6,6°C, a także poprawia przyczepność opon.
Ale tak jak kryptonit może zabić Supermana, tak sól drogowa rozpylana zimą (zawierająca zarówno chlorek wapnia, jak i chlorek sodu) jest bardzo niebezpieczna dla samochodów. Może skorodować gumę (chemicy używają terminu «starzenie się»), nie mówiąc już o metalu! Przylegając do karoserii i innych metalowych części samochodu, odczynnik gwałtownie intensyfikuje procesy korozyjne.
Sól w powietrzu
Wiadomo, że ślady soli sodowej można znaleźć w chmurach o wysokości do 1,5 kilometra, a nawet w kryształach śniegu.
Stężenie NaCl w powietrzu nad morzem jest oczywiście znacznie wyższe. To dlatego w «przybrzeżnych» stanach USA korozja «zjada» metal szybciej niż zwykle.
Mikroskopijna zawiesina wody morskiej zawierającej sól utlenia metal i powoduje rdzę. Wysokie letnie temperatury nad morzem przyspieszają reakcję chemiczną.
Jak na ironię, stan Kalifornia jest wyjątkiem od tej reguły. Jest nadmorski, ale podzielony na różne strefy klimatyczne. O ile samochód nie był na wybrzeżu lub w górach o wysokiej wilgotności, nie będzie aktywnie rdzewieć. Ponadto w Kalifornii jest mało opadów, a wilgotność jest niższa niż w innych stanach (zwłaszcza północnych – Oregonie i Waszyngtonie).
Oczywiście, rdza na karoserii samochodu może pojawić się również w suchej Dolinie Krzemowej. Ale najprawdopodobniej stanie się to nie z powodu klimatu, ale dlatego, że właściciel nie dbał o swój samochód.
Ta zasada dotyczy każdego stanu, zarówno nadmorskiego, jak i nie.
Pas rdzy
Prawdziwym testem dla samochodu jest jego użytkowanie na drogach w północnych stanach nadmorskich – zarówno na północnym zachodzie, jak i północnym wschodzie USA. Czyli tam, gdzie drogi są zimą obficie posypywane roztworami soli. Swoją «czarną robotę» wykonuje też morskie powietrze.
Nieprzypadkowo Amerykanie nazywają te regiony «pasem solnym» lub «pasem rdzy»: samochody w nich rdzewieją mocniej i szybciej niż w innych częściach kraju.
Do «pasa solnego» zalicza się absolutnie każdy stan w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych – nawet te, które nie graniczą z morzem lub Wielkimi Jeziorami, jak Iowa, Missouri czy Zachodnia Wirginia.
W sumie takich stanów jest 21, czyli prawie połowa.
- Iowa.
- Vermont.
- Wirginia.
- Wisconsin.
- Delaware.
- Zachodnia Wirginia.
- Illinois.
- Indiana.
- Connecticut.
- Massachusetts.
- Michigan.
- Minnesota.
- Missouri.
- Maine.
- Maryland.
- New Hampshire.
- New Jersey.
- Nowy Jork.
- Ohio.
- Pennsylvania.
- Rhode Island.
Do «pasa solnego» należy również Dystrykt Kolumbii, w którym znajduje się stolica kraju, miasto Waszyngton.
Są w USA odrębne dystrykty, które próbują zastąpić sól techniczną czymś bardziej przystępnym. Na przykład odpady z lokalnej produkcji. I tak w miasteczku Ankeny (Iowa) zamiast soli technicznej drogi posypuje się przyprawą czosnkową, a w słynącym z serowarni stanie Wisconsin zalewa się je marynatą serową.
Niestety, praktycznie nie wpływa to na statystyki «rdzy».
Czy w «zardzewiałych» stanach samochody są tańsze?
Nie, nie szukaj zniżek w «solnych stanach». Na przykład na Florydzie, która nie leży w «pasie rdzy», używane samochody są o 10% tańsze od średniej krajowej. Przyczyna nie w morskim powietrzu, ale w tym, że wśród tamtejszej ludności jest wielu emerytów, którzy muszą sprzedawać samochody ze względu na szereg problemów związanych z wiekiem.
Ceny samochodów są nieco tańsze w Miami i innych dużych miastach, gdzie ludzie dobrze zarabiają i częściej zmieniają samochody na nowe.
W Kalifornii przepisy dotyczące ochrony środowiska mogą pomóc zaoszczędzić pieniądze. Auta, które nie przechodzą lokalnych testów emisji spalin, sprzedają się za znacznie mniej.
Wreszcie błogosławionym miejscem dla tych, którzy chcą kupić samochód po najniższej cenie, jest New Hampshire. Pomimo tego, że stan ten jest częścią «pasa solnego», są inni powody, dla których samochody sprzedawane są w nim taniej.
Koszt posiadania samochodu w New Hampshire jest o 21% niższy niż w pozostałej części kraju. Jak znacząca jest ta pozycja wydatków, widać z poniższych statystyk.
Amerykańskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne podaje, że w 2022 roku koszt posiadania samochodu w USA wyniosła 10 728 dolarów rocznie lub 894 dolarów miesięcznie. W 2021 roku ta sama kwota wynosiła 9 666 dolarów/rok, w 2019 roku 9 282 dolarów/rok, a na przykład w 2016 roku było to tylko 8 558 dolarów/rok.
Zaoszczędziwszy znaczną część tych kwot, mieszkańcy New Hampshire z łatwością udzielają rabatów na swoje samochody.
Rdza: łatwiej zapobiegać niż walczyć
Oczywiste jest, że sumienny właściciel nie pozwoli, aby rdza przedwcześnie osadziła się na jego samochodzie.
Pielęgnacja samochodu jest prosta – regularne mycie i woskowanie. Jednocześnie należy sprawdzać karoserię pod kątem najmniejszych śladów rdzy. To nie tylko zapobiegnie przedwczesnemu rdzewieniu, ale także pomoże sprzedać używany samochód po wyższej cenie, gdy przyjdzie na to czas.
Mała plamka rdzy wydaje się na początku nieszkodliwa. Ale jeśli o niej zapomnisz, to dość szybko zamieni się w wielką brązową plamę na lakierze Twojego samochodu. Traktuj to jako znamię zagrażające życiu i pilnie poddaj się leczeniu.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!