Miód i dziegieć: jak z zyskiem kupić koreański samochód
Większość samochodów sprowadzanych do Polski pochodzi z Europy lub Stanów Zjednoczonych. Ale jest jeszcze jeden rynek, na którym można znaleźć w miarę tanie, dobrze wyposażone i nieporysowane auto. Jest to rynek Republiki Korei - kraju, którego przemysł samochodowy niemal dorównuje jakościowo japońskiemu.
Kto by pomyślał, że kraj, który w 1952 roku zaczął wypuszczać rowery, za jakieś trzy lata zacznie produkować także pierwsze samochody – praktycznie równocześnie z Japończykami? Do końca lat 70-tych były to jednak głównie licencjonowane kopie składane z importowanych części zamiennych.
Wśród nich zapalił się również przodek znanej nam wszystkim «kopiejki» VAZ-2101 – włoski Fiat 124. Produkowany był w Korei w latach 1970-73, z 30% lokalizacją w firmie Asia Motors, wchłoniętej później przez koncern KIA.
Koreańczycy rozpoczęli masową produkcję własnych modeli w połowie lat 70-tych, ale światowe uznanie przyszło po 1986 roku, kiedy pierwsze koreańskie samochody Hyundai Excel trafiły do USA. Koreańczycy byli dla Amerykanów mniej więcej tym, czym dziś są dla nich samochody indyjskie. Były nieokreślone, niezrozumiałej jakości, ale niedrogie i tanie w obsłudze.
Na przykład hatchback Hyundai Excel z 1,5-litrowym silnikiem i 3-biegową automatyczną skrzynią biegów w 1986 roku w podstawowej konfiguracji GL kosztował tylko $2310; w maksymalnej konfiguracji GLS – $3630. Dla przykładu, cena podobnej klasy Forda Escorta zaczynała się od $6230!
Bal koreański: kupują wszyscy!
W 1990 roku koreańskie samochody pojawiły się w Europie i na innych kontynentach, stopniowo doganiając konkurencję w jakości podzespołów, montażu i ogólnej niezawodności.
Jednocześnie koreański rynek samochodów krajowych przez dziesięciolecia pozostawał «rzeczą samą w sobie». Faktem jest, że importowane do Korei samochody od lat siedemdziesiątych objęte były kosmicznym podatkiem, w konsekwencji czego królowali tam krajowi producenci. Jednak w latach dwutysięcznych do kraju wpuszczono europejskie koncerny samochodowe i strumień importowanych aut rozpędził się tam. Dlatego wybór samochodów na rynku wtórnym w Kraju porannego pokoju jest obecnie dość duży (z wyjątkiem oldtimerów).
Przez długi czas eksport używanych samochodów z Korei nie nabierał rozpędu – dopóki nie pojawiła się znaczna nadwyżka na rynku krajowym.
Z pomocą handlarzom aut przyszedł rząd, stymulując finansowo eksport nie tylko nowych, ale i używanych samochodów. W kraju pojawiły się podobne do amerykańskich aukcje samochodowe (choć nie w takiej ilości i z tak szerokim wyborem modeli, jak na giełdzie samochodowej nr 1).
Samochody, które wcześniej były produkowane przez Koreańczyków tylko «na użytek wewnętrzny», stały się dostępne dla wszystkich chętnych.
Cechy charakterystyczne krajowego przemysłu motoryzacyjnego
Należy zauważyć, że koreańskie samochody, przeznaczone na rynek krajowy, mają swoje własne cechy.
Koreańczycy, podobnie jak Polacy, lubią silniki Diesla, więc modeli z silnikami wysokoprężnymi (w tym SUV-ów i crossoverów z napędem na wszystkie koła) w Korei Południowej jest mnóstwo. Również w tym kraju nie lubią wariatorów, woląc od nich automatyczne skrzynie biegów. Te ostatnie montowane są niemal w co drugim miejscowym samochodzie. Sporo jest też aut ze zrobotyzowaną skrzynią biegów, w tym także pojazdów z silnikiem Diesla, co w innych krajach wciąż jest rzadkością.
W koreańskich samochodach nierzadko można spotkać urządzenia gazowe, które są montowane fabrycznie i wykorzystują jako paliwo propan-butan. Ten sam gaz jest popularny w Polsce. Paliwo gazowe jest stosowane jako alternatywa – niektóre koreańskie samochody po prostu nie mają zbiornika na benzynę.
Jakość montażu samochodów na rynek krajowy Republiki Korei jest znacznie wyższa, niż na eksport. Trudno się temu dziwić – Koreańczycy montują samochody dla siebie w lokalnych przedsiębiorstwach, a dla innych – zwykle poza granicami kraju.
Co jest dobrego i złego do kupienia w Korei?
Koreańczycy uważają 10-letnie samochody za zabytkowe, dla nich to złom, za który żądają groszy.
Bardziej optymalne jest jednak kupienie w Korei samochodu starszego niż 3 lata. Co więcej, można to zrobić stosunkowo niedrogo (czasami 30-40% taniej w porównaniu z cenami podobnych samochodów w Polsce) i zaoszczędzić dobre pieniądze, nawet biorąc pod uwagę koszty przyszłej dostawy.
Za rozsądną cenę naprawdę można znaleźć nieuszkodzony samochód w dobrym stanie i z bogatym «wypełnieniem»: Koreańczycy nie boją się instalować nowinek technicznych nawet w podstawowych poziomach wyposażenia.
Nie należy zapominać o ekskluzywności – często samochody produkowane dla Korei, nie są spotykane nigdzie indziej na świecie.
Oczywiście, w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu, i to nie jedna. Choć większość samochodów na aukcjach jest sprzedawana jako nieuszkodzone, przykłady z naprawami niskiej jakości wcale nie są takie rzadkie. Zwłaszcza, jeśli były naprawiane nieoficjalnie, w jakimś «garażu wujka Kima».
Uwaga, w historii samochodu sprzedawanego na aukcji, zawsze znajduje odzwierciedlenie naprawa w stacji obsługi, ale nigdy w garażu.
Koreańczycy bezlitośnie przekręcają przebiegi samochodu (wskazania licznika kilometrów), zgodnie z najlepszymi tradycjami postradzieckimi. Można więc kupić «milionera» pod przykrywką przejechanego 200 tys. km samochodu.
Poza tym, czasami Koreańczycy oszukują, pobierając wysokie ceny za swoje usługi. Na przykład prowizja serwisów może wynosić od $300 do 500. Jeśli weźmiemy pod uwagę opłaty spedytora i brokera, dodatkową kontrolę samochodu na miejscu i dostawę drogą morską do Europy metodą «bezkontenerową», to wychodzi spora kwota. Należy więc koniecznie targować się ze sprzedającymi – na Wschodzie jest to coś w rodzaju dobrych manier.
Oczywiście lokalni dealerzy też handlują na aukcjach, wykupując najciekawsze pozycje, a następnie odsprzedając je z marżą. Jedynym sposobem na zwalczenie tego zjawiska jest bardzo dobre zbadanie rynku lokalnego.
Najpopularniejsze modele
Niektóre modele na rynku krajowym w Korei Południowej mają nazwy różniące się od europejskich czy amerykańskich. Na przykład sedan znany nam jako KIA Optima jest sprzedawany w tym kraju jako KIA K5 itd.
-
SUV-y i crossovery – Hyundai Tucson, KIA Sportage, Hyundai Santa Fe, KIA Sorento, Hyundai Creta, KIA Mohave, Ssang Yong Torres.
-
Sedany średniej wielkości – KIA K5, Hyundai Elantra, Hyundai Grandeur.
-
Minivany – Hyundai Palisade, KIA Carnival, Hyundai Grand Starex, Hyundai Grand Starex Urban.
Najpopularniejsze aukcje
Aukcje w Korei, jak zauważyliśmy powyżej, nie są tak liczne jak w USA. Nie mogą też pochwalić się wielomiliardowymi obrotami. Niektóre strony organizują aukcję tylko kilka razy w tygodniu. Mimo to jest w czym wybierać, a popyt jest przyzwoity: na jednej aukcji sprzedaje się tysiąc lub więcej samochodów.
Gdzie można szukać samochodów w Korei? Do najbardziej znanych stron należą:
-
Autohub Auction, dawniej SAA (Seoul Auto Auction) i AJ Auction to największy dom aukcyjny zlokalizowany w Seulu, stolicy Republiki Korei. Można w nim znaleźć samochody z całego kraju. Niestety, jest dostępny online tylko w języku koreańskim pod adresem Autohubauction.co.kr i Saa.co.kr.
-
Autowini.com – to jedna z koreańskich aukcji z bogatym wyborem. Na uwagę zasługuje jej wszechstronność; sprzedawane są tu nie tylko samochody osobowe, ale także ciężarówki, autobusy, traktory i inny sprzęt rolniczy.
-
Encar.com nie jest pełnowartościową aukcją, ale firmą zajmującą się sprzedażą samochodów używanych, posiadającą ponad 30 oddziałów w całej Korei. Na ich stronie można zarówno sprawdzić ceny potrzebnego modelu samochodu, jak i poszukać odpowiedniego pojazdu.
-
Carvision.kr – to stosunkowo młoda firma, założona w 2017 roku, która twierdzi, że nie pobiera pośrednich prowizji od kupujących używane samochody.
-
Lotte-autoglobal.net – to kolejna strona aukcyjna z siedzibą w Seulu, która koncentruje się na sprzedaży używanych samochodów do innych krajów przez pośredników. Tylko obywatele Korei Południowej mogą dokonywać transakcji na stronie.
-
Hyundai Glovis Auto Auction – to serwis aukcyjny będący oddziałem firmy logistycznej Hyundai Glovis.
Jak to działa?
Samochody na koreańskich aukcjach kupuje się poprzez licytację elektroniczną, podobnie jak w USA. Aby wziąć w niej udział, należy zarejestrować się na stronie internetowej aukcji, podając wszystkie swoje dane (w tym wymagane dane dotyczące płatności). Konieczne będzie również wniesienie opłaty za licytację.
Aukcje odbywają się zazwyczaj od 1 do 3 razy w tygodniu (w zależności od aukcji). Do każdego przedmiotu dołączone są oficjalne informacje o jego historii, stanie i uszkodzeniach, w tym zdjęcia.
Aukcje często ograniczone w czasie. Na przykład, może trwać tylko 30 sekund. Po tym czasie należy zapłacić całkowity koszt samochodu. Następnie broker dostarczy samochód do portu i wyśle go do kupującego tranzytem przez Europę.
Ta ostatnia procedura, nawiasem mówiąc, jest zupełnie inna niż wysyłanie samochodów z Ameryki. Nie mają kontenerów – samochody jadą na otwartych statkach-rockerach (ich amerykańskie oznaczenie to RORO). I są transportowane do punktu przeładunkowego. Przeładowanie to pułapka, na którą zawsze trzeba uważać. Jeśli samochód ulegnie w tym procesie uszkodzeniu, trudno jest uzyskać odszkodowanie za szkody.
Od czasu do czasu zdarza się, że samochód na statku RORO dostaje dodatkowe wgniecenia podczas sztormu lub na wzburzonym morzu. Oczywiście istnieje ubezpieczenie, ale i tak nie jest to wielka przyjemność otrzymać uszkodzony w transporcie zakup.
Jeden kupujący – dobrze, dwóch – lepiej
Jak już na pewno się zorientowaliście, kupno samochodu na koreańskiej aukcji nie jest łatwym zadaniem. Dlatego, jak mówią w Korei, «upadłe arkusze papieru najlepiej podnosi się we dwoje».
Columb Auto to firma, która może pomóc Ci na wszystkich etapach zakupu samochodu w Republice Korei. Nasi specjaliści doradzają nabywcom samochodów za granicą od ponad 10 lat, dokładnie zbadali rynki, zdobyli niezbędne kontakty wśród sprzedawców, tłumaczy, mechaników, agentów celnych i współpracują tylko z zaufanymi przewoźnikami. Zobowiązania firmy wobec klientów są określone w umowie, która ma moc prawną.
Skonsultuj się z menedżerami Columb Auto, aby dowiedzieć się, jakie usługi zapewnią sukces Twojego zakupu (profesjonalny wybór pojazdu na aukcji, oględziny z wykorzystaniem firmowych list kontrolnych, kontrola mechanika na miejscu, ubezpieczenie itp.), a Twój wybór zostanie uwzględniony przy sporządzaniu umowy.
Managerowie Columb Auto są w kontakcie 24/7. Zadzwoń do nich, aby dowiedzieć się, jak kupić samochód w Republice Korei i jak najpewniej dostarczyć go do Polski.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!