Miłość na całe życie: które samochody najdłużej służą Amerykanom?

Choć wielu Amerykanów stara się zmieniać samochody co 6-7 lat, nie wszystkich na to stać. Średni wiek samochodów na amerykańskich drogach wynosi 12 lat; niektóre modele służą swoim właścicielom wiernie przez ponad 15 lat! Opowiedzmy szczegółowo o najpopularniejszych «stulatkach» w Ameryce.
Autorytatywny amerykański portal motoryzacyjny iSeeCars.com przeprowadził badanie – z jakimi samochodami Amerykanie rozstają się najbardziej niechętnie. Firma przeanalizowała ponad 660 000 sprzedanych samochodów wyprodukowanych w latach 1981-2005, aby zidentyfikować mistrzów długowieczności od 2020 roku.
Jak wynika z badania, w pierwszej dziesiątce samochodów, których Amerykanie nie sprzedają przez 15 lat lub dłużej, znajdują się wyłącznie marki japońskie. Spośród nich Toyota zajmuje 7 pozycji, Honda – 2, Subaru – 1. Większość stanowią SUV-y (6 samochodów), a następnie 2 pickupy, liftback i minivan.
«Japońskie samochody są znane ze swojej niezawodności i trwałości, dzięki czemu przyciągają praktycznych konsumentów, którzy potrzebują samochodów «długowiecznych», – mówi analityk wykonawczy iSeeCars Karl Brauer. – Ważne jest dla nich, aby te samochody były nie tylko niezawodne, ale także nie wymagały skomplikowanych/drogich przeglądów i napraw».
Dla tych, którzy szukają właśnie takiego samochodu – niezawodnego i łatwego w utrzymaniu – oto wyniki badania iSeeCars.
1. Toyota Prius
Silnik: 1,8 litra, 121 KM.
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 4,1 l/100 km (autostrada), 4,4 l/100 km (miasto)
Samochodem nr 1, do którego sprzedaży Amerykanie się nie spieszą jest pierwsza masowa hybrydowa Toyota Prius, której montaż rozpoczął się w 1997 roku (a dostawy w USA – od 2000 roku). Choć liftback produkowany jest z ciągłymi ulepszeniami do dnia dzisiejszego, 13,7% samochodów tego modelu powyżej 15 lat nadal pozostaje «w rękach» pierwotnych właścicieli.
«Są to zagorzali fani przyjazności dla środowiska, którzy jako pierwsi przeszli na technologię samochodów hybrydowych. Są tak przywiązani do swoich samochodów, że chcą je zatrzymać tak długo, jak to możliwe», – mówi Karl Brauer.
W ciągu 25 lat produkcji samochód przeszedł pięć dużych modernizacji. Ostatnia miała miejsce w 2022 roku, kiedy na rynek trafił Prius piątej generacji. Od czwartej generacji (po 2015 roku) Prius nie tylko wprowadził wiele niedostępnych wcześniej innowacji (np. napęd na wszystkie koła, wiele standardowych funkcji bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense P nawet w podstawowym pakiecie L Eco itp.), ale także poprawił istniejące (które i tak były całkiem nieźle).
Na przykład zużycie benzyny w cyklu miejskim spadło z 5,7 litra w pierwszej generacji do 4,4-4,7 l/100 km w czwartej i do 4,1-4,4 l/100 km w piątej, natomiast wielkość bagażnika, przeciwnie, wzrosła do 776 litrów dzięki zastosowaniu bardziej kompaktowych akumulatorów, które mieszczą się pod tylną kanapą.
Plusy:
+ Oszczędność paliwa (hybryda).
+ Jakość i przestronność wnętrza.
+ Dobre wyposażenie.
Minusy:
- Słaby układ napędowy.
- Niewyraźny układ kierowniczy.
2. Toyota Highlander
Silnik: 2.7L, 3.5L, 185-295 KM.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni, pełny
Zużycie paliwa: 9,8 l/100 km (autostrada), 11,8 l/100 km (miasto)
W USA Toyota Highlander jest uważana za SUV-a średniej wielkości, choć w ciągu ponad 20 lat produkcji samochód urósł z pięciomiejscowego do ośmiomiejscowego. Samochód otrzymał potężny opcjonalny silnik V6. Dzięki temu zachował dość rozsądne zużycie paliwa – 8,7-11,2 l/100 km. To mniej niż w przypadku podstawowego silnika o pojemności 2,7 litra.
Auto pierwotnie powstało z myślą o rynkach USA i Australii (gdzie nosiło nazwę Kluger). Innymi słowy, został zaprojektowany nie jako pełnoprawny SUV, ale jako crossover, przeznaczony do komfortowej jazdy po złych drogach. Inżynierowie Toyoty poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie.
Wyposażenie również nie zawiodło: na przykład w standardowym montażu najnowszego, czwartej generacji Highlandera (wypuszczanego od 2014 roku, w 2019 roku nastąpił restyling) znajdziemy wiele funkcji wspomagających kierowcę z pakietu Toyota Safety Sense P. Samochód zyskał opinię ultymatywnie niezawodnego. Nie dziwi więc fakt, że 12,4% sprzedanych aut wciąż znajduje się w garażach swoich pierwszych nabywców.
«Oprócz tego, że Highlander jest samochodem niezawodnym, należy również do najbardziej przestronnych trzyrzędowych crossoverów. To czyni go popularnym samochodem rodzinnym», – twierdzi Brower.
Plusy:
+ Mocny, ale oszczędny jak na swoją klasę V6.
+ Jest też wersja hybrydowa o łącznej mocy 242 KM.
+ Trzy rodzaje napędu na wszystkie koła do wyboru.
+ Trzy rzędy siedzeń (8 miejsc).
Minusy:
- Słaby i nieekonomiczny silnik bazowy.
- Ciasny trzeci rząd siedzeń.
- Lekki, «pusty» układ kierowniczy.
3. Toyota Tacoma
Silnik: 2.7L, 3.5L, 159-278KM.
Skrzynia biegów: manualna, automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 10,2 l/100 km (autostrada), 11,8 l/100 km (miasto)
Tacoma zajęła trzecie miejsce w zestawieniu amerykańskich długodystansowców – to kolejny przykład samochodu z powodzeniem zmodyfikowanego przez Japończyków na potrzeby rynku północnoamerykańskiego. W rzeczywistości jest to znana Europejczykom Toyota Hilux pickup, która do 1995 roku była sprzedawana w USA pod nazwą Toyota Truck. Po modernizacji otrzymał nazwę Tacoma i okazał się tak udany, że zdobył tytuł «Truck of the Year 2005». Trzecia generacja pickupa, która pojawiła się w 2015 roku, pozostaje na linii montażowej z minimalnymi zmianami już dziewiąty rok!
«Pickupy Toyoty znane są ze swojej trwałości, dlatego właściciele rzadko je zmieniają, najczęściej używając ich jako ciągników» - mówi Brauer, komentując fakt, że 11,6% pojazdów jest nadal użytkowanych przez pierwszych właścicieli.
Co ciekawe, bazowy 2,7-litrowy silnik Tacomy jest najmniej wydajny w swojej klasie – zaledwie 159 KM. Znacznie większą popularnością wśród Amerykanów cieszy się opcjonalne 3,5-litrowe V6 o mocy 278 KM. Z nim zużycie paliwa wynosi 9,8-12,4 l/100 km, czyli niewiele więcej (a na torze nawet mniej!) od słabszego silnika bazowego.
Według Brauera ma on jednak swoją własną, dość niespodziewaną zaletę.
«Japońskie pickupy pozostają w tyle za swoimi amerykańskimi rywalami pod względem możliwości holowania. Nie są więc tak bezwzględnie obciążane. W rezultacie auta mniej się zużywają przy przewożeniu ciężkich ładunków», – mówi ekspert.
Plusy:
+ Wysoka niezawodność i przeżywalność.
+ Duża ładowność.
+ Ekonomiczny opcjonalny silnik V6.
Minusy:
- Słaby podstawowy silnik 2,7 litra.
- Spartańskie i prosto wykończone wnętrze.
- Mniejsze możliwości holowania niż w przypadku amerykańskich pickupów.
4. Toyota Sienna
Silnik: 3,5 litra, 296 KM.
Skrzynia biegów: manualna, automatyczna
Napęd: przedni, pełny
Zużycie paliwa: 9 l/100 km (autostrada), 12,4 l/100 km (miasto)
Zajmująca czwarte miejsce na liście iSeeCars Toyota Sienna jest jedynym minivanem, który się na niej znalazł. Jest w dużej mierze produkowany przez Toyotę w amerykańskich zakładach w Kentucky (pierwsza generacja) i Indianie (druga i wszystkie kolejne generacje) na rynek północnoamerykański (USA, Kanada, Meksyk).
Sienna pierwszej generacji, oparta na platformie sedan Camry, zastąpiła w 1997 roku innego popularnego minivana Toyoty – Previę. Przez długi czas był to jedyny minivan w swojej klasie dostępny z napędem na wszystkie koła. Dopiero w 2017 roku miał konkurenta – Chryslera Pacifica (który zdobył nagrodę Top Safety Choice Award amerykańskiego Ubezpieczeniowego Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). Być może to główny powód, dla którego 11,5 % jego właścicieli jest przywiązanych do tego modelu.
Do tej pory Siennę nie ma na co zmieniać – w modelu trzeciej generacji (2010-2020) był ostatni czysty silnik benzynowy z V6 (266 KM przed 2017, 296 KM po). W czwartej generacji (po 2020 roku) Sienna «przeniosła się» na platformę crossovera Highlander i jest teraz wyposażona wyłącznie w jednostkę hybrydową z silnikiem o pojemności 2,5 litra i dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 245 KM i zużyciu paliwa 6,5 l/100 km w trybie mieszanym.
Sienna jest standardowo wyposażona w wiele systemów bezpieczeństwa czynnego, przestronną i dobrze zaprojektowaną kabinę z wygodnymi fotelami oraz duży bagażnik.
«Minivany są idealne dla rodzin z małymi dziećmi. Ale nasze dane pokazują, że Sienna jest tak wygodna i niezawodna, że właściciele nie rozstają się z nią, nawet gdy funkcje samochodu rodzinnego nie są już potrzebne», – relacjonuje Brauer.
Plusy:
+ Mocny silnik.
+ Dostępna wersja z napędem na wszystkie koła.
+ Trzy rzędy siedzeń (7-8 pasażerów).
+ Nowe modele stają się hybrydami.
Minusy:
- Przyczepność samochodu na ostrych zakrętach.
- Sztywne zawieszenie w «sportowej» wersji SE.
- Nudny wystrój wnętrza.
- Niewystarczająca izolacja akustyczna kabiny.
5. Toyota Tundra
Silnik: 4,6 L, 5,7 L, 310-381 KM.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 12,4 l/100km (autostrada), 18,1 l/100km (miasto)
Kolejny pickup Toyoty w rankingu, z którym 11,3% jego właścicieli nie chce się rozstać nawet po 15 latach posiadania. Powód jest ten sam – to niezawodny koń roboczy (może dokładniej byłoby go nazwać koniem pociągowym).
«Pickupy są często wykorzystywane jako pojazdy robocze. Właściciele bardzo dbają o swoich «chlebodawców», aby maksymalnie wydłużyć ich życie», – wyjaśnia Brauer.
Tundra ma doskonałą ocenę niezawodności oraz dużą ładowność i trakcję dzięki mocnym silnikom V8. Wnętrze jest przestronne (zwłaszcza kabiny CrewMax), a pojazd jest przyzwoicie wyposażony w funkcje bezpieczeństwa (takie jak ostrzeganie przed kolizją z przodu i autonomiczne hamowanie awaryjne).
Jednak sztywne, niewygodne zawieszenie (zwłaszcza przy montażu 20-calowych kół), przechyły w zakrętach i ciężki, mało informacyjny układ kierowniczy ograniczają możliwości samochodu wyłącznie do zadań roboczych.
Plusy:
+ Mocne silniki V8, dobra zdolność holowania.
+ Przestronne wnętrze.
Minusy:
- Żarłoczność silników.
- Sztywne zawieszenie.
- Przechylanie się nadwozia w ciasnych zakrętach.
- Niedrogie materiały wykończeniowe we wnętrzu.
6. Honda CR-V
Silnik: 1,5 L, 2,4 L, 185-190 KM.
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni, pełny
Zużycie paliwa: 7,1 l/100 km (autostrada), 9,4 l/100 km (miasto)
Kompaktowy crossover Honda CR-V został pierwotnie opracowany na rynek europejski, dlatego do USA model trafił dopiero po 10 latach od rozpoczęcia produkcji – w 2007 roku. To już trzecia generacja CR-V, z zupełnie nowym nadwoziem, której produkcja rozpoczęła się w dwóch amerykańskich zakładach – w Ohio i w El Salto w Meksyku (później dołączył do nich zakład w kanadyjskiej prowincji Ontario).
CR-V nadal jest z powodzeniem produkowana i sprzedawana w USA (szósta generacja samochodu pojawi się w 2022 roku), co nie dziwi – auto doskonale łączy praktyczność i wydajność.
«Honda CR-V to jeden z najbardziej przestronnych samochodów w swojej klasie» – informuje Brauer, tłumacząc fakt, że 10,7% właścicieli utrzymuje samochód przez ponad 15 lat.
Auto ma naprawdę obszerne wnętrze i bagażnik (jak na relatywnie małego crossovera), wygodne zawieszenie nie pozwalające na znaczne przechyły auta na zakrętach, odpowiednie silniki (1,5-litrowy turbo jest bardziej ekonomiczny niż atmosferyczny), sprawny wariator, precyzyjne sterowanie. To wszystko sprawia, że CR-V jest dobrym wyborem zarówno dla tych, którzy szukają kompaktowego samochodu rodzinnego. A także dla tych, którzy potrzebują samochodu do codziennych dojazdów do pracy.
Plusy:
+ Zwrotność.
+ Ekonomiczny silnik turbo o pojemności 1,5 litra.
+ Komfortowe, umiarkowanie sprężyste zawieszenie.
+ Przestronne wnętrze jak na standardy swojej klasy.
Minusy:
- Nudne prowadzenie.
- Droższy od klasowych rywali.
- Wyposażenie uboższe od kolegów z klasy.
7. Honda Pilot (2019)
Silnik: 3,5 litra, 280 KM.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni, pełny
Zużycie paliwa: 8,7 l/100 km (autostrada), 13,1 l/100 km (miasto)
10,4% jej właścicieli odmawia sprzedaży Hondy Pilot po 15 latach posiadania.
«Ten samochód może rywalizować z minivanem – zarówno pod względem wyglądu, jak i pojemności ładunkowej, – mówi Brauer. – Ponadto, Honda Pilot ma dobre notowania w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności. W rezultacie jest często wybierany jako wspaniały samochód rodzinny».
Rzeczywiście, Pilot jest świetny dla całej rodziny. Jest pojemny (oto korzyść z trzech rzędów siedzeń!), wygodny i dobrze wyposażony. To auto szczególnie przypadnie do gustu tym rodzinom, które dużo podróżują. Miękki napęd, dużo miejsca dla pasażerów i ładunku, wysokiej jakości wnętrze i montaż sprawiają, że samochód każdej generacji (od 2002 roku do chwili obecnej powstały cztery generacje) jest pożądany w garażach wielu Amerykanów.
280-konny silnik V6 dysponuje sporą mocą, zapewniając dobrą trakcję na autostradzie i odpowiednią jazdę w mieście. Standardowa 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów działa sprawnie i płynnie. Opcjonalna 9-biegowa przyczynia się jeszcze bardziej do zwinności samochodu, ale czasami «hamuje» przy zmianie biegu na niższy.
Plusy:
+ Miękkie, komfortowe zawieszenie.
+ Trzyrzędowy układ kabiny.
+ Duży bagażnik.
Minusy:
- Problemy z dotykowym systemem informacyjno-rozrywkowym.
- Wyższa cena na rynku wtórnym.
- Droższe utrzymanie niż u niektórych konkurentów.
8. Subaru Forester
Silnik: 2.0L, 2.5L, 170 - 250 KM.
Skrzynia biegów: manualna, CVT
Napęd: pełny
Zużycie paliwa: 8,4 l/100 km (autostrada), 9,8 l/100 km (miasto)
Z kompaktowym crossoverem Subaru nie spieszy się rozstać 9,8% osób, które kupiły go 15 lat temu lub więcej. Szczególnie w przypadku najbardziej udanego, drugiej generacji modelu w nadwoziu SG (zwanym w naszym kraju «akwarium» ze względu na zwiększoną powierzchnię szyb). Przypomnijmy, że auto to było produkowane od 2002 do 2008 roku.
«Forester to niezawodny samochód, znany także z bezpieczeństwa i przystępnej ceny – mówi Brauer. – Oferuje domyślnie stały napęd na cztery koła. Jest też dość oszczędny w paliwie, co doceniają pragmatyczni kierowcy».
Samochód z początku XXI wieku był dość prosty i utylitarny, a jednocześnie zapewniał przyzwoity poziom niezawodności i bezpieczeństwa. Wiele z tych cech odziedziczyły kolejne generacje – trzecia (2008-2012), czwarta (2012-2018) i piąta (2018-obecnie).
Plusy:
+ Stały napęd na wszystkie koła.
+ Przyjemne i wygodne wnętrze z dobrą widocznością.
Minusy:
- Mniej innowacji technicznych niż u konkurencji.
- Nieporęczny system informacyjno-rozrywkowy.
- Problemy ze skrzynią CVT w trzeciej i czwartej generacji.
9. Toyota 4Runner
Silnik: 3.0L, 4.0L, 4.7L, 236-260KM.
Skrzynia biegów: Manualna, automatyczna
Napęd: Tylny, pełny
Zużycie paliwa: 11,2 l/100 km (autostrada), 16,8 l/100 km (miasto)
Średniej wielkości SUV Toyota 4Runner jest produkowany od 1984 roku; przez ten czas wymieniono pięć generacji samochodu. 9,4 % jego pierwszych właścicieli posiada samochód przez 15 lat i więcej. Zasadniczo pytanie dotyczy samochodu czwartej generacji, przedstawionego w 2003 roku i produkowanego do 2009 roku.
«To niezawodny jak skała, odpowiedniego rozmiaru samochód, łatwy w prowadzeniu i parkowaniu», – opisał kiedyś 4Runner amerykański magazyn Detroit Free Press.
To prawda: 4Runner jest nie tylko niezwykle niezawodny, ale wykazuje pozornie niezgodne właściwości, takie jak «lekkie» prowadzenie i wysokie zdolności terenowe. Trzeba za to zapłacić oszczędnością paliwa: silniki 4Runnera z dużym apetytem pochłaniają benzynę.
Podsumowując, jest to idealny pojazd dla nabywców poszukujących wytrzymałego, niezawodnego pojazdu terenowego do holowania lub jazdy w terenie. Reszcie lepiej zwrócić uwagę na crossovery.
Plusy:
+ Energooszczędne zawieszenie.
+ Montaż wysokiej jakości.
Minusy:
- Kontrawersyjny wygląd.
- Słabe elementy bezpieczeństwa.
- Ciasny trzeci rząd siedzeń, ograniczający przestrzeń bagażnika.
- Niewydajne silniki.
10. Toyota Sequoia
Silnik: 4.6L, 4.7L, 5.7L, 276-381 KM.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny, pełny
Zużycie paliwa: 12,4 l/100 km (autostrada), 18,1 l/100 km (miasto)
«Podobnie jak średniej wielkości 4Runner, pełnowymiarowa Sequoia jest SUV-em typu pickup, a te samochody są trwałe», – mówi Karl Brouwer, wyjaśniając 15-letnie zaangażowanie w ten model Toyoty przez 9,1% jego właścicieli.
Być może powodem przywiązania Amerykanów do Sequoii jest również fakt, że produkowany od 2000 roku samochód bardziej przypomina typowego amerykańskiego SUV-a niż cokolwiek innego.
«Nijaki, gigantyczny, ale wygodny SUV z pięciogwiazdkowym silnikiem, dwugwiazdkowym wnętrzem i marną dynamiką prowadzenia, – pisali o Sequoii dziennikarze na początku lat dwudziestych. – Toyota tak bardzo chciała upodobnić się do Forda i GM, że osiągnęła swój cel».
Częściej porównuje się to auto z Chevy Tahoe i GMC Yukon, przyznając, że nie jest gorsze, ale też nie lepsze od konkurentów. Jazda jest pewna, zawieszenie sztywne, a sterowność pozostawia wiele do życzenia. Promień skrętu jest ogromny, a silniki równie żarłoczne, jak Toyota i Tundra, choć Sequoia jest mniejsza. Voila!...
Plusy:
+ Mocne silniki, wysoka niezawodność.
+ Komfortowe i wysokiej jakości wnętrze.
+ Trzyrzędowy układ kabiny.
Minusy:
- Słaba trakcja.
- Kiepska widoczność z tyłu.
- «Watowany» pedał hamulca.
Gdzie w USA są najbardziej długowieczne samochody?
Eksperci iSeeCars ustalili również, w których amerykańskich miastach właściciele najmniej chętnie rozstają się ze swoimi starymi samochodami.
Nr | Miasto | % |
---|---|---|
1 | San Francisco, CA | 11,7 |
2 | Waszyngton, DC | 10,6% |
3 | San Diego, Kalifornia | 10,3% |
4 | Los Angeles, Kalifornia | 10,1% |
5 | Sacramento, Kalifornia | 9,9% |
6 | Austin, Teksas | 8,2% |
7 | Houston, Teksas | 8,1% |
8 | Portland, Oregon | 8,1% |
9 | Denver, Kolorado | 8,0% |
10 | Chicago, Illinois | 7,8% |

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!