Kupujemy auta elektryczne z przebiegiem w Ameryce: główne zasady i TOP modele
Do niedawna auta elektryczne na aukcjach samochodowych w Stanach Zjednoczonych były czymś niezwykłym: na aukcjach wystawiano głównie Nissana Leaf pierwszej generacji. Dziś z japońskim «liściem» konkurują dziesiątki marek. Eksperci z ColumbAuto i słynnego magazynu motoryzacyjnego Which? podpowiedzą, jak wybrać z nich najbardziej godne egzemplarze.
Volkswagen powiedział niedawno, że pojazdy elektryczne w Europie są skutecznie wyprzedane przed początkiem przyszłego roku. Kia twierdzi, że nowe zamówienia na jej flagowego EV6 prawdopodobnie nie zostaną zrealizowane w najbliższym czasie. Inni producenci również zgłaszają opóźnienia.
Na tym tle rynek używanych aut elektrycznych przeżywa gwałtowny wzrost. Sprzedaż używanych samochodów elektrycznych podwoiła się w pierwszym kwartale 2022 r. według danych SMMT. To wciąż niewielki udział w rynku samochodów używanych (z 1,7 mln takich samochodów sprzedanych w pierwszym kwartale 2022 r. tylko 14 582 były to samochody elektryczne), ale ta ostatnia liczba stale rośnie.
Ile kosztują używane samochody elektryczne?
Cena używanego samochodu elektrycznego różni się w zależności od takich czynników, jak marka i model samochodu, jego wiek oraz stan ogólny. Nie różnią się pod tym względem od pojazdów z silnikami spalinowymi.
Jeśli chcesz kupić prawie nowy samochód (mniej więcej roczny), nie oczekuj, że zaoszczędzisz dużo pieniędzy. Są szanse, że zapłacisz za to jak za nowy samochód. Najlepsze ceny na samochody elektryczne można znaleźć na aukcjach samochodów w USA – Copart, Manheim, IAAI, Adesa itp. Chodzi oczywiście o samochodach używanych.
Pierwsze modele aut elektrycznych zaczęły pojawiać się na tych stronach w 2011 roku. Badanie popularnej brytyjskiej publikacji Which? ujawniło szereg modeli, które przetrwały próbę czasu. Poniżej wymieniamy niektóre z nich – te, które warto zawrzeć w swojej krótkiej liście obiecujących zakupów.
Czy kupowanie używanych pojazdów elektrycznych to dobry pomysł?
Używane pojazdy elektryczne mają wiele zalet. Istnieje kilka potencjalnych zagrożeń, na które należy zwrócić uwagę.
Głównym problemem jest zasięg. W ostatnich latach uruchomiono produkcję bardziej wydajnych niż dotychczas akumulatorów półprzewodnikowych, pozwalających na przejechanie ponad 300 km bez ładowania samochodu. Wiele używanych modeli pokonuje w najwyżej 200 km. Oznacza to, że samochód będzie musiał być ładowany prawie przed każdą podróżą.
Oprócz ograniczonego przebiegu warto wspomnieć o jeszcze jednym czynniku: niektóre samochody elektryczne z poprzednich lat produkcji nie obsługują funkcji szybkiego ładowania (wykorzystującego najnowsze technologie).
Niemniej jednak 200 km to parametr, który odpowiada wielu mieszkańcom miast. A większość używanych starszych samochodów elektrycznych jest kompatybilna z ładowarkami, które jeszcze kilka lat temu uważano za szybkie – o mocy 7 kWh. Większość ładowarek sprzedawanych obecnie w sklepach motoryzacyjnych jest zaprojektowana dla właśnie takich ilościowych wskaźników energii elektrycznej.
Czy to prawda, że zużyte akumulatory samochodowe nie są dobre?
Strach przed degradacją akumulatora litowo-jonowego, rzekomo drastycznie zmniejszającym zasięg samochodu, jest mocno zakorzeniony w umysłach entuzjastów motoryzacji. Ale to nie jest powód do zmartwień.
Dane z corocznej ankiety samochodowej Wich pokazują, że plotki o spadku pojemności baterii (a tym samym zasięgu) są mocno przesadzone. Ankiety przeprowadzone wśród właścicieli pojazdów elektrycznych wykazują minimalną degradację baterii (około 9% w ciągu siedmiu lat). Jak widać na wykresie (poniżej), akumulatory EV zakupione w 2014 roku zachowują średnio 91% pierwotnej pojemności ładowania.
Jeśli masz pecha i doświadczysz większego spadku mocy, pomocna może być gwarancja producenta pojazdu. Na przykład Kia zobowiązuje się pokryć koszt uszkodzonego akumulatora (naładowanie poniżej 70%) przez 7 lat lub 100 000 mil (160.934 km) przebiegu.
Co sprawdzić kupując używany samochód elektryczny?
Jeśli kupujesz pojazd elektryczny od dealera lub na aukcji samochodowej, poproś upoważnioną osobę o dostarczenie Ci raportu o stanie akumulatora. Taka informacja przestała być nowością, ostatnio dostarczają ją sprzedawcy. Na przykład odpowiednia opcja na aukcji w Manheim nosi nazwę Raporty o stanie baterii pojazdów elektrycznych. W ramach aukcji zainwestowano prawie 100 milionów dolarów w infrastrukturę, procesy i narzędzia umożliwiające fachową diagnostykę akumulatorów. Podobną pracę przeprowadzono w Adesie i innych firmach aukcyjnych, które cenią swoją reputację.
Co więcej, Kia zaczęła publikować raporty na temat wszystkich używanych pojazdów elektrycznych sprzedawanych przez jej sieci dealerskie. Renault zamierza również oferować test wydajności dla zużytych akumulatorów samochodowych (jednak konkretne daty uruchomienia usługi nie zostały jeszcze potwierdzone).
Jednak kupując samochód prywatnie za pośrednictwem usługi online nie zawsze możesz otrzymać raport o stanie akumulatora samochodu. W takim przypadku należy postępować w taki sam sposób, jak przy zakupie zwykłego samochodu. Możesz to zrobić sam, ale aby zapobiec kosztownemu przeoczeniu, lepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Na przykład ColumbAuto w jak największym stopniu chroni zakup samochodów, oferując klientom najlepsze samochody elektryczne prezentowane na wszystkich aukcjach w Ameryce.
Przede wszystkim ochronę przed pozbawionymi skrupułów sprzedawcami gwarantuje profesjonalizm pracowników ColumbAuto. Menedżerowie firmy stosują metody pracy oparte na 10-letniej praktyce. Pozwalają szybko określić stopień i stopień uszkodzeń samochodu, stan akumulatora oraz obliczyć koszt naprawy.
Wnioski pracowników ColumbAuto mogą potwierdzić mechanicy partnerów firmy obecni na aukcji w Stanach Zjednoczonych. Na życzenie klienta przygotują raport ze stanu technicznego auta i prześlą mu dodatkowe zdjęcia.
Dodatkową gwarancją wysokiej jakości selekcji jest weryfikacja samochodów w amerykańskich bazach danych. ColumbAuto bada historię pojazdów od razu w kilku serwisach internetowych, takich jak AutoChek i CARFAX, dzięki czemu można znaleźć wszelkie informacje o pojazdach – od ich udziału w wypadku po zaplanowane terminy przeglądów.
Firma nie tylko rekomenduje zakup samochodu, ale również sprawdza wszystkie główne dokumenty, bez których nie można przejść kontroli celnej. Jednocześnie w razie potrzeby zapewnia ich korektę, a w szczególnych sytuacjach – i całkowitą wymianę w Departamencie Policji USA.
Wreszcie ColumbAuto oferuje dostawę auta pod klucz. Ta usługa jest odpowiednia dla tych klientów i partnerów ColumbAuto, którzy ufają profesjonalistom, cenią swój czas i chcą uniknąć rutynowych procedur związanych z zakupem, dostawą, odprawą celną i naprawą samochodu.
Krótka lista ColumbAuto: 5 najlepszych używanych aut elektrycznych
1. Kia e-Niro (2019-2022).
Popularny SUV Kia e-Niro został wycofany z salonów na całym świecie i zastąpiony nową wersją – Kia Niro EV. Zgodnie z komunikatem prasowym firmy południowokoreański producent ma nadzieję, że «nowy model będzie w stanie dorównać gwiezdnym rekordom niezawodności e-Niro».
Tymczasem szereg publikacji motoryzacyjnych, m.in. nazwał Kia e-Niro najbardziej niezawodnym, całkowicie paliwowym, elektrycznym SUV-em – zdumiewające osiągnięcie, biorąc pod uwagę, że pojazdy elektryczne są nieco mniej niezawodne niż pojazdy zasilane innymi źródłami energii.
Przypomnijmy, że używany e-Niro objęty jest częścią gwarancji Kia – 7 lat lub 100 000 mil (160 934 km) przebiegu.
Zapas mocy samochodu elektrycznego wynosi 450 km (przy pojemności akumulatora 64 kWh).
Cena na aukcji w USA: od $15 000 do $35 000.
2. Mercedes-Benz B Class Electric Drive (2015-2017).
Mercedes stale poszerza gamę luksusowych modeli samochodów, ale nie zaniedbuje promocji skromnych «dzieciaków», takie jak Electric Drive.
Konstrukcja podwozia minivana idealnie pasuje do krajowych programów kontroli CO2. Chociaż istnieją różnice między niemieckim autem elektrycznym a bliźniakiem z silnikiem spalinowym (bagażnik jest nieco mniejszy, a tylne siedzenia nie składają się całkowicie), wnętrze auta pozostało przestronne i wygodne.
Silnik elektryczny 132 kW jest również porównywalny z odpowiednikiem ICE pod względem wydajności i jest szczególnie dobry przy niskich prędkościach.
Cena na aukcji w USA: od $ 16 000 do $ 21 000.
3. Nissan Leaf (2011-2017).
Pierwszy na świecie masowo produkowany samochód elektryczny został wprowadzony na rynek w erze silników spalinowych, ale pozostaje godnym (i opłacalnym) sposobem na przejście na elektrykę.
Leaf to pojemny pięciodrzwiowy hatchback, praktyczny i wygodny w codziennym użytkowaniu. Jest dobrze zbudowany i (z wyjątkiem dziwnej dźwigni zmiany biegów) jest intuicyjny w obsłudze.
Ten samochód elektryczny wykorzystuje złącze Chamedo Nissana do szybkiego ładowania, które nie jest tak powszechne jak złącze CCS stosowane przez większość producentów, ale nie powoduje problemów w większości punktów ładowania.
Jedynym haczykiem jest ograniczony zasięg Nissan Leaf. Testowane przez Which? modele ledwo osiągnęły 140 km na pełnym naładowaniu.
Cena na aukcji w USA: od $ 6 364 USD do $ 14 465.
4. Volkswagen e-Golf (2014-20).
W przeciwieństwie do innych nowoczesnych samochodów elektrycznych, VW e-Golf pozwala kierowcy łagodnie przełączyć się na prąd. Na zewnątrz i wewnątrz jest prawie nie do odróżnienia od modelu benzynowego i oferuje taką samą przyjemność z jazdy.
O ile e-Golf nie może konkurować z najnowszymi modelami pod względem zasięgu czy maksymalnej pojemności ładowania, o tyle auto jest zdecydowanie dobre pod względem designu.
Podobnie jak Nissan Leaf, mocnymi stronami tego auta są jego przestronność i łatwość użytkowania.
Cena na aukcjach w USA: od $ 15 000 do $ 22 000.
5. BMW i3 (2013-22).
Chociaż obecnie nadal można zamawiać nowe i3 przez Internet, BMW zaprzestaje jego produkcji. Wczesne modele elektryczne po dziewięciu latach produkcji, są dostępne w Europie i Stanach Zjednoczonych za wyrozumiałą cenę $ 15 000.
i3 był jednym z pierwszych elektrycznych hatchbacków klasy premium. Jego futurystyczny styl różni się znacznie od designu innych modeli BMW, ale jakość i doskonałe osiągi są na zwykłym poziomie.
Przypomnijmy, że wczesne wersje i3 były dostępne jako hybryda zwiększająca zasięg z małym silnikiem benzynowym używanym do wytwarzania energii elektrycznej i ładowania akumulatora. Jeśli planujesz używać i3 na długich trasach, zwróć uwagę na te samochody.
Ponadto polecamy modele «czystych» aut elektrycznych wypuszczane od 2016 roku – wyposażone są w zaktualizowany akumulator BMW, który zwiększa zasięg.
Cena na aukcji w USA: od $ 13 000 do $ 37 000.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!