Kupowanie hybrydy: 5 wskazówek od СolumbAuto

Honda Insight była pierwszym autem hybrydowym, który trafił do sprzedaży w Ameryce Północnej. Niedługo potem otworzyły się bramy eksportowe i hybrydy z każdego producenta samochodów na świecie zalały Stany Zjednoczone. Dziś takich aut na rynku wtórnym w Stanach Zjednoczonych jest coraz więcej. Jak wybrać najlepsze z nich? Sprawdź kilka pomocnych wskazówek od ColumbAuto i Driving.ca.
Najpopularniejsze używane modele hybrydowe to Toyota Prius, Camry Hybrid i Highlander Hybrid; Escape i Fusion Energi od Forda. Także Honda Insight, KIA Niro, Hyundai Sonata Hibrid, Lexus EU 300h. Dostępnych jest wiele innych.
Wszystkie hybrydy są wyposażone w silniki benzynowe z dodatkowym wyposażeniem i elektroniką, które służą do generowania, przechowywania i przesyłania energii. To przenosi ich wydajność/produktywność na nowy poziom.
Większość hybryd ma dwie baterie. Jedna, o zwiększonej pojemności, jest wykorzystywana do przechowywania nadmiaru energii elektrycznej wytwarzanej przez silnik hybrydowy. Druga – to zwykła 12 V, używana do zasilania elektroniki pokładowej, akcesoriów, a w niektórych przypadkach do napędu hybrydowego.
1. Zdiagnozuj akumulator 12 V.
Wielu właścicieli nowoczesnych samochodów skarży się, że akumulatory 12 V wytrzymują nie dłużej niż 3 lata. Istnieją wyjątki od tej reguły, ale zaniepokoić muszą tylko w przypadkach, gdy «mała» bateria przedwcześnie ulegnie awarii – może to wskazywać na problemy ze sprzętem elektrycznym.
Kupując używany pojazd hybrydowy, należy zlecić elektrykowi sprawdzenie akumulatora 12-woltowego. Ostatnio na wielu aukcjach samochodowych w Stanach Zjednoczonych (Manheim, Adesa itp.) wykorzystywany jest nowoczesny sprzęt do testowania akumulatorów, w którego rozwój zainwestowano znaczne środki.
Specjaliści ColumbAuto podpowiedzą, jak przeprowadzić taką kontrolę. Jeśli bateria nie przejdzie testu, należy ją wymienić.
2. Oceń stan akumulatora trakcyjnego.
Większa bateria w samochdozie hybrydowym nazywana jest baterią trakcyjną. Zwykle znajduje się pod tylnymi siedzeniami samochodu lub pod podłogą, w bagażniku. Akumulator trakcyjny przechowuje energię elektryczną wytworzoną przez silnik hybrydowy podczas jazdy i przekazuje ją na koła poprzez przekładnię.
Najprawdopodobniej taka bateria w Stanach Zjednoczonych ma 8-letnią gwarancję (lub 160 000 kilometrów). Zgłoszenia o wadliwych akumulatorach trakcyjnych są niezwykle rzadkie. Ale jeśli samochód nie oszczędza paliwa, a urządzenia dają błędy, koniecznie to zdiagnozuj.
Po raz kolejny pojawiają się doniesienia o problemach z akumulatorami trakcyjnymi, ale ich awaria jest raczej wyjątkiem od reguły. Zwykle degradacja dużej baterii następuje po bardzo długim przebiegu – 200 000 km lub więcej.
3. Sprawdź chłodnicę akumulatora.
Akumulator w samochodzie hybrydowym najlepiej sprawdza się, gdy jego temperatura jest stabilna. Dlatego niektóre hybrydowe akumulatory trakcyjne mają wentylatory elektryczne lub specjalne urządzenie wbudowane w układ klimatyzacji.
Koniecznie sprawdź instrukcję obsługi swojej hybrydy, aby dowiedzieć się, jaki system jest używany do chłodzenia jej akumulatora (często określany jako «filtr powietrzny» w USA). Wielu właścicieli samochodów nie zdaje sobie z tego sprawy, ale wymaga to okresowej wymiany. Z biegiem czasu «filtr powietrzny» akumulatora zostaje zatkany, co może prowadzić do problemów z osiągami samochodu, działaniem czujników i włączaniu lampek ostrzegawczych na tablicy rozdzielczej.
4. Sprawdź tylne hamulce.
W samochodzie hybrydowym hamulce działają inaczej niż w pojeździe konwencjonalnym. Kiedy naciskasz hamulec, silnik elektryczny wykonuje większość pracy polegającej na spowalnianiu samochodu.
Właściwie to jest główny powód, dla którego hamulce w samochodach hybrydowych działają tak długo. Jednak części układu hamulcowego mogą ulegać rdzewieniu, zwłaszcza jeśli maszyna nie jest regularnie używana.
Przed zakupem pojazdu hybrydowego sprawdź widoczne elementy układu hamulcowego, takie jak tarcze hamulcowe i zaciski. Zwróć szczególną uwagę na hamulce tylnych kół – są bardziej podatne na korozję. Jeśli nie możesz sam ich sprawdzić, powierz to firmie ColumbAuto – mechanicy firmy są gotowi do pomocy na wszystkich wiodących amerykańskich aukcjach.
5. Upewnij się, że samochód był regularnie serwisowany.
Wszystkie pojazdy wymagają regularnej konserwacji – to aksjomat, od którego bezpośrednio zależy żywotność samochodu. Kupując używaną hybrydę, poszukaj samochodu, który miał wszystkie niezbędne procedury wykonane w salonie.
Są ku temu co najmniej dwa powody. Po pierwsze, od czasu do czasu hybrydy podlegają aktualizacjom oprogramowania, które mają na celu naprawienie lub poprawę wydajności jednego lub więcej systemów pojazdu. Na przykład aktualizacje mogą poprawić lub zoptymalizować działanie klimatyzacji, systemu stereo, Bluetooth, silnika hybrydowego itp.
Po drugie, hybrydy, które były serwisowane wyłącznie przez dealera mają mniejsze ryzyko problemów spowodowanych wymianą uszkodzonych części na części niestandardowe (lub nieprawidłową wymianą płynów technicznych). Wydaje się, że to drobnostka, ale utrzymanie hybrydowego układu napędowego może być niezbędne.
Menedżerowie ColumbAuto pomogą Ci sprawdzić historię samochodu w dowolnych amerykańskich serwisach internetowych.
Klasyfikacja hybrydów
Mikrohybrydy
Z reguły wyposażone są w konwencjonalne silniki spalinowe z systemem start-stop oraz systemem odzysku, który podczas hamowania oddaje część energii.
Hybrydy umiarkowane
Dodatkowo są wyposażone w mały silnik elektryczny i akumulator o dużej pojemności. Pomocniczy napęd elektryczny jest używany tylko podczas ruszania, a także do dopalacza, zwiększając moc (na przykład podczas wyprzedzania). Przykładami łagodnych hybryd są BMW ActiveHybrid 7 i Mercedes S400 (F04).
Samochody w pełni hybrydowe
Mogą pracować z napędem elektrycznym w sposób ciągły, a nie tylko podczas dopalania. Wymaga znacznie mocniejszej baterii niż łagodna hybryda. Typowe pojazdy w pełni hybrydowe to Toyota Prius, BMW ActiveHybrid X6 (E72) lub VW Touareg Hybrid.
Hybrydy plug-in
Te samochody mają wiele funkcji. Na przykład wygodnie jest ładować akumulatory w nocy, a kabinę pasażerską można ogrzać do pożądanej temperatury jeszcze przed rozpoczęciem ruchu. Rano hybryda jest całkowicie gotowa do pracy. Hybryda plug-in to odmiana pełnej hybrydy.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!