Którą hybrydę wybrać: Toyotę Prius Prime czy Hondę Clarity?

Podczas gdy większość kupujących nie ma problemu z zakupem zwykłego samochodu, nie jest to takie proste w przypadku używanej hybrydy. Spróbujmy przeanalizować niuanse pozyskania takich samochodów na przykładzie dwóch PHEV-ów.
Dla porównania weźmy pięcioletnie samochody Toyota Prius Prime (2017-2022) i Honda Clarity (2018-2021). Te modele hybrydowe są bezpośrednimi konkurentami zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.
Oba auta mają napęd na przednie koła, wyposażone w 4-cylindrowy silnik benzynowy oraz dodatkowe silniki elektryczne, pozwalające na znaczną oszczędność paliwa. Po całonocnym doładowaniu samochody pozwalają na dojazd do pracy i z pracy, a także na drobne sprawy wyłącznie trakcją elektryczną.
Toyota Prius Prime (2017-2022)
Pojemność silnika benzynowego: 1,8 l
Moc elektrowni: 121 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa: 1,8 l/100 km
Zasięg elektryczny: 40 km
Liczba zestawów: 3
Dostępna od roku modelowego 2017, Toyota Prius Prime może przejechać ponad 1000 km w cyklu mieszanym autostrada/miasto z pełnym zbiornikiem paliwa i w pełni naładowanym akumulatorem (ładowanie tego ostatniego trwa nieco ponad dwie godziny).
Hybrydowa skrzynia biegów samochodu składa się z 1,8-litrowego silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 121 KM, połączonych z prostym wariatorem.
Należy pamiętać, że Prius Prime jest następcą wcześniejszego Priusa PHEV (Plug-in Hybrid Electro Vechicle), który był oparty na modelu benzynowym o tej samej nazwie w 2012 roku. Dla drugiej generacji hybrydy – z przedrostkiem Prime - zaktualizowano nie tylko nadwozie i wnętrze, ale także układ napędowy i akumulator. Wpłynęło to na zasięg samochodu. Podczas gdy hybryda pierwszej generacji mogła przejechać na zasilaniu elektrycznym tylko około 25 km (badanie Toyoty wykazało, że 90% podróży mieszkańców miast mają właśnie taki kilometraż) przy prędkości nie większej niż 80 km/h, druga generacja ma zasięg większy o 35-40 km. Nawet jeśli Prius Prime zużywa tylko benzynę, ma fenomenalne zużycie paliwa – zaledwie 4,4 l/100 km!
Plusy auta: wybitna wydajność, wiele systemów bezpieczeństwa, futurystyczne, wysokiej jakości wykończenie wnętrza.
Minusy auta: słaba dynamika, zwłaszcza na autostradzie, nieporęczny wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego.
Honda Clarity (2018-2022)
Pojemność silnika benzynowego: 1,5 l
Moc elektrowni: 212 KM
Skrzynia biegów: CVT
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa: 2,1 l/100 km
Zasięg elektryczny: 75 km
Liczba zestawów: 2
Honda Clarity zadebiutowała rok po Priusie Prime w 2018 roku i jest większa i mocniejsza niż Toyota Prius. Chociaż silnik benzynowy Hondy jest skromniejszy pod względem pojemności skokowej (1,5 litra w porównaniu z 1,8 litra w przypadku Prime), całkowita moc elektrowni jest prawie dwukrotnie wyższa – 212 KM.
Samochód wykazuje dobrą dynamikę. Jednocześnie jej spalanie, choć nieznacznie, jest wyższe niż u konkurentki – 2,1 l/100 km w trybie mieszanym (oraz 5,6 l/100 km przy jeździe wyłącznie na benzynie). Mówiąc ściślej, podczas jazdy po mieście zużycie wynosi 1,9 litra; na autostradzie wzrasta do 2,3 l / 100 km.
Silnik spalinowy i elektryczny Hondy Clarity, są również sprzężone, podobnie jak w Priusie, z konwencjonalnym wariatorem. Jednocześnie Clarity ma większy zasięg niż Prime. W pełni naładowany akumulator samochodowy (czas ładowania z gniazdka 220 V do 3 godzin) zapewnia przebieg ponad 75 km na jednym ładowaniu akumulatora. To więcej niż Toyota i większość innych pojazdów PHEV na rynku północnoamerykańskim. Jedynym wyjątkiem jest hybryda Chevrolet Volt – 85 km.
Clarity wygrywa z Priusem pod względem wymiarów: jest to pełnowartościowy sedan średniej wielkości, podczas gdy Prime jest uważany za samochód małolitrażowy. W związku z tym jest w nim więcej miejsca – zarówno w kabinie, jak i w bagażniku.
Plusy auta: ekonomiczna elektrownia, wygodne zawieszenie, przestronne wnętrze i przestrzeń bagażowa, wysokiej jakości wykończenie wnętrza.
Minusy auta: przeciętna zwrotność, nieinformatywny układ kierowniczy, niewygodny i «powolny» system informacyjno-rozrywkowy HondaLink.
Jak sprawdzić PHEV: 5 niezbędnych kroków
Zanim kupisz używaną hybrydę typu plug-in w USA, upewnij się, że możesz wykonać następujące czynności.
Krok 1
• Przeprowadź kontrolę przedzakupową (PPI) pojazdu w warsztacie (najlepiej u dealera) u specjalisty PHEV. W ostatnim czasie szereg dużych aukcji samochodowych również przeprowadziło taką kontrolę, w szczególności stanu akumulatora. Może kosztować od 150 do 250 USD, ale zaoszczędzi sporo pieniędzy na późniejszych nieplanowanych naprawach samochodu.
Krok 2
• Sprawdź dostępność regularnej konserwacji maszyny zgodnie z wpisami w książce serwisowej (w obu modelach stanowi jedną całość z instrukcją obsługi). Opóźnianie konserwacji hybrydy jest obarczone negatywnymi konsekwencjami. Na przykład pominięcie takich czynności jak przeczyszczenie/wymiana filtra akumulatora wysokonapięciowego (wykonywane co najmniej raz na 30 000 km) może doprowadzić do zwarcia w akumulatorze i kontroli «Przebicia izolacji wysokonapięciowej», a następnie kosztownych napraw.
Krok 3
• Oceń stan kabla ładującego lub ładowarki podróżnej dołączonej do samochodu. Pęknięcia lub rozdarcia izolacji, uszkodzone styki, widoczne oznaki spalenia lub topienia to oznaki konieczności wymiany przewodu. Przypomnijmy, że korzystanie z uszkodzonego sprzętu do ładowania może doprowadzić do awarii układów elektronicznych samochodu.
• Sprawdź, czy port ładowania samochodu działa prawidłowo. Upewnij się, że otwiera się i zamyka prawidłowo, kabel jest umieszczony w gnieździe bez problemów, wszystkie zatrzaski działają prawidłowo.
• Zaleca się pełne naładowanie akumulatora za pomocą standardowego urządzenia do ładowania i sprawdzenie, czy na tablicy rozdzielczej pojawiają się komunikaty o błędach krytycznych.
• W przyszłości nie kupuj tanich kabli do ładowania ani ładowarek podróżnych nieznanych marek, ponieważ używanie kiepskiej jakości (często podrabianych) urządzeń do ładowania może doprowadzić do przedwczesnego zużycia/topienia styków elektrycznych.
Krok 4
• Sprawdź poziom naładowania baterii. Zarówno Prius Prime, jak i Honda Clarity, oprócz wysokonapięciowego akumulatora trakcyjnego, są wyposażone w konwencjonalne akumulatory 12-woltowe do zasilania systemów pokładowych. Wielu właścicieli narzeka, że takie akumulatory w hybrydach nie wytrzymują długo. Jednocześnie ich rozładowanie akumulatorów w PHEV jest obarczone większymi kłopotami niż w konwencjonalnych samochodach z silnikami spalinowymi.
Krok 5
• Sprawdź zaciski i tarcze hamulcowe pod kątem rdzy, nierównomiernego zużycia lub uszkodzeń, a następnie przetestuj działanie hamulców. Nadmierna rdza, zarysowania, skrzypienie lub nierówna praca hamulców to znaki ostrzegawcze. Pamiętaj – hamulce w hybrydach nie pracują tak ciężko jak w konwencjonalnych samochodach i są bardziej podatne na korozję. Właściwa konserwacja i regularna jazda to najlepsze rozwiązania zapobiegające tym problemom.
Funkcje kontrolne Toyoty Prius Prime
W USA Prius Prime był kilkakrotnie wycofywany z rynku w celu bezpłatnego usunięcia ukrytych wad, w szczególności w układzie elektrycznym, układzie hamulcowym i transmisji. Wiele z nich zostało naprawionych nie fizycznie (to znaczy poprzez wymianę sprzętu), ale za pomocą aktualizacji oprogramowania.
Z tego powodu nie zaszkodzi znaleźć wszystkie możliwe błędy konkretnego egzemplarza, wpisując jego numer VIN na stronie internetowej amerykańskiej Toyoty w sekcji Lookup Safety Recalls & Service Campaigns (https://www.toyota.com/recall)
Jeśli Prius Prime, którego zakup wybrałeś, był regularnie serwisowany przez dealera, prawdopodobnie wszystko jest w porządku.
Inne funkcje Priusa Prime obejmują sprawdzanie przedniej szyby pod kątem pęknięć. Uszkodzona przednia szyba nie tylko nieestetycznie wygląda, ale może wpłynąć na działanie niektórych elementów bezpieczeństwa, w które samochód Toyoty jest dosłownie naszpikowany.
Koniecznie zajrzyj do bagażnika i pod niego, aby sprawdzić, czy nie ma żadnych wycieków. Jeśli znajdziesz wilgoć, istnieje problem z tylną szybą lub uszczelką pokrywy bagażnika.
Funkcje kontrolne Honda Clarity
Jednym z najczęstszych problemów z Honda Clarity jest nagłe i pozornie przypadkowe włączenie różnych lampek ostrzegawczych/pojawienie się komunikatów serwisowych na tablicy rozdzielczej. Jest to wynikiem usterki oprogramowania, która zwykle występuje, gdy zawodzi tempomat lub występuje problem ze spadkiem mocy silnika.
Zapobiegają temu problemowi, instalując nowy 12-woltowy akumulator i rozwiązują go radykalnie – ponownie uruchamiając odpowiednie systemy i aktualizując «mózg» komputera samochodowego.
Zwróć szczególną uwagę na działanie klimatyzatora Clarity podczas jazdy próbnej – zimne powietrze powinno płynąć bez opóźnień i ze stałym ciśnieniem.
Pamiętaj, aby podłączyć Clarity do ładowarki AC Level 2 (do 7kW) i sprawdź, czy wybrany przez Ciebie model jest z nią kompatybilny. Faktem jest, że właściciele poszczególnych pojazdów twierdzą, że ich Clarity nie rozpoczyna ładowania lub ładuje się niekompletnie po podłączeniu do tego typu ładowarki.
Zwykle taka «choroba» jest typowa dla samochodów z pierwszego roku produkcji, 2018 r. Leczy się to również poprzez aktualizację oprogramowania samochodu.
Ponadto podczas kontroli Clarity należy sprawdzić stan baterii w pilocie. W stanie rozładowanym powodują nieprawidłowe działanie stacyjki.
Źródła: Driving.ca, Havecars.com
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!