Japonia vs USA: wybór miejsca, w którym kupowanie używanych samochodów jest bardziej opłacalne

Wybierając samochód za granicą, Polacy zwracają uwagę na Japonię. Samochody z tego kraju znane są z wysokiej jakości montażu, trwałości silników i wydajności. 120 milionów mieszkańców jest całkowicie zmotoryzowanych, więc na japońskich wyspach jest wystarczająco dużo używanych samochodów do sprzedaży. Ale czy warto je kupować?
Przede wszystkim japoński rynek samochodów używanych skupia się na nabywcach z Rosji (Władywostok i cały region Dalekiego Wschodu kraju). Polakom trudniej jest dostarczać samochody ze względu na oddalenie Polski od Kraju Kwitnącej Wiśni. Transport morski trwa co najmniej 90 dni. Są inne trudności z pozyskiwaniem japońskich samochodów, o których wspomnimy.
Popularne typy samochodów
Klasyfikacja transportu w Japonii jest szczególna i praktycznie nie jest stosowana nigdzie indziej. Na przykład wszystkie ciężarówki są podzielone na trzy kategorie: Mini, Small i Standard. Mała klasa Small – o nośności do 3 ton (jak nasz FSC Żuk). Ale najmniejsza klasa Mini praktycznie nie jest produkowana w Europie. Nośność «maleństwa» zaczyna się od 150 kg, silniki są prawie takie same – 3-cylindrowe benzyny o pojemności do 660 cm3 i mocy do 49 KM.
Te parametry nie są przypadkowe – pojazdy te podlegają obniżonemu podatku. Dla ułatwienia manewrowania na wąskich uliczkach dużych miast są krótkie i wąskie, o szerokości zaledwie 1,2-1,3 m. Stosowane są nie tylko w postaci zamkniętych furgonetek, ale także z platformami pokładowymi, nadwoziami izotermicznymi itp.
Minivany i mikrovany są coraz częściej zauważane w Polsce: auta, mimo swoich rozmiarów, są nadspodziewanie pojemne, zwinne, a ich design od razu przykuwa uwagę. Ze względu na charakterystyczny wygląd i wysokie wyposażenie techniczne nazwano je «techno-obcasami». Miniaturowych «japończyków» można kupić dość niedrogo (od 3000 USD) – dlatego warto sprowadzać je do Polski.
Do oczywistych wad tych aut należy być może słabe zawieszenie, przystosowane wyłącznie do idealnych dróg Japonii.
SUV-y z napędem na wszystkie koła to niezmiennie popularna kategoria pojazdów importowanych z Japonii. Na przykład Toyota Land Cruiser Prado ma nienaganną reputację.
Powodów sukcesu tego modelu jest kilka, a wszystkie są znane od dawna: magia marki, prosta i wytrzymała konstrukcja z ramą i prawdziwym napędem na wszystkie koła, niezawodne zawieszenie. Zakup samochodu w dobrym stanie jest całkiem realistyczny za 20-25 000 USD.
5 najpopularniejszych aut z Japonii
Jednak według Statista największym popytem cieszą się następujące samochody używane sprowadzane z Japonii do Polski.
1. Nissan Leaf i Toyota Prius – samochód elektryczny i pierwsza na świecie produkowana masowo hybryda. Polskich kierowców przyciągają niskie koszty utrzymania tych samochodów, stylowy design i dość przestronne wnętrze.
2. Toyota Fielder. Nietypowa Toyota kombi to porządna rodzinna hybryda z ogromnym bagażnikiem i przestronnym tylnym rzędem siedzeń.
3. Toyota Vitz. Popularny na rynku krajowym (ponad 1,4 mln sprzedaży w Japonii), znany w Europie i Stanach Zjednoczonych jako Toyota Yaris.
4. Honda Fit, sprzedawana również jako Honda Jazz, to pięciodrzwiowe supermini segmentu B. Samochód zużywa mało paliwa, niedrogi w utrzymaniu, ponieważ był masowo produkowany w 12 krajach, w tym w Japonii.
5 Nissan Note. Subkompaktowy van został pierwotnie wprowadzony na wewnętrzny rynek Japonii, a zaledwie kilka lat później stał się dostępny w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Przestronne wnętrze i bagażnik, silniki o wysokim momencie obrotowym i niezawodne automatyczne skrzyni biegów – to cechy, za które cenione są te samochody.
Popularne aukcje samochodów w Japonii
Jak w każdym innym kraju, Japonia ma wielu pośredników między kupującymi a sprzedającymi. Możesz skontaktować się z nimi bezpośrednio i zapoznać się z listą samochodów wystawionych na sprzedaż. Przy samodzielnym wyborze zalecamy zwrócenie uwagi na następujące aukcje samochodowe.
AAA (Asnet Auto Auctions)
Dość trudne dla początkujących. Niektóre informacje są w języku japońskim. Jest wiele wartościowych partii ze szczegółowymi opisami i zdjęciami. Według statystyk 60% całej sprzedaży używanych samochodów pochodzi z tej aukcji.
AAAi (Arai Auto Auction International)
Posiada kilka dużych platform handlowych w całym kraju, w tym główne porty i miasta powyżej miliona mieszkańców. Aby móc licytować na aukcjach, musisz uzyskać specjalny status. Dane pojazdu publikowane są w języku angielskim.
Assetline (Used Construction Equipment Auction)
Rynek samochodów używanych 24/7. Na aukcji sprzedawane są samochody osobowe i ciężarowe, autobusy, pojazdy użytkowe oraz specjalny sprzęt rolniczy lub budowlany.
I kilka innych popularnych stron internetowych.
Bay Auc – oferuje samochody z minimalnymi uszkodzeniami w przystępnej cenie. Znajduje się w Osace i prowadzi aukcje kilka razy w tygodniu. Możesz znaleźć propozycję online, ale musisz być obecny na aukcji, aby kupić.
BCN (BCN Auto Auction) – posiada kilka oddziałów na terenie całego kraju.
Za pośrednictwem BCN sprzedaje się około 3000 samochodów tygodniowo. Łącznie w różnym stanie technicznym znajduje się 10 tys ofert.
GAO! (Global Auction Online) to prawie idealna platforma do licytacji online. Strona jest wygodnie podzielona na kategorie samochodów, są filtry, zestawienia, możliwość tworzenia kolekcji itp. Rezerwacja samochodu jest łatwa.
Łącznie w kraju odbywa się około 40 znanych aukcji samochodowych. Czasami znalezienie odpowiedniej propozycji zajmie kilka tygodni. Ale sprzedaż samochodów w Japonii jest szybka – w ciągu kilku godzin.
Właściwości aukcji japońskich
Na lokalnych aukcjach dość często sprzedaje się samochody z poważnymi uszkodzeniami. Takie partie stanowią około 60% całości. Ponadto często sprzedawane są partie po zakończeniu okresu gwarancyjnego auta, na sprzedaż wystawiane są auta z dużym przebiegiem. Nikt nie jest w stanie potwierdzić ich dobrego stanu technicznego.
W Japonii szanowane są samochody europejskich marek Mercedes i BMW, które rzadko są wypuszczane poza granice kraju – za samochody w dobrym stanie prowadzą się aktywne licytacje. Korzyść finansowa przy zakupie takiego samochodu jest niewielka, nie więcej niż 10-15%.
Dla porównania: zakup samochodu w USA może być o 30-50% tańszy niż w Polsce.
Czy więc ma sens sprowadzanie samochodów z Japonii?
Zdaniem specjalistów Сolumb Trade praca z rynkiem japońskim to kłopotliwy i ryzykowny biznes.
Po pierwsze, znalezienie przyzwoitego samochodu z kierownicą po lewej stronie może zająć kilka tygodni. To, czy znaleziona partia będzie dobrej jakości, to duże pytanie.
Po drugie, auta z aukcji w Japonii są bardzo długo transportowane drogą morską, co nie przyczynia się do ich bezpieczeństwa i dość denerwuje przyszłego właściciela auta.
Po trzecie, niektóre aukcje organizują licytację w ich ojczystym języku – dla swoich. Jest mało prawdopodobne, że będziesz w stanie szybko opanować japoński, co oznacza, że wzrasta ryzyko popełnienia błędu przy zakupie.
Porównanie aukcji amerykańskich i japońskich nie sprzyja tym ostatnim. Na przykład Columb Trade zapewnia dostawę samochodu z USA w zaledwie 30-45 dni. Auta przed zakupem przechodzą kompleksową kontrolę, ich przebieg rzadko przekracza 100-150 tys. km. Wiele samochodów ma minimalne uszkodzenia i można je łatwo naprawić.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!