«Jak świeże bułeczki»: 7 popularnych w Polsce minivanów z USA
Specjaliści z ColumbAuto wymienili 7 minivanów z przebiegiem z USA, które cieszą się największym zainteresowaniem wśród Polaków. Przypomnijmy sobie historię minivanów i porównajmy koszt ich dostawy z Ameryki z cenami analogów na polskim rynku samochodowym!
Pierwszy samochód, który słusznie można nazwać minivanem (od angielskiego «mała furgonetka»), narodził się ponad 100 lat temu we Włoszech. W 1913 roku firma ALFA (ta sama, która później stanie się Alfą Romeo) zaprezentowała swojego futurystycznego vana pasażerskiego A.L.F.A. 40/60 HP Aerodynamika.
Był to pierwszy samochód, którego nadwozie zostało zbudowane w pełnej zgodzie z podstawami aerodynamiki stosowanymi w ówczesnym przemyśle lotniczym. 5,5-metrowy samochód w kształcie kropli wyglądał jak ilustracja do fantastycznej powieści i oczywiście wydawał się publiczności niepraktyczny.
Prawie pół wieku zajęło inżynierom powrót do idei minivanów – samochodów osobowych o jednotomowym nadwoziu i układzie bez maski (rzadko kombi) lub pół-maski. Ich pierwsze pojedyncze modele różnych producentów zaczęły pojawiać się w latach 60-tych – Fiat Multipla 600, VW Transporter, Toyota Liteace... Sukces tych urządzeń pozwolił na kontynuację prac nad nowymi modelami w latach 70-tych. Po długich wątpliwościach i obliczeniach w latach 80-tych rozpoczęto produkcję minivanów.
Nowa klasa samochodów, zdecydowanie zajmująca niszę między zwykłymi samochodami a minibusami, ukształtowała się w 1984 roku, kiedy kilka firm zaprezentowało swoje pierwsze seryjne modele minivanów w formie, do której jesteśmy przyzwyczajeni, niemal jednocześnie: Renault Espace I, Dodge Caravan i jej brat bliźniak Plymouth Voyager.
Zarówno dla rodziny, jak i dla pracy
Przez lata eksperymentów z karoserią, drzwiami, silnikami i innymi szczegółami podobnych samochodów wyłonił się typowy «portret» współczesnego minivana.
To niezbyt duży jednotomowy van z dużą powierzchnią przeszklenia nadwozia i zwiększoną pojemnością pasażerską (często z trzema rzędami siedzeń w kabinie na 7-9 miejsc). Jego głównym celem jest bycie przestronnym samochodem rodzinnym i absolutnie wszystko w aucie podlega tej logice.
Jednak minivany są również wykorzystywane jako lekkie samochody dostawcze do przewozu towarów, czyli tańsza alternatywa dla transportu wielkogabarytowego.
Tak czy inaczej, nikt nie kwestionuje prawa do istnienia minivanów. Są chętnie kupowane, często dając pierwszeństwo samochodom z przebiegiem. Nie jest to zaskakujące, ponieważ z reguły nie są używane do parady, ale do celów czysto praktycznych.
Zobaczmy teraz, jakie modele minivanów preferują obywatele Polski, zamawiając ich dostawę pod klucz z USA przez ColumbAuto.
1. DODGE JOURNEY SE (2019)
Silnik: 2,4 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni/pełny
Liczba miejsc: 7
Zużycie paliwa: 12,4 l/100 km (miasto)
Zwykły koń pociągowy od Dodge'a – jak mówią, prościutko, ale ze smakiem. Salon jest przestronny i wygodny, posiada wszystkie ważne funkcje. System informacyjno-rozrywkowy Uconnect przewidywalnie nie obsługuje Apple CarPlay i Android Auto, 2,4-litrowy silnik (173 KM) nie należy do najmocniejszych. Ale jest wyposażony w sprawdzoną w czasie, niezawodną 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Samochód z roku modelowego 2019 posiadał 4 konfiguracje: SE Value, SE, Crossroad oraz GT z napędem na wszystkie koła, wśród których «złotym środkiem» była SE, która cieszyła się największym zainteresowaniem wśród kupujących. Być może dlatego, że była to najniższa konfiguracja z napędem na wszystkie koła i silnikiem V6. Niestety nie jest już dostępny w samochodach z roku modelowego 2020. Dostępna jest tylko «podstawowa» SE Value lub Crossroad w pełnym wyposażeniu.
Standardowe wyposażenie SE obejmuje 4,3-calowy ekran dotykowy, system audio z 6 głośnikami, złącze USB, tapicerkę foteli z tkaniny, trzystrefową klimatyzację, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy, system Start/Stop, światła przeciwmgielne i tylne światła LED.
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 22 500.
2. MERCEDES-BENZ METRIS (2019)
Silnik: 2,0 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny
Liczba miejsc: 7
Zużycie paliwa: 12 l/100 km (miasto)
Amerykański Metris jest nam znany pod europejską nazwą Mercedes-Benz Vito. Amerykanin, w przeciwieństwie do europejskiego Vito, ma tylko jeden silnik – 2-litrowy benzynowy o mocy 211 KM, współpracujący z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów 7G-Tronic.
Pod wszystkimi innymi względami jest to prawie kompletny klon Vito, niektóre drobne szczegóły w kabinie (na przykład uchwyty na kubki dodane do podstawy konsoli środkowej) nie są uwzględnione.
Na rynku amerykańskim dostępne są dwie wersje Metrisa – Cargo Van i Passenger Van. Z kolei pasażerska ma 2 wersje: prostszą Worker i nieco bogatszą Standard. Ten ostatni jest wygodniejszy, w szczególności ma trzeci rząd siedzeń dla pasażerów.
Standardowe wyposażenie samochodu obejmuje 6 poduszek powietrznych do furgonetki i 8 do minibusa, czujniki ciśnienia w oponach, system ESP, monitoring stanu kierowcy, zapobieganie kolizjom, tryb korekcji wpływu bocznego wiatru, pomagający ustabilizować samochód podczas jazdy.
W konfiguracji Standard do tej listy dodano monitorowanie martwych zon i aktywny system utrzymywania pasa ruchu.
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 24 000 (Vito).
3. DODGE GRAND CARAVAN SXT (2019)
Silnik: 3,6 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 7
Zużycie paliwa: 13,8 l/100 km (miasto)
Spośród wszystkich minivanów z przebiegiem Dodge Grand Caravan 2019 jest prawdopodobnie najtańszy. Powód jest oczywisty: jest bardzo prosty. Nawet w topowych wersjach samochodu nie ma wielu technicznych «zakrętów» dostępnych dla konkurentów (na przykład nie obsługuje Apple CarPlay/Android Auto, nie ma punktu dostępowego Wi-Fi, a Bluetooth jest opcją). Wnętrze auta jest maksymalnie ascetyczne, a 6-biegowy automat pracuje tak spokojnie, że przy kick-down z miejsca potrafi... zgasić silnik!
Ale 3,6-litrowy silnik V6, również montowany w naszym Grandzie, jest bardzo dobry: mocny (283 KM), bezpretensjonalny i niezawodny. Właściciele chwalą sobie również przestronne, a co najważniejsze praktyczne wnętrze auta ze składanymi siedzeniami (system Stow'N Go) drugiego i trzeciego rzędu, które pozwalają na szybkie zwiększenie objętości bagażnika auta ze standardowej 880 litrów do imponujących (choć nie maksymalnych w klasie) 3 964 litrów.
Samochód z roku modelowego 2019 ma tylko 3 konfiguracje: SE, SE Plus i SXT. Polecamy SXT. To jedyna konfiguracja, w której dostępna jest nawigacja, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele i kierownica. Do tego skórzana tapicerka z zamszowymi wstawkami, fotel kierowcy z 8-kierunkową elektryczną regulacją, zdalnym uruchamianiem, kamerą cofania, elektrycznie sterowaną tylną klapą, systemem informacyjno-rozrywkowym Uconnect z 6,5-calowym ekranem dotykowym, systemem audio z sześcioma głośnikami, radiem satelitarnym, portem USB i Bluetooth.
Cena używanego w Polsce: $ 23 300 USD – $ 31 500.
4. TOYOTA SIENNA XLE (2019)
Silnik: 3,5 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 7
Zużycie paliwa: 12,4-13,1 l/100 km (miasto)
Komfortowy, wysokiej jakości i mocny minivan znanego japońskiego producenta, który zasłynął jako niezawodny i bezpretensjonalny samochód rodzinny.
Posiada energochłonne zawieszenie, które zapewnia komfortową jazdę nawet po nieutwardzonych drogach oraz jeden z najmocniejszych silników wśród konkurencji (296 KM). W połączeniu z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów silnik z łatwością radzi sobie ze swoimi zadaniami przy maksymalnym obciążeniu samochodu, a nawet przy dużych prędkościach jest praktycznie niesłyszalny w kabinie.
Sienna 2019 miała 5 głównych poziomów wyposażenia: L, LE, SE, XLE i Limited. Nasi kupujący szczególnie polubili XLE – te samochody są najczęściej spotykane na drogach Polski. Wyposażenie można określić jako «prawie kompletne wypchanie» – auto ma prawie wszystko poza szyberdachem, przednimi czujnikami parkowania i podgrzewaną kierownicą (występują tylko w wyposażeniu Limited).
Wyposażenie Sienny w wariancie XLE to poza pochwałami. Podgrzewane fotele obszyte skórą, system multimedialny z 7-calowym ekranem dotykowym z obsługą Apple CarPlay/Android Auto, system rozpoznawania głosu Amazon Alexa, system audio z sześcioma głośnikami, 5 portów USB, Bluetooth, punkt dostępowy Wi-Fi, trzystrefowa klimatyzacja, dostęp bezdotykowy, kamera cofania, immobilizer i 6 (!) uchwytów na kubki.
W zależności od modyfikacji samochód może być wyposażony w 8 poduszek powietrznych, a także zestaw systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Te ostatnie obejmują aktywny system utrzymywania pasa ruchu, autonomiczne hamowanie awaryjne, automatyczne światła drogowe, adaptacyjny tempomat i tylne czujniki parkowania.
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 40 900.
5. KIA SEDONA LX (2019)
Silnik: 3,3 litra
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 7-8
Zużycie paliwa: 13,1 l/100 km (miasto)
Rok modelowy Kia Sedona 2019 to mocna klasa średnia we wszystkim, z wyjątkiem jednej rzeczy: samochód jest uważany za bardzo bezpretensjonalny i niezawodny. Pozostałe parametry – komfort, prowadzenie, jakość wnętrza i pojemność bagażnika – są typowe dla tej klasy. Auto posiada dość mocny silnik V6 (276 KM), odpowiednią 8-biegową automatyczną skrzynię biegów (do 2019 roku stosowano «sześciobiegową»), umiarkowanie komfortowe zawieszenie oraz obszerne dwa pierwsze rzędy siedzeń.
W 2019 roku liczba poziomów wyposażenia Sedony została zmniejszona z pięciu do czterech, usuwając topowy SX Limited i pozostawiając L, LX, EX i SX.
LX można nazwać minimalnie akceptowalnym pod względem wyposażenia i wygody. W tej wersji kupujący otrzymuje aluminiowe felgi, 8-osobowe wnętrze z tapicerką materiałową, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, elektrycznie sterowaną tylną klapę, kamerę cofania oraz system informacyjno-rozrywkowy z 7-calowym ekranem dotykowym obsługującym Android Auto/Apple CarPlay. A także system audio z sześcioma głośnikami, portem USB i Bluetooth.
Bagażnik Kia Sedona ma pojemność 960 litrów. Można ją zwiększyć do maksymalnie 4021 litrów, składając siedzenia trzeciego rzędu w podłogę i przesuwając drugi (system Slide-N-Stow) do przodu i umieszczając je blisko oparć siedzeń pierwszego rzędu. Jest to jedna z głównych cech wnętrza Sedony: fotele konkurentów są albo całkowicie wyjmowane (Mercedes-Benz Metris, Honda Odyssey), albo składane w podłogę (Dodge Grand Caravan, Chrysler Pacifica).
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 34 500.
6. CHRYSLER PACIFICA (2019).
Silnik: 3,6 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 7-8
Zużycie paliwa: 13,1 l/100 km (miasto)
Mocny 287-konny silnik V6 o pojemności 3,6 litra, rozsądne zużycie paliwa (8,4 litra na autostradzie i 13,1 litra w mieście), płynna 9-biegowa automatyczna skrzynia biegów, duża liczba opcji, wysokiej jakości wnętrze oraz wygodny rozkładany bagażnik ze składanymi specjalnymi niszami w podłodze z siedzeniami pasażera Stow 'N Go – to główne zalety tego minivana.
Nowy Chrysler Pacifica został przedstawiony Amerykanom w 2017 roku, więc dwuletni samochód jest uważany za całkiem odpowiedni. W 2019 roku Pacifica była produkowana w sześciu wersjach wyposażenia: L, LX, Touring Plus, Touring L, Touring L Plus i topowy Limited. Wszystkie były wyposażone w ten sam silnik V6 i funkcję Start/Stop zapewniającą oszczędność paliwa (z wyjątkiem podstawowej wersji L).
Również w modelu podstawowym nie było instalacji siedzeń dla 8 osób oraz zestawu systemów wspomagania kierowcy Advanced SafetyTec Group, który występuje tylko w konfiguracji Touring Plus i wyżej.
Pakiet bezpieczeństwa jest imponujący: przednie czujniki parkowania, system ostrzegania przed kolizją, autonomiczne hamowanie awaryjne, ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, automatyczne światła drogowe, wycieraczki przedniej szyby z czujnikiem deszczu, tempomat adaptacyjny, system wspomagania parkowania i kamery parkowania z podglądem kołowym.
Jednak nawet w podstawowej konfiguracji L Pacifica nie jest taki zły. W szczególności jest wyposażony w system informacyjno-rozrywkowy Uconnect z 7-calowym ekranem dotykowym, obsługiwanie Apple CarPlay/Android Auto, Bluetooth, port USB, system audio z sześcioma głośnikami, tapicerkę materiałową, trzeci rząd siedzeń Stow 'N Go, monitorowanie martwego pola, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, czujniki parkowania tyłem i kamera cofania.
W konfiguracji LX można znaleźć trzystrefową klimatyzację, sterowanie systemem audio na kierownicy, fotel kierowcy z elektryczną regulacją, reflektory LED i felgi aluminiowe. Niektóre modele LX mogą być wyposażone w opcjonalny odtwarzacz DVD dla pasażerów na tylnych siedzeniach. W wyższych konfiguracjach jest instalowany domyślnie.
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 29 000.
7. HONDA ODYSSEY (2019)
Silnik: 3,5 l
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Liczba miejsc: 7-8
Zużycie paliwa: 12,4 l/100 km (miasto)
Honda Odyssey 2019 to jeden z najlepszych minivanów, jakie można znaleźć w USA. Jest bardziej zwrotny i oszczędny niż wielu jego kolegów z klasy, ma duży zestaw dostępnych opcji i systemów wspomagających kierowcę, wyróżnia się wysokiej jakości wykonaniem 8-osobowego wnętrza i jest uważany za idealny samochód w swojej klasie pod względem stosunku ceny do jakości.
Honda Odyssey 2019 produkowana była w pięciu konfiguracjach: LX, EX, EX-L, Touring oraz Elite.
«Podstawowy» Odyssey LX jest wyposażony w silnik V6 o mocy 280 KM, standardowo dla wszystkich poziomów wyposażenia, z napędem na przednią oś i 9-biegową automatyczną skrzynią biegów (układ – 7-osobowy). W standardzie model był wyposażony w tapicerkę materiałową, przednie fotele z elektryczną regulacją, 5-calowy wyświetlacz, Bluetooth, dwa porty USB, siedmiogłośnikowe radio, kamerę cofania, dostęp bezkluczykowy i 18-calowe koła.
Pakiet EX jest uważany za najbardziej zrównoważony. Jest już 8-osobowy, do standardowych układów poprzedniej konfiguracji dodany zdalny start, 8-calowy ekran dotykowy, obsługa Apple CarPlay/Android Auto, radio satelitarne, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele, tylne osłony przeciwsłoneczne, podgrzewane lusterka, światła przeciwmgielne zostały dodane do standardowego wyposażenia poprzedniej konfiguracji, automatyczne światła drogowe, monitorowanie martwego pola.
Odyssey EX jest również wyposażony w pakiet bezpieczeństwa Honda Sensing. Mówimy o systemach ostrzegania przed kolizją czołową, ostrzeganiu o ruchu poprzecznym z tyłu, autonomicznym hamowaniu awaryjnym, aktywnym utrzymywaniu pasa ruchu i adaptacyjnym tempomacie.
W konfiguracji EX-L do tych «cudowności» dochodzą skórzana tapicerka wnętrza, klapa i drzwi bagażnika z napędem elektrycznym.
Pakiet Touring obejmuje 10-biegową skrzynię biegów, system nawigacji i wbudowany odkurzacz (HondaVAC). Ponadto jest wyposażony w punkt dostępowy Wi-Fi, system rozrywki dla pasażerów na tylnych siedzeniach z 10,2-calowym wyświetlaczem i odtwarzaczem Blu-ray, reflektory LED, przednie i tylne czujniki parkowania.
Otóż w konfiguracji Elite można dodatkowo liczyć na wentylację przednich foteli, podgrzewaną kierownicę, system audio z 11 głośnikami, bezprzewodowe ładowanie gadżetów, wycieraczki z czujnikiem deszczu i 19-calowe koła.
Cena «z drugiej ręki» w Polsce: ok. $ 26 900.
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!