Hello, Doolie! Co to jest Dually Truck

Najsilniejszą konkurencją na amerykańskim rynku samochodowym jest segment pełnowymiarowych pickupów. W Ameryce tych samochodów sprzedaje się więcej niż jakichkolwiek innych. Są wśród nich królowie – nazywane Dually trucks (pickup z podwójnymi kołami na tylnej osi). Czym są te samochody i dlaczego są tak popularne w USA – dowiedzieli się eksperci z firm Sargurus i ColumbAuto.
Dually truck wcale nie jest pickupem z podwójną kabiną (double cab), jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Chociaż większość takich pickupów ma taką kabinę, główną cechą Dually są bliźniacze tylne koła. Takie samochody mają niewiele wspólnego z samochodami – są raczej skrzyżowaniem pickupa, ciężarówki i ciągnika. Właściwie angielskie słowo truck oznacza «ciężarówkę» i najlepiej charakteryzuje te maszyny.
W Stanach Zjednoczonych takie pojazdy pojawiły się po raz pierwszy w 1973 roku, kiedy Chevrolet wypuścił swojego słynnego Chevroleta C-30 One-Ton Dually, popularnie nazywanego Big Doolie.
Pod maską miał silnik V8 o pojemności 350 cm3 i mocy 155 KM i 345 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na holowanie (lub przewożenie) pełnowartościowego kampera. Nowy C-30 był dostępny w sprzedaży w cenie 4440 dolarów.
Bestie DRW
Pickupy z podwójnymi kołami na tylnej osi określane są zwykle skrótem DRW (dually rear wheels). Z reguły mają cztery koła, choć są też bestie z «ośmioma nogami» na dwóch tylnych osiach. Co prawda zdarzają się pojedyncze egzemplarze – niemniej jednak są to prawdziwe dzieła sztuki fanów motoryzacji – jak 10-kołowy Chevrolet Double Dually Custom (czyli Chevrolet Silverado 3500 HD z roku modelowego 2004). Został on zbudowany z myślą o efektownym transporcie samochodów sportowych na wyścigi Salt Lake Bonneville w Utah.
Dually trucks są oferowane wyłącznie w kategorii ciężkich pickupów, gdzie każdy producent zawsze ma jeden lub dwa modele. Na przykład Ford ma F-350 Super Duty i F-450, Chevrolet ma wspomnianego już Silverado 3500 HD, GMC ma Sierra 3500 HD i RAM 3500 Heavy Duty. Są to największe, najmocniejsze i najbardziej funkcjonalne wersje «bliźniaków», dostępne na rynku amerykańskim.
W zależności od marki i modelu Dually może mieć pojedynczą, półtora lub podwójną kabinę i jest często dostępny w konfiguracjach standardowej i rozszerzonej platformy, z napędem na tylne lub na wszystkie koła.
Nadmierna moc
Dually trucks są wyposażone w najmocniejsze silniki o wysokim momencie obrotowym w linii jednego lub drugiego producenta. Pickupy, takie jak RAM 3500 Heavy Duty i Ford F-350 Super Duty, są w stanie zapewnić ponad 1350 Nm momentu obrotowego (dla porównania, typowy rodzinny sedan rozwija się między 200 a 350 Nm). Cała ta moc jest dobra do pewnych zadań. W przypadku zwykłego samochodu jest to zbędne – koła mogą się po prostu ślizgać, jeśli nie są obciążone. Ciągnięcie ciężkiej przyczepy pod górę lub spuszczanie łodzi motorowej po pochylni do wody to zupełnie inna sprawa!
Możliwości «podwójniaków»
W rzeczywistości to możliwości holownicze Dually trucks sprawiają, że konieczne jest posiadanie kół bliźniaczych. Bo kiedy trzeba holować lub przewieźć więcej niż może udźwignąć konwencjonalny pickup, ale mniej niż pełnoprawna ciężarówka, pickup z podwójnymi kołami jest jedyną opcją. W końcu nie ma wielu pojazdów, które mogą ciągnąć, powiedzmy, 16-tonowy dom na kołach.
Tylne koła podwójne lepiej rozkładają obciążenie i zapewniają lepszą przyczepność, pomagając utrzymać równowagę samochodu. Ponadto są one ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ nie pozwalają na przewrócenie się samochodu w przypadku nagłego pęknięcia jednego z tylnych kół.
Piąte koło
Podczas holowania ciężkich przyczep przez supertrucki nie wystarczy zwykły hak holowniczy. Potrzebny jest sprzęg siodłowy (fifth wheel) lub gęsia szyja (gooseneck).
Sprzęg siodłowy to specjalna platforma zaczepu montowana z tyłu ciężarówki. Nazywa się tak, ponieważ płaska konstrukcja w kształcie litery C naprawdę przypomina koło ułożone na boku. «Gęsia szyja» nie różni się zbytnio od zwykłego sprzęgu siodłowego i jest również montowana z tyłu ciężarówki.
Koła podwójne znacznie zwiększają ładowność pikapów, ustępując jedynie ciężarówkom komercyjnym lub wojskowym. Przy odpowiednim wyposażeniu RAM 3500 HD może na przykład ciągnąć przyczepy o masie do 15,9 tony, Ford F-450 Super Duty – do 16,8 tony (F-350 ma mniejsze stopy – do 9,5 tony, a następnie tylko w jednym z kompletów – F-350 DRW 4X2 z 7,3-litrowym silnikiem V8).
Wbrew zdrowemu rozsądkowi
Jak wszystkie pojazdy specjalistyczne, Dually są droższe od samochodów konwencjonalnych – przede wszystkim ze względu na wzmocnione podwozie, mocniejsze silniki, specjalnie dobrane przełożenia tylnej osi oraz inne specjalne wyposażenie, które pozwala przewozić/ciągnąć ciężkie ładunki.
Wyposażenie wnętrza najnowszych modeli ciągników ciężkich należy do klasy premium i ma swoją cenę.
Jednak to dodatkowe funkcje pikapów z podwójnymi kołami pomagają zaoszczędzić oraz ich wartość odsprzedaży. To jest plus.
Zachowanie na drodze tych samochodów jest inne niż samochodów osobowych, choć producenci z każdym nowym modelem starają się to ułatwiać. To jest minus.
Istnieją inne problematyczne kwestie związane z posiadaniem Dually nawet w USA – nie zmieszczą się na każdym parkingu, nie wjadą do każdego garażu, każda płatna autostrada/autobahn obciąża ich kosztami podróży. Droższy jest też transport do Europy – ze względu na niestandardowe wymiary Dually.
Ważna jest także kwestia zużycia paliwa. Na szczęście ciężkie pickupy są nadal uważane za pojazdy użytkowe w USA, więc producenci samochodów nie muszą się martwić o wciśnięcie je do normy efektywności paliwowej EPA (co jest dość dziwne, biorąc pod uwagę, ile takich pickupów Amerykanie kupowali w ostatnich latach do użytku osobistego).
Spójrzmy prawdzie w oczy, Dually jest jednym z najbardziej żarłocznych samochodów na drodze, nawet jeśli jest wyposażony w silniki diesla, a nie benzynowe. Przy zbiornikach tej wielkości (od 110 litrów do 200+ litrów), przy każdym tankowaniu będziesz musiał zostawić na stacji benzynowej sporą sumę.
Wygląd Dually różni się od wyglądu innych pickupów z powodu szerszych tylnych łuków, w których mieszczą się koła bliźniacze. Te ostatnie znacznie wystają poza nadwozie, co trzeba brać pod uwagę podczas jazdy.
Więc do czego służą?
Tym samym Dually trucks są drogie, nieekonomiczne i kłopotliwe w jeździe po mieście.
Pomimo tych «zabójczych» argumentów przeciwko dually trucks, zdobyły one przytłaczającą i niewytłumaczalną z racjonalnego punktu widzenia miłość Amerykanów. Co więcej, są one aktywnie wykorzystywane przez obywateli USA jako pojazdy osobiste «na co dzień!».
Doprowadziło to do tego, że producenci samochodów zaczęli wyposażać modele pickupów w te same technologie i elementy bezpieczeństwa, co konwencjonalne samochody czy crossovery. Ekrany dotykowe, obsługa Apple CarPlay i Android Auto, podgrzewane i wentylowane fotele, panoramiczne szyberdachy i wiele innych elementów, zupełnie niecharakterystycznym dla «wołów roboczych», nie są rzadkością we wnętrzu tego rodzaju pickupów.
«Podwójniaki» mają też unikalne wyposażenie. Na przykład wszechstronne systemy kamer rozmieszczone nie tylko wokół samych ciężarówek, ale także wokół przyczep do nich. Lub specjalne systemy wspomagania parkowania zaprojektowane, aby pomóc podczas cofania gabarytowymi samochodami.
GM, Ford i RAM dostarczyły rzadkie opcje dla pickupów z podwójnymi kołami, takie jak wytrzymała powłoka natryskowa do różnych warunków pracy, wbudowane generatory i gniazda.
Dealerzy oferują wiele konfiguracji i opcji doposażenia «superciężarówek» pod konkretne potrzeby, zawody, a nawet branże.
Jeśli potrzebujesz maszyny przede wszystkim do pracy, Dually Truck to zdecydowanie właściwy wybór.
Ale tak przy okazji… tysiące właścicieli samochodów na całym świecie nie zgodziłoby się z tym wnioskiem, ponieważ kupują Dually wyłącznie do podróży i «zabawy». Mocne silniki, spektakularne zestawy karoserii, jasna indywidualność tych maszyn są poza konkurencją.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!