Elektroniczne systemy bezpieczeństwa w samochodach: 12 najbardziej przydatnych

Jesteś dumny ze swojego samochodu z mnóstwem elektronicznych asystentów? Najprawdopodobniej w następnym samochodzie będzie ich jeszcze więcej. Ale które z nich są naprawdę przydatne? Eksperci ColumbAuto zbadali najnowsze samochodowe systemy bezpieczeństwa i zidentyfikowali 12 najlepszych z nich.
Większość dzisiejszych funkcji bezpieczeństwa jest dostępna w szerokiej gamie pojazdów, od niedrogich kompaktowych sedanów po luksusowe modele. Często producenci łączą je z drogimi systemami nawigacji lub pakietami technicznymi. W tym przypadku funkcjom tym nadawane «znaki firmowe».
Niektóre systemy są naprawdę ważne i przydatne; inne prawdopodobnie nigdy nie będą Ci potrzebne. Przyjrzyj się bliżej temu, co potrafią dzisiejsi pomocnicy i wybierz te, za które nie będziesz później żałował wydanych pieniędzy.
Oto szybkie spojrzenie na najszerzej dostępne dziś systemy bezpieczeństwa, które mogą naprawdę pomóc Ci w drodze.
1. Tempomat adaptacyjny
Jest w stanie nie tylko utrzymywać zadaną prędkość, jak konwencjonalny tempomat. Tempomat adaptacyjny (ACC, Adaptive Cruise Control) przyspiesza i zwalnia pojazd, pozwalając Ci pewnie poruszać się w ruchu ulicznym, nadążając za innymi uczestnikami. Wykorzystując połączenie radaru, kamer i mocy obliczeniowej, ACC podniesie przepustnicę lub hamulec w razie potrzeby, jeśli zbliżysz się zbytnio do pojazdu z przodu. Gdy droga jest ponownie pusta, system przywraca żądaną prędkość samochodu. Niektóre ACC działają tylko po przekroczeniu określonego progu prędkości. Najlepsze z nich potrafią działać nawet w warunkach jazdy z częstymi zatrzymaniami, wyhamowując całkowicie samochód i ponownie przyspieszając, gdy warunki na to pozwalają.
Przykłady: Chrysler Adaptive Cruise Control Plus with Full Stop, Ford Adaptive Cruise Control, Honda Adaptive Cruise Control, Nissan Intelligent Cruise Control 2.
2. System monitorowania martwego pola
Prawdziwym wzmocnieniem bezpieczeństwa na ruchliwych autostradach, zwłaszcza przy złej pogodzie, jest system monitorowania martwego pola (DSM, Blind Spot Monitor). Wykorzystuje kamery lub radar do monitorowania ruchu na sąsiednich pasach. Jeśli pojazd zostanie wykryty z boku lub nieco za pojazdem, system włączy lampkę ostrzegawczą zainstalowaną w lusterku zewnętrznym lub obok niego po odpowiedniej stronie. W ten sposób system ostrzega, że inny pojazd znajduje się w strefie «ślepej» (niewidocznej w lusterku wstecznym). Ułatwia to poruszanie się po pasach ruchu. A co najważniejsze, czyni to bezpiecznym.
Przykłady: Ford Blind-Spot Information System, Chrysler Blind-Spot Monitoring, Subaru Blind-Spot Detection, Volvo Blind-Spot Information System.
3. System ostrzegania o ruchu poprzecznym
To, czego potrzebujesz na zatłoczonym parkingu: system ostrzegania o ruchu poprzecznym (CTA) wykorzystuje radar do wykrywania zbliżających się pojazdów podczas cofania w celu opuszczenia miejsca parkingowego. Gdy wykryje pojazd zbliżający się z dowolnej strony, wydaje sygnał dźwiękowy. I to zanim jeszcze zdążysz sam wykryć zagrożenie (np. gdy Twój samochód jest otoczony przez duże SUV-y). Zaawansowane systemy CTA uruchamiają hamulce, jeśli uznają, że kolizja jest nieunikniona.
Przykłady: Chevrolet Rear Cross-Traffic Alert, Chrysler Rear Cross Path, Nissan Rear Cross-Traffic Alert, Subaru Rear Cross-Traffic Alert.
4. System ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu
System ten (LDW, Lane Departure Warning) działa na zasadzie odbierania informacji z kamer i/lub radaru, a także specjalnych czujników. LDW monitoruje oznaczenia drogowe podczas jazdy po autostradach i drugorzędnych drogach dwujezdniowych i emituje dźwiękowe i/lub wizualne ostrzeżenie, gdy koła samochodu je przekroczą. Niektóre systemy (np. General Motors) obejmują wibracje poduszki fotela jako dodatkowe ostrzeżenie dla kierowcy – z tej strony, z której samochód zboczył z kursu.
Przykłady: Cadillac Lane-Departure Warning with Safety-Alert Seat, Honda Lane-Departure Warning, Toyota Lane-Departure Alert.
5. Asystent utrzymania pasa ruchu

System utrzymywania pasa ruchu (LKS, Lane Keeping System) zamienia samochód w niemal samojezdny. Oznacza to, że automatycznie podejmuje on działania mające na celu utrzymanie pojazdu na pasie ruchu. Jest to bardziej niezawodne połączenie adaptacyjnego tempomatu (ACC) i asystenta utrzymania pasa ruchu (LCA). Po aktywacji system pozwala kierowcy na wykonywanie zadań niezwiązanych z prowadzeniem pojazdu. Szczególnie przydaje się to w miejskich «korkach».
Ale LKS nie zastępuje oczywiście całkowicie kierowcy. Dlatego, gdy zdejmie on obie ręce z kierownicy, system wydaje sygnał ostrzegawczy.
Przykłady: Chevrolet Lane-Keep Assist, Mercedes-Benz Active Blind Spot Assist, Chrysler Lane-Keep Assist, Honda Lane-Keep Assist System.
6. System ostrzegania przed kolizją z przodu
System ostrzegania przed kolizją z przodu (FCW) ostrzega kierowcę w przypadku możliwej kolizji z poprzedzającym pojazdem. Wykorzystuje ten sam typ kamery, radaru lub lasera, co tempomat adaptacyjny. System zapewnia wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie o zbliżającej się kolizji. Reaguje na zagrożenie z coraz większą intensywnością w miarę jego zbliżania się: lampki ostrzegawcze w desce rozdzielczej (lub ikony wyświetlane na przedniej szybie) zmieniają kolor z żółtego na czerwony, sygnały dźwiękowe stają się częstsze.
Przykłady: Chevrolet Forward-Collision Alert, Honda Forward-Collision Warning, Nissan Predictive Forward-Collision Warning.
7. Asystent hamowania awaryjnego
Ta technologia (BAS, Brake Assist) aktywuje się, gdy wykryje, że kierowca zainicjował hamowanie awaryjne. BAS uzupełnia jego wysiłki, zapewniając optymalną siłę hamowania – bez całkowitego zablokowania kół, które może spowodować niekontrolowany dryf. Współpracując z układem przeciwblokującym (ABS) Brake Assist reaguje szybciej niż najlepiej reagujący kierowca. Dzięki temu hamowanie awaryjne jest bezpieczne, a droga hamowania możliwie najkrótsza.
Przykłady: Ford Brake Support, Honda Collision-Mitigation Braking System, Toyota Brake Assist
8. Autonomiczny system hamowania awaryjnego
Przede wszystkim nie należy mylić tego systemu (AEB, Autonomous Emergency Braking) z systemem wspomagania hamowania awaryjnego (BAS). Ten ostatni nie włącza się sam, podczas gdy AEB automatycznie uruchamia hamulce, jeśli kierowca nie podejmuje żadnych działań.
W większości przypadków automatyczne hamowanie może zapobiec kolizji. Lub przynajmniej złagodzić dotkliwość wypadku i związanych z nim obrażeń.
W pojazdach wyposażonych w AEB automatyczne systemy wykorzystują technologię laserową, radar lub kamery do monitorowania ruchu drogowego. Jeśli kierowca wolno reaguje na sytuację na drodze, dają mu czas na opamiętanie – podając sygnały wizualne i/lub dźwiękowe – i dopiero wtedy przejmują kontrolę.
Przykłady: Chrysler Forward-Collision Warning Plus, Honda Collision-Mitigation Braking System, Toyota Pre-Collision System with Pedestrian Detection.
9. Kontrola rodzicielska (lub pracodawcy) (monitorowanie)
Kilku producentów samochodów, w tym Ford i General Motors, oferuje systemy, które pozwalają rodzicom lub pracodawcom ustawić jeden lub więcej kluczyków w celu kontrolowania ustawień pojazdu. Jest to przydatne, jeśli chcesz zapewnić bezpieczeństwo nastoletniemu kierowcy lub kontrolować jazdę swojego pracownika.
Na przykład możesz zaprogramować maksymalną prędkość samochodu, ograniczyć głośność radia lub włączyć ostrzeżenie o zapięciu pasów bezpieczeństwa. System pozwala rejestrować przebyty przez samochód dystans i powiadamiać o przekroczeniu limitów.
Przykłady: Ford My Key, Chevrolet Teen-Driver Vision.
10. System wykrywania pieszych
System wykrywania pieszych (Pre-Collision Assist itp.) – bardziej zaawansowana wersja systemu unikania kolizji i autonomicznego hamowania awaryjnego – może zidentyfikować osobę lub rowerzystę, który znajduje się/pojawia się na drodze samochodu. W takim przypadku sygnalizuje niebezpieczeństwo i w razie potrzeby uruchamia hamowanie. Niektóre zaawansowane systemy (np. BMW i Cadillac) wykorzystują technologię podczerwieni, aby lepiej identyfikować ludzi lub zwierzęta w nocy, zanim zostaną złapane w świetle reflektorów lub zauważone przez ludzkie oko.
Przykłady: Cadillac Night Vision, BMW Night Vision z wykrywaniem pieszych, Volvo City Safety.
11. Kamery 360 stopni
System kamer 360 stopni, jakie zapewniają widok przestrzenny, łączy obrazy z optyki zainstalowanej z przodu i z tyłu samochodu, pod lusterkami wstecznymi itp. w obraz wyświetlany na konsoli środkowej samochodu. Kierowcy mogą obserwować sytuację wokół samochodu o każdej porze dnia (również widok z góry). Jest to szczególnie przydatne podczas cofania i manewrowania w ciasnych miejscach.
Przykłady: BMW Surround View Camera System with 3D View, Nissan Around View Monitor, Volvo 360 Surround View.
12. Asystent parkowania
Dostępnych jest kilka systemów ułatwiających parkowanie, od sygnałów dźwiękowych po bardziej zaawansowane wykorzystujące kamery cofania. Proste czujniki ultradźwiękowe zamontowane na zderzaku wydają dźwięk, który staje się głośniejszy, gdy samochód zbliża się do obiektów.
Kamery cofania pozwalają zobaczyć «obraz» za pojazdem. Obecnie są nie tylko szeroko rozpowszechnione, ale są też federalnym wymogiem w USA dla modeli wyprodukowanych po 2018 roku.
Najlepszym rozwiązaniem są automatyczne systemy parkowania firm BMW, Chrysler, Ford i innych. Dzięki nim kierowcy mogą po prostu zatrzymać się przed pustym miejscem, nacisnąć przycisk i skupić się na hamowaniu, podczas gdy ich samochód sam zajmuje miejsce parkingowe.
Przykłady: Ford Active Park Assist, Chrysler ParkSense Park Assist, BMW Parking Assistant.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!