Dzięki, SUV! Furgonetki wracają do mody

Sprzedaż samochodów dostawczych w ostatniej dekadzie nie była zbyt dynamiczna. Jednak dzisiaj przeżywają gwałtowny wzrost popularności i, co dziwne, należy za to podziękować SUV-om.
W latach 80. i 90. minivany były de facto pojazdem rodzinnym. Ale wraz ze wzrostem popularności (i przestronności) SUV-ów coraz więcej nabywców samochodów preferowało SUV-y. «Po co być mamą, skoro można być fajną mamą?». Tak popularny w USA serwis informacyjny Autoblog.com opisał ten trend.
Stylowa fryzura
– W latach 90. popularność SUV-ów wzrosła dzięki obietnicy aktywnego trybu życia. Powód jest prosty: te samochody wyglądały solidnie i gwarantowały dobrą zabawę, powiedział Ed Kim, prezes i główny analityk AutoPacific.
Zmiana ta przyspieszyła w latach 2000, redukując liczbę graczy w segmencie minivanów do kilku kluczowych.
Równolegle termin «SUV» coraz bardziej tracił na znaczeniu, ponieważ zaczęto go używać do opisywania pojazdów wszelkich kształtów i rozmiarów.
Wielu producentów samochodów przywiązuje dziś tę «stylową fryzurę» nawet do sedanów i kombi, starając się zwiększyć ich atrakcyjność w oczach kupujących.
Przykładów nie trzeba daleko szukać. Najnowsza Kia Carnival odniosła sukces częściowo dlatego, że ma bardziej wyprostowaną, klockowatą konstrukcję niż typowy «marmoladowy» minibus. A prawdziwie popularnym kombi w Ameryce Północnej pozostaje Subaru Outback – z imponującym prześwitem i niezwykle niezawodną konstrukcją.
Bezczelność Kia
Przypomnijmy, że Kia Carnival wprowadzona na rynek w 2021 roku zastąpiła starego minivana Sedona. Jednak w żadnym momencie wprowadzania Carnival na rynek Kia nie użyła słów «van» lub «minivan», określając Carnivala jako «pojazd wielofunkcyjny».
Kia nie poprzestała na tym, twierdząc, że Carnival wypełnia «niezajętą przestrzeń pomiędzy SUV-em a rodzinnym vanem» – niszę, o której istnieniu nie mieliśmy pojęcia. Firma bezczelnie reklamowała «śmiały i kwadratowy design vana przypominającego SUV-a».
Co zaskakujące, ta strategia osiągnęła swój cel. W 2021 roku Kia sprzedała 25 155 egzemplarzy Carnival, czyli więcej niż Sedona, sprzedane w latach 2020, 2019, 2018 i 2017.
– Design pomógł uczynić pojazd bardziej widocznym – powiedział Joseph Choi, kierownik ds. strategii produktu Carnival w Kia. – Wzięliśmy wszystko, co czyni ten typ pojazdu atrakcyjnym, ale naprawdę zrobiliśmy skok do przodu, gdy zwróciliśmy uwagę na wygląd furgonetki.
Przygody «leśnego włóczęgi»
Podążając za ogólnym trendem, Toyota ogłosiła nową aktualizację dla Sienny w 2021 roku – Woodland – która obejmuje nowe wykończenie wnętrza, nadającego minivanowi cechy SUV-a.
Zmiany były minimalne, ale wystarczające, aby zareklamować «leśnego włóczęgę»: wzrost wysokości jazdy o 0,6 cala, relingi dachowe z poprzeczkami, mocny hak holowniczy, gniazdko prądu zmiennego 120 V do zasilania małego sprzętu kempingowego. Woodland jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła, który był i nadal jest opcjonalny w innych modelach Sienna.
W teorii udoskonalenie Woodlanda zakończyło się sukcesem, ale w rzeczywistości wszystko potoczyło się inaczej. Kiedy Autoblog testował samochód na początku roku, Woodland nie uzasadnił swojej stosunkowo wysokiej ceny, która wynosi $47 530 za model z 2023 roku.
Ogólnie rzecz biorąc, w ciągu ostatnich lat producenci samochodów wielokrotnie próbowali zatrzeć granicę między samochodami dostawczymi a ciężarówkami. Na szczególną uwagę w tym sensie zasługuje van Volkswagen Syncro, pierwsza generacja Mazda MPV itp. Ale – z mieszanym sukcesem.
Udane połączenie
Najbardziej udane próby połączenia vanów i SUV-ów pojawiły się w odpowiedzi na wzrost popularności overlandingu – podróżowania bez celu. Wcześniej entuzjaści #VanLife i innych społeczności road tripów kupowali pełnowymiarowe vany i przerabiali je na fan-boardy dla swoich wędrówek. Teraz wielu producentów samochodów stara się im przypodobać.
Na przykład Mersedes wprowadził na rynek Weekend Camper Concept oparty na modelu Metris (później przemianowanym na Getaway).
Ford w zeszłym roku wprowadził na rynek Transit Trail, bardzo fajnego pełnowymiarowego vana z prawdziwymi możliwościami terenowymi. Trail łączy w Transicie twin-turbo V6 o mocy 310 KM z napędem na wszystkie koła, większym o 3,5 cala prześwitem, 16-calowymi kołami z 31-calowymi «butami terenowymi» Goodyear. Wyposażony w opcjonalny pakiet holowniczy, Trail może przewieźć do 6,500 funtów (prawie 3 tony) ładunku.
– SUV-y w dłuższej perspektywie będą nadal wpływać na konstrukcję pojazdów i osiągi dróg, ponieważ pozostają najpopularniejszym pojazdem w Ameryce Północnej, – podsumowuje Kim. – Dzięki temu jest też szansa dla minibusów, zwłaszcza elektrycznych, które są przyszłością.
Źródła: Autoblog.com, Yahoo autos.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!