BMW: 7 najlepszych modeli sprowadzonych do Polski z Ameryki
Kupując samochód za granicą, Polacy preferują sprawdzone w czasie marki i modele. Do najpopularniejszych należą samochody marki BMW. Specjaliści ColumbAuto, po przestudiowaniu wewnętrznych raportów firmy dotyczących świadczenia usług doradczych, ustalili TOP modeli Bawarczyków sprowadzanych do Polski z Ameryki.
Oto jak wygląda «siódemka wspaniałych» BMW, według statystyk ColumbAuto (na koniec 2022 roku).
1. BMW 230i (2018)
Silnik: 2,0 l.
Skrzynia biegów: automatyczna/manualna
Napęd: tylny/na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 6,7-11,2 l/100 km (autostrada-miasto)
Reprezentacyjne auto całkiem może być subkompaktowe – tak zapewne pomyśleli inżynierowie bawarskiego koncernu tworząc BMW serii 2. Z jakiegoś powodu pomysł ten został najlepiej przyjęty w USA – kraju, który historycznie preferuje duże samochody. Na Stany Zjednoczone przypadło najwięcej sprzedaży pierwszej generacji serii od 2014 do 2021 roku – około jednej trzeciej!
Druga seria ma wiele funkcji, które pierwotnie zostały opracowane dla droższych modeli BMW, więc jest doskonałym wyborem w swoim segmencie pod względem stosunku jakości do ceny. Wszystkie «dwójki» mają wysokie osiągi niezależnie od zamontowanego silnika, a do tego nienaganną stylistykę zewnętrzną i wewnętrzną (czego zresztą zawsze oczekuje się od każdego BMW).
Sześć lat temu seria przeszła lifting. Samochody wyprodukowane po 2017 roku cieszą się największą popularnością wśród Polaków sprowadzających je z USA. W Ameryce samochody te występują w trzech konfiguracjach: 230i, M240i i M2. Wszystkie mają podobne wyposażenie, a główne różnice dotyczą silników. Najpopularniejszy jest bazowy 230i z 2-litrowym silnikiem turbo produkującym 248 KM.
«Dwójka» to świetny mały samochód sportowy, dostępny zarówno w nadwoziu coupe, jak i kabriolet, z manualną/automatyczną skrzynią biegów, napędem na tylne lub wszystkie koła. To samo można powiedzieć o M240i z 3-litrowym V6 o mocy 335 KM. Najmocniejsza odmiana M2 (355 KM) dostępna jest tylko w nadwoziu coupe i tylko z napędem na tylne koła. Wyposażony w siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem.
Cena «od ręki» w Polsce: od $24 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $15 000
2. BMW 330i (2019)
Silnik: 2.0L
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: tylny/na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 6,5-9,4 l/100 km (autostrada-miasto)
Trzecia seria sedanów i kombi BMW jest jedną z najbardziej pożądanych. Nie przypadkowo obecna generacja «trójki» jest na transporterze już od 11 lat. BMW 330i dostępne jest w trzech wariantach nadwozia, ma mocne silniki i dopracowane do perfekcji sterowanie. Zawieszenie oferuje komfort na drodze, zużycie paliwa jest uważane za niskie jak na samochód klasy premium, a wnętrze i bagażnik są bardziej przestronne niż można by się spodziewać.
Na rok 2019 sedan trzeciej serii przeszedł redesign. Samochód otrzymał nie tylko aktualizacje zewnętrzne, ale także nowy silnik bazowy o mocy 45 KM większej niż motor poprzedniej generacji. Układ kierowniczy jest teraz jeszcze ostrzejszy, a we wnętrzu pojawił się system informacyjno-rozrywkowy iDrive z nowymi funkcjami.
W przeciwieństwie do serii drugiej, seria trzecia występuje tylko w dwóch konfiguracjach – 330i i 340i. Ale każda z nich jest dostępna w trzech stylach nadwozia: sedan, Sports Wagon i Gran Turismo hatchback (te dwa ostatnie nie zostały zaktualizowane w 2019 roku).
330i sedan jest prawdopodobnie najlepszą opcją do codziennego użytku. Samochód napędzany jest 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 255 KM; standardowo wyposażony jest w napęd na tylne koła (napęd na wszystkie koła jest opcją dla sedana i standardem dla kombi i hatchbacka) oraz ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów. Model 330i oferuje wszystkie te same cechy i udogodnienia, co mocniejszy 340i. Nie ma jednak szczególnego sensu przesiadać się na 40i: moc 3-litrowego silnika V6 (320 KM) jest po prostu zbędna na drogach publicznych.
Cena «od ręki» w Polsce: od $38 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $26 500
3. BMW 430i (2019)
Silnik: 2,0 l.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 6,5-9,4 l/100 km (autostrada-miasto)
Średniej wielkości coupe i kabriolet serii czwartej narodziły się, można powiedzieć, przez rozszczepienie. Dziesięć lat temu projektanci BMW po prostu zmienili stylistykę dwudrzwiowych modeli serii trzeciej i przemianowali ją na czwartą. W efekcie powstał samochód bardziej luksusowy, łączący w sobie równowagę i styl poprzedników.
Samochody produkowane w latach 2014-2020 należą do pierwszej generacji serii, a po niej do drugiej. Istnieją trzy style nadwozia dla «czwórki»: do coupe i kabrioletu dołącza Gran Coupe, czyli to samo coupe, ale z czterema drzwiami.
Czwarta seria oferuje trzy konfiguracje: 430i, 440i i M4. 430i i 440i są dostępne we wszystkich trzech stylach nadwozia, a także (do wyboru) mają napęd na tylne lub wszystkie koła. M4 ma tylko napęd na tylne koła i jest dostępny w nadwoziu coupe lub kabriolet. Wyposażenie standardowe wszystkich wariantów jest takie samo. Różnice, jak zawsze, dotyczą silników i niektórych detali wykończenia wnętrza.
Większość nabywców będzie zadowolona z wersji 430i z 2-litrowym motorem turbo o mocy 248 KM, 8-biegowym automatem i szerokim wyborem wyposażenia opcjonalnego.
440i ma 3-litrowe V6 o mocy 320 KM z taką samą automatyczną skrzynią biegów jak młodszy model, natomiast M4 ma jeszcze mocniejsze, sześciocylindrowe V6 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 425 KM i 7-biegową skrzynią automatyczną (lub 6-biegową manualną).
Wszystkie samochody tej serii mają doskonałe właściwości jezdne, a przechyły nadwozia na zakrętach są minimalne. Kierowca może dostosować jazdę do swoich potrzeb, korzystając z czterech trybów jazdy: Comfort, Eco Pro, Sport i Sport+. I choć niektórzy amerykańscy testerzy zwracają uwagę, że «czwórce» przydałoby się trochę więcej informacji zwrotnych z drogi, jej układ kierowniczy jest najwyższej klasy. Ci, którym to nie wystarczy, mogą znaleźć model z opcjonalnym pakietem Track Handling, który dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu, mocnym hamulcom i regulowanemu układowi kierowniczemu sprawia, że samochód staje się jeszcze bardziej agresywny i sportowy.
Cena «od ręki» w Polsce: od $27 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $16 500
4. BMW 540i xDrive (2020)
Silnik: 3,0 L
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 7,8-10,8 l/100 km (autostrada-miasto)
Słynna piątka BMW od 2017 roku jest produkowana już w siódmej generacji. Samochód otrzymał nadwozie o indeksie G30 (sedan) i G31 (kombi). To chyba jeden z najbardziej zaawansowanych modeli w swojej klasie: szeroka gama silników (jest nawet V8 o mocy 600 KM), bogata lista wyposażenia, duża przestrzeń bagażnika i materiały wewnętrzne klasy premium mówią same za siebie. (Tyle że szkoda, że w 2019 roku usunęli diesla...). No i wisienka na torcie – «piątki» mają najwyższe wskaźniki bezpieczeństwa.
BMW wprowadziło na rynek serię piątą w pięciu podstawowych konfiguracjach: 530i, 530e iPerformance, 540i, M550i i M5. Główna różnica między nimi, jak zwykle, tkwi w silnikach. Skrzynia biegów jest taka sama dla wszystkich modeli – 8-biegowa.
Z wyposażeniem mogą być niespodzianki, ze względu na dużą liczbę opcji, z którymi można zamówić nowy samochód. Nawet w bazowym modelu znajdują się elementy wchodzące w skład standardowego wyposażenia wyższych wersji. Powiedzmy, ze sprzętem stereo Bowers & Wilkins klasy premium lub systemem rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń.
Bazowy model 530 sprzedawany był z 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 248 KM, a 540i również miał turbo, ale już 3-litrowy V6 o mocy 335 KM. Reszta dostała 4,4-litrowy V8 (dostępne w dwóch wersjach – 523 i 600 KM).
«Piątka» jest większa i cięższa od aut poprzedniej serii, więc bazowego 2-litrowego silnika, mimo całej jego żywiołowości i okazałości, trochę brakuje. Znacznie bardziej odpowiedni jest 3-litrowy motor w wersji 540i. Swoją drogą, dokładnie jego popularność promowała, że model stał się liderem w statystykach sprzedaży ColumbAuto.
Cena «od ręki» w Polsce: od $51 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $35 000 do $26 500
5. BMW X1 sDrive 28i (2017)
Silnik: 2,0 l.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 7,4-10,2 l/100 km (autostrada-miasto)
X1 to najmniejszy, a zarazem najbardziej dynamiczny SUV BMW. Mimo skromnych rozmiarów oferuje mnóstwo miejsca dla pasażerów (nawet trzech na tylnej kanapie!) i ich bagażu, a także dobre zabezpieczenia. Po dodaniu do tych dobrodziejstw stanowczej jakości i stylu BMW, otrzymujemy jeszcze jeden hit sprzedaży od Bawarczyków.
Produkcja pierwszego X rozpoczęła się w 2009 roku. Podobnie jak dla serii czwartej, jeden z modeli serii trzeciej stał się dla niej dawcą. W ciągu 14 lat na linii montażowej pojawiły się trzy generacje: modele z lat 2009-2014 należą do pierwszej, 2015-2021 do drugiej, a od 2022 roku do trzeciej.
Amerykańska wersja BMW X1 drugiej generacji dostępna była tylko w dwóch konfiguracjach: przednionapędowym sDrive28i oraz z napędem na wszystkie koła xDrive28i. Lista wyposażenia standardowego w obu modelach jest praktycznie identyczna.
Najbardziej rzuca się w oczy wyposażenie wersji z napędem na wszystkie koła w skórzaną tapicerkę zamiast skóry syntetycznej, podgrzewaną kierownicę i 8,8-calowy wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego zamiast 6,5-calowego jak w przednionapędowym.
X1 z napędem na wszystkie koła ma nieco niższe zużycie paliwa, choć nie drastycznie – od 7,4 l/100 km na autostradzie do 10,2 l/100 km w trybie miejskim (versus 7,6 - 10,7 l dla wersji z napędem na wszystkie koła).
228 «koni» 2-litrowego silnika wystarczy na każdą okazję. Jedyny nieprzyjemny moment wiąże się z «zamyśleniem» 8-biegowej skrzyni automatycznej, która może nie od razu przełączyć się na niższy bieg. Można to jednak łatwo naprawić – wystarczy włączyć sportowy tryb pracy automatycznej skrzyni biegów. Zapewnia on szybką zmianę przełożeń i znacznie poprawia dynamikę samochodu.
Cena «od ręki» w Polsce: od $23 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $15 900
6. BMW X3 xDrive30i (2019)
Silnik: 2.0L
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 8,1-10,7 l/100 km (autostrada-miasto)
Większy (ale wciąż kompaktowy) SUV, X3, podobnie jak jego mniejszy odpowiednik, doczekał się już trzeciej generacji (od końca 2017 roku).
Raczej nie znajdziesz wielu różnic pomiędzy modelami drugiej i trzeciej generacji. Jak trafnie zauważył jeden z dziennikarzy motoryzacyjnych, «BMW skupia się na tym, aby X3 było tym, czym jest, a nie na tym, aby je potem radykalnie ciąć».
Faktycznie, X3 ma sporo zapisanych przez inżynierów plusów – ma przestronne, pięciomiejscowe wnętrze, duży bagażnik i jeden z najlepszych systemów informacyjno-rozrywkowych w luksusowych samochodach. Mocne, ale ekonomiczne silniki turbo, dobrze zmontowane i wygodne zawieszenie, znakomite parametry bezpieczeństwa i wysoka niezawodność przyczyniają się do popularności modelu na całym świecie.
Trzecia generacja występuje w dwóch podstawowych konfiguracjach: 30i i M40i. Główna różnica między nimi leży pod maską. Model 30i wyposażony jest w 2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 248 KM, może występować z napędem na tylne koła (sDrive30i) lub na wszystkie koła (xDrive30i). M40i ma 3-litrowy turbodoładowany motor V6 (355 KM), napęd na wszystkie koła i sztywniejsze zawieszenie M Sport (ma wzmocnione hamulce).
Model 30i to najlepszy wybór dla większości nabywców. Ma to samo wyposażenie co starszy model, ale bardziej ekonomiczny i jednocześnie dość dynamiczny silnik.
Pozostaje dodać, że X3 jest pośrednim, ale konkurentem X5. Owszem, X5 ma pewne przewagi przed trzecim «X» (mocniejsze silniki i bardziej przestronne wnętrze, które czyni go najlepszym wyborem np. dla dużej rodziny). Ale poza tym X3 nie pozostaje w tyle. Tym samym jego cena, jak i koszty obsługi są niższe, niż «piątki».
Cena «od ręki» w Polsce: od $35 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $25 000
7. BMW X7 (2019)
Silnik: 3,0 l.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 9,5-15,7 l/100 km (autostrada-miasto)
«Siódemka» od Bawarczyków zadebiutowała w 2019 roku, stając się balonem próbnym BMW w segmencie pełnowymiarowych luksusowych SUV-ów. Trzyrzędowe X7 to największy SUV BMW i flagowy w swojej niszy (taki sam jak sedan BMW serii 7). Wysoki poziom wydajności i komfortu, bogate, będące szczytem postępu technologicznego, wyposażenie – sprawiły, że samochód ten stał się spełnieniem marzeń wielu miłośników motoryzacji.
Niestety, cena tego cudeńka technicznego jest niebotyczna. Audi Q7, Mercedes-Benz GLS czy Volvo XC90 są tańsze od siódemki «X». Z drugiej strony nie żądają za ten samochód tak dużych pieniędzy, jak w przypadku Bentleya czy Land Rovera. Zatem stwierdzenie, że X7 zapewnia optymalną równowagę między luksusem, wydajności i stylem jest naciągane.
BMW X7 istnieje w dwóch awatarach: xDrive40i i xDrive50i. Oba modele mają napęd na wszystkie koła, z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. xDrive40i posiada 3-litrowy turbodoładowany silnik V6 (335 KM), xDrive50i ma 4,4-litrowe podwójnie turbodoładowane V8 (456 KM).
Lista wyposażenia zarówno standardowego, jak i opcjonalnego jest ogromna i popularnie nazywana jest «na pełnym wypasie».
Bazowy silnik doskonale radzi sobie we wszystkich sytuacjach na drodze i z łatwością porusza się tym dużym SUV-em, nawet przy pełnym załadunku.
Turbodoładowane V8 to dzika bestia. Sportowa moc silnika łączy się z warczeniem wydechu, który ostrzega, że auto należy do drapieżnej rasy.
Jedyne co nie upiększa tego drapieżnika to niezbyt czuły układ kierowniczy. X7 jest raczej dla komfortu, a nie dla wyścigów w terenie czy autostradach. Zawieszenie pneumatyczne doskonale amortyzuje nierówności drogi, ale może zawieść na ostrych zakrętach. W sumie jeśli to bestia, to jak wilk Legosi ze słynnej mangi «Wybitne bestie» – mimo onieśmielającego wyglądu, dość potulny.
Cena «od ręki» w Polsce: od $83 000
Cena z dostawą ColumbAuto «pod klucz» z USA: od $65 000
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!