AutoCheck VS Carfax: jaka jest różnica i którą wybrać?

Samochód, podobnie jak człowiek, może mieć swoje „szkielety w szafie”. Czasami nie można ich wykryć podczas najdokładniejszej kontroli lub jazdy próbnej samochodu. Tylko raporty historii pojazdu mogą pomóc w znalezieniu krytycznych usterek. Jest dwóch głównych graczy oferujących tego rodzaju papiery: AutoCheck i Carfax (nie mylić z dealerem Carmax). Każdy z nich może dać wgląd w przeszłość samochodu, ale źródła te nie są identyczne. Dowiedzmy się, jaka jest różnica ze specjalistami z ColumbAuto (Warszawa).
Raport historii pojazdu: co to jest?
Zasadniczo jest to formularz szczegółów pojazdu, który zawiera dostępne szczegóły wypadku z udziałem samochodu w Stanach Zjednoczonych lub Kanadzie, a także każdy incydent, który wymagał interwencji DMV (czyli wydziału policji), przedstawicieli firm ubezpieczeniowych i agencje rządowe.
Niezbędne zmiany są dokonywane w raportach przy zmianie właściciela samochodu, jego kradzieży, wszelkich zmianach certyfikatu Title (czyli tytułu własności pojazdu) itp.
Początek historii samochodu zapoczątkował Amerykanin Evin Barnett: w 1986 roku zaprosił rynek dealerski do przefaksowania wczesnej wersji raportów z wykorzystaniem zgromadzonej przez siebie bazy danych na temat historii samochodu (początkowo było tylko 10 tys. wpisów). Tak narodził się Carfax, a następnie komercyjny serwis internetowy o tej samej nazwie, który udostępnia raporty historii pojazdów.
Dziś ma dostęp do 20 miliardów wpisów z ponad 100 000 źródeł informacji. Wśród nich są wydziały samochodowe w 50 stanach USA i 10 prowincjach Kanady, aukcje samochodowe, wypożyczalnie, floty, agencje ochrony konsumentów, straż pożarna i policja, producenci samochodów, firmy serwisowe i naprawcze, firmy importowo-eksportowe itp.
Oczywiste jest, że «czysty» raport z tak obszernej bazy danych zapewnia spokój przyszłemu właścicielowi używanego samochodu.
Carfax: złoty standard.
«Pokaż mi carfax» stało się tak samo chwytliwe jak «zrób mi ksero» lub «wygoogluj informacje». I to nie przypadek, bo raporty Carfax zawierają dane, które pozwalają odpowiedzieć na naprawdę ważne pytania: czy auto zostało skradzione, czy uległo uszkodzeniu podczas powodzi, ilu miało właścicieli, czy zmieniły się dokumenty związane z konkretnym kodem VIN, czy wskazania licznika są prawidłowe, czy nie jest w kredycie, czy można ufać odczytom licznika, i nawet – czy zostały odpalone poduszki powietrzne.
Dane Carfax dotyczące historii serwisowej samochodu, a także wyniki jego kontroli bezpieczeństwa, w tym poziom emisji CO2, są unikalne. Jeżeli samochód raz nie przeszedł kontroli, jest to odnotowane w protokole wraz z przebiegiem w dniu odmowy przeprowadzenia procedury.
Czyli historia serwisowa pokazuje jaką naprawę/serwis przeszło auto i kiedy. Informacje te mogą jednak nie być kompletne, jeśli właściciel sam dokonywał napraw lub odwoził samochód do warsztatu, który nie prowadzi odpowiedniej ewidencji. Serwis ostrzega przed tym, a także o możliwym ukryciu wypadku, używając uproszczonego sformułowania «do Carfax nie zgłoszono żadnych wypadków».
Jednak raport Carfax daje dobry wskaźnik ogólnej niezawodności i konserwacji samochodu. Sam serwis internetowy jest również niezawodny: jeśli kupiłeś samochód z «czystym» Carfaxem, ale później okazało się, że był on zamieszany w incydent zarejestrowany przez DMV, firma udziela gwarancji na odkupienie pojazdu w pełnej cenie.
Zrzut ekranu typowego raportu Carfax.
AutoCheck: raport oparty na porównaniu.
Jedną z wad sprawozdania Carfax jest to, że serwis nie zawiera oceny danych – nie przeprowadzają porównanie informacji o analogicznych autach. To ty decydujesz, czy podane informacje są istotne i jak je wykorzystujesz.
AutoCheck, należący do amerykańsko-irlandzkiego Gigant Experian (dostarczający raporty o kredytach konsumenckich dla ponad 1 miliarda ludzi i firm) próbuje temu zaradzić za pomocą raportów oceniających.
Serwis internetowy emituje te same informacje, co Carfax, ale idzie o krok dalej, łącząc je w jeden wynik. Można go następnie wykorzystać do porównania z podobnymi pojazdami o tym samym wieku i przebiegu. Im wyższa wycena samochodu, tym bardziej opłacalny jest jego zakup w porównaniu z analogami.
Jednak lista źródeł, z których AutoCheck czerpie dane, nie jest tak obszerna jak Carfax. Na przykład brakuje w nim zapisów dotyczących konserwacji samochodów, kontroli bezpieczeństwa i emisji.
Jednocześnie, korzystając z usługi internetowej AutoCheck, otrzymasz informacje o własności samochodu, statusie jego ewentualnego wycofania, historię rejestracji. Dostępne są zapisy dotyczące wypadków, zastawów, powodzi lub szkód spowodowanych przez huragan, statusu «samochodu-pułapki» (oznaczającego pojazd ze znaczną usterką lub awarią, która sprawia, że jazda jest niebezpieczna). AutoCheck przechowuje również dane o możliwej kradzieży samochodu lub cofnięciu licznika kilometrów, używając ich do obliczania swoich ocen.
Podobnie jak Carfax, AutoCheck gwarantuje wykup (do 110% wartości księgowej NADA), jeśli okaże się, że w raporcie usługi pominięto status prawny samochodu i inne dane zgłoszone przez władze.
Zrzut ekranu typowego raportu AutoCheck.
Czy koniecznie jest kupowanie raportu?
Łatwo uzyskać raporty AutoCheck i Carfax. Te serwisy można łatwo znaleźć w Internecie po ich nazwach. Wszystko, co musisz wtedy zrobić, to wymienić dane karty kredytowej na jeden z raportów.
Pełny Carfax kosztuje 39,99 USD. Raport AutoCheck jest tańszy i wynosi 24,99 USD. Obie usługi oferują specjalne opcje i niższe ceny, jeśli zamówisz kilka numerów VIN.
Nie należy jednak spieszyć się z płaceniem za raporty. Dealerzy samochodowi i firmy pośredniczące, które oferują usługi zakupu pojazdów za granicą, często przekazują potencjalnym nabywcom dokument o historii samochodu. Jeśli znajdziesz dealera, który nie chce dać Ci Carfax, poszukaj gdzie indziej.
Raporty alternatywne.
Carfax i AutoCheck to liderzy branży. Ale istnieją inne opcje uzyskiwania raportów. Na przykład udostępniają je następujące organizacje.
Narodowy System Informacyjny Oznaczeń Pojazdów Motorowych (NMVTIS).
To elektroniczne narzędzie dostarcza doskonałe z prawnego punktu widzenia informacje o stanie technicznym i historii pojazdu. Raporty są przygotowywane przez Departament Sprawiedliwości USA i dystrybuowane przez autoryzowanych sprzedawców carsforsale.com, carrecord.com, titlecheck.us i vinsmart.com.
Ujawniają informacje o tytule i aktualnym stanie samochodu – «zezłomowany», «odrestaurowany» itp., zapisane stany licznika i wypadki. Informacje są dostarczane przez złomowiska, ubezpieczycieli i DMV.
Koszt raportu NMVTIS to tylko 4,95 USD.
Biuro ds. Przestępczości Ubezpieczeń Społecznych (NICB)
Inna (bezpłatna) usługa weryfikacji numeru VIN jest dostępna za pośrednictwem NICB. Raport biura ogranicza się do informacji o tym, czy samochód znajduje się na liście skradzionych lub uszkodzonych.
O czym warto pamiętać.
Ostatecznie raporty są tak dobre, jak źródła, z których pochodzą. Informacje zawierające wszelkiego rodzaju «carfaxy» mogą być nieaktualne lub niekompletne.
«Zamiast wykorzystywać raport historii samochodu jako główny argument przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu, potraktujcie go jako punkt wyjścia własnego śledztwa, które pozwoli podjąć właściwą decyzję» – radzi ColumbAuto (Warszawa).
Bardzo ważne jest, aby samochód został sprawdzony przez mechanika przed zakupem, bez względu na to, z jakiej części świata go kupujesz. Jeśli w Ameryce, ColumbAuto pomoże Ci znaleźć specjalistę.
Teraz o tym, co lepiej wybrać – Carfax lub AutoCheck. Najbardziej uproszczony wniosek jest taki: pierwszy zwykle jest bardziej szczegółowy. Drugi oszczędza pieniędzy. Oczywiście idealnie jest zamówić dwa raporty na raz w celu uzyskania pełnego obrazu stanu technicznego auta i historii jego eksploatacji. Ale w tym przypadku będziesz musiał zapomnieć o oszczędzaniu pieniędzy.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!