5 najpopularniejszych Volvo w USA: od «walizki» do prestiżowego sedana

Samochody Volvo zawsze słynęły z jakości wykonania, bezpieczeństwa i – jak na tamte czasy – niezdarnym projektowaniem, przez co sarkastycznie nazywano je «szwedzkimi walizkami». Dziś «walizki» stały się samochodami luksusowej klasy, których posiadanie jest zaszczytne... i niekoniecznie drogie.
Aby zaoszczędzić na zakupie Volvo, Polacy sprowadzają samochody z Ameryki, gdzie one kosztują mniej niż w Europie. Poniżej przedstawiamy TOP 5 samochodów szwedzkiej marki, które według wewnętrznych statystyk Columb Trade były najczęściej sprowadzane z USA do Polski w 2022 roku.
Tradycyjnie porównujemy cenę używanych samochodów Volvo na polskim rynku – z ceną samochodu dostarczonego do naszego kraju «pod klucz» z USA (uwzględniając wszystkie koszty, w tym dostawę i preferencyjną odprawę celną).
1. Volvo XC40 T5 Momentum (2020)
Silnik: 2,0 l, 187-248 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 7,1-10,7 l/100 km (autostrada-miasto)
Prawie wszyscy światowi producenci samochodów produkują co najmniej jeden model kompaktowego crossovera. Volvo nie jest wyjątkiem, mimo że ze swoim XC40 dołączyło do trendu jako ostatnie, w 2019 roku. Ale jakże spektakularne: XC40 ma wszystkie zalety starszych braci Volvo. Jednocześnie, dzięki swojej kompaktowości, model pozostaje przystępny cenowo.
Oczywiście XC40 nie ma tak przestronnego wnętrza i bagażnika jak starsze modele, a wnętrze jest wykonane z prostszych materiałów. Ale jeśli chodzi o małe samochody, kupujący zawsze musi iść na kompromisy, a ten nie jest najgorszy. XC40 zapewnia znacznie większą przyjemność z jazdy niż wielu rywali w swojej klasie i jest doskonałym wyborem w stosunku jakości do ceny.
Volvo XC40 2020 było dostępne w trzech wersjach wyposażenia: Momentum, R-Design i Inscription. W każdej z nich można było uzyskać zarówno napęd na przednie, jak i na wszystkie koła. Różniły się one silnikami. Model z napędem na przednie koła ma 2-litrowy silnik turbo o mocy 187 KM, a model z napędem na wszystkie koła ma ten sam motor, ale o mocy 199 KM.
Skrzynia biegów jest taka sama w obu zespołach – 8-biegowa automatyczna. I bardzo energiczna: przełącza się w górę lub w dół bez żadnych opóźnień.
Nawet podstawowy model Momentum z napędem na przednie koła jest dobrze wyposażony i zadowoli większość nabywców. Wyższe warianty są jeszcze bardziej komfortowe, wyposażone w dodatkowe systemy aktywnego bezpieczeństwa. Mają też absolutnie bezużyteczne, ale pretensjonalne detale – na przykład gałkę automatycznej skrzyni biegów wykonaną z kryształu.
Standardowe wyposażenie XC40 Momentum obejmuje tapicerkę z tkaniny i skóry syntetycznej, automatyczną klimatyzację i elektrycznie sterowaną tylną klapę. System informacyjno-rozrywkowy z 9-calowym ekranem dotykowym obsługuje Android Auto/Apple CarPlay i Bluetooth, ma wbudowany hotspot Wi-Fi, ośmiogłośnikowy system stereo, radio HD, radio satelitarne, kamerę cofania i aż trzy porty USB.
Systemy rozpoznawania znaków drogowych, utrzymywania pasa ruchu, ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, ostrzegania przed kolizją z przodu oraz autonomicznego hamowania awaryjnego są już częścią podstawowego wyposażenia. I najnowszy system łagodzenia skutków zjechania z drogi Run. Ten ostatni spowolni samochód i skieruje go z powrotem na drogę, jeśli wykryje, że koła znajdują się na poboczu.
Cena «od ręki» w Polsce: od $25 000
Cena z dostawą «pod klucz» z USA: od $20 000
2. Volvo S90 T6 Momentum (2020)
Silnik: 2,0 l, 316-400 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 7,6-11,2 l/100 km (autostrada-miasto)
Wielu nabywców poszukujących prestiżowego sedana średniej wielkości decyduje się na popularne modele niemieckich producentów. Jednak w tej klasie Szwedzi również mają coś do zaoferowania. Luksusowe Volvo S90 to pierwsza alternatywa, która przychodzi na myśl.
S90 to piękny samochód. Jego proporcje są bliskie ideału, styl klasyczny, a wnętrze eleganckie, z dużą ilością skóry, chromowanego metalu i drewna.
Samochód ma trzy standardowe konfiguracje: Momentum, R-Design i Inscription.
Wszystkie trzy są wyposażone w napęd na wszystkie koła T6 (2-litrowy silnik turbo o mocy 316 KM oraz 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów).
Dostępna jest również przekładnia hybrydowa T8 o mocy 400 KM. Do silnika dodano silnik elektryczny o mocy 87 KM, jednak można go znaleźć tylko w wyższych wersjach – R-Design i Inscription. Niestety, Momentum T-8 nie jest w nią wyposażony.
Ale to chyba jedyna wada pakietu podstawowego. Jeśli chodzi o resztę, Momentum spełnia oczekiwania: znajdziemy tu reflektory LED, dostęp bezkluczykowy i skórzaną tapicerkę. Do tego dochodzi szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa aktywnego.
Standardowe wyposażenie Momentum obejmuje 18-calowe felgi aluminiowe, panoramiczny szyberdach, klucz-kartę i zdalne uruchamianie pojazdu za pośrednictwem aplikacji Volvo On Call. Warto również wspomnieć o dwustrefowej klimatyzacji, 9-calowym ekranie dotykowym, nawigacji i systemie audio (ten ostatni z 10 głośnikami).
I to chyba najlepsza opcja do zakupu.
Cena «od ręki» w Polsce: od $41 000
Cena z dostawą z USA «pod klucz»: od $25 000
3. Volvo S60 T5 R-Design (2021)
Silnik: 2,0 l, 250-400 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 6,9-11,2 l/100 km (miasto)
Wśród luksusowych sedanów klasy podstawowej Volvo S60 jest czymś w rodzaju czarnej owcy – jego design wyraźnie wykracza poza klasykę. Być może jest to jedno z najlepszych ucieleśnień koncepcji «skandynawskiego stylu» w inżynierii motoryzacyjnej. Wewnątrz samochód jest nie mniej piękny niż BMW, Mercedes czy Audi: wykończony materiałami premium i wyposażony w jedne z najwygodniejszych foteli w klasie.
Pod względem technicznym ten sedan jest niemal doskonały. Układ kierowniczy jest ostry i przewidywalny, a przyspieszenie szybkie. Lista wyposażenia i opcji jest dość szeroka, co umożliwia wybór specjalnego egzemplarza na rynku wtórnym.
Oczywiście są pewne niedociągnięcia – obsługa ekranu dotykowego bez żadnego «fizycznego» przycisku odwraca uwagę od drogi, a «sportowe» zawieszenie w pakiecie R-Design jest rażąco sztywne. Niemniej jednak dzięki temu samochód jest stabilny na zepsutych drogach.
Oprócz «sportowego» są jeszcze cztery opcje: Momentum, R-Design, Inscription i Polestar Engineered.
Indeks T5 w nazwie modelu oznacza, że samochód jest wyposażony w przekładnię z napędem na przednie koła – bazowy silnik o mocy 250 KM i 8-biegową skrzynię automatyczną. T6 to napęd na wszystkie koła z mocniejszym, 316-konnym silnikiem z turbodoładowaniem, a T8 to hybryda plug-in z napędem na wszystkie koła (łącznie) o mocy 400 KM.
Pakiet Momentum, jak zwykle w Volvo, jest wyposażony bardzo przyzwoicie: panoramiczny szyberdach, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, zdalny start i system informacyjno-rozrywkowy Sensus z 9-calowym ekranem dotykowym, Bluetooth, systemem audio z 10 głośnikami, radiem satelitarnym, dwoma portami USB i podstawowym (ale wystarczająco szerokim) zestawem aktywnych systemów bezpieczeństwa.
Pakiet R-Design obejmuje skórzaną tapicerkę Nappa (zamiast podstawowej skóry syntetycznej), przednie sportowe fotele kubełkowe, czterostrefową automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, nawigację i system audio Harman Kardon z 14 głośnikami.
Cena «od ręki» w Polsce: od $27 500
Cena z dostawą z USA «pod klucz»: od $23 000
4. Volvo XC60 Momentum (2020)
Silnik: 2,0 l, 250-400 KM
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła, przedni
Zużycie paliwa: 8,1-11,8 l/100 km (autostrada-miasto)
Jeśli szukasz wszechstronnego luksusowego SUV-a, Volvo XC60 powinno znaleźć się na szczycie Twojej listy życzeń. Jest on dostępny z kilkoma układami napędowymi. Wybierz silnik w zależności od tego, czy ważniejsza jest dla Ciebie moc, czy oszczędność.
Samochód jest wystarczająco przestronny, aby przewieźć pięć dorosłych osób i ich bagaż, wyposażony w najbardziej zaawansowane funkcje – jak przystało na wysokiej klasy samochód renomowanej firmy.
Wybór jednostek napędowych w gamie nie jest zbyt szeroki: 2-litrowy silnik turbo o mocy 250 KM – dla auta z napędem na przednie koła (T5), silnik z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 316 KM dla auta z napędem na wszystkie koła (T6). Plus jego połączenie z silnikiem elektrycznym dla hybrydy o łącznej mocy 400 KM (T8). Wszystkie silniki współpracują z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Wewnątrz wszystko jest przewidywalne: eleganckie wnętrze wykonane z wysokiej jakości materiałów, wygodne fotele i duży bagażnik. Wszystkie zestawy (Momentum, R-Design, Inscription i Polestar Engineered) są bogato wyposażone.
Podstawowa wersja Momentum oferuje dwustrefową automatyczną klimatyzację, panoramiczny szyberdach, 9-calowy ekran dotykowy, system informacyjno-rozrywkowy z Apple CarPlay/Android Auto, Bluetooth, radio satelitarne i system audio z 10 głośnikami.
Standardowy pakiet bezpieczeństwa aktywnego obejmuje monitorowanie stanu kierowcy, systemy rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzegania przed kolizją z przodu, łagodzenie skutków zjechania z drogi i autonomiczne hamowanie awaryjne.
Tradycyjnie, wyższe wersje wyposażeniowe charakteryzują się ulepszonymi elementami wykończenia wnętrza i dodatkowymi funkcjami zwiększającymi komfort.
XC60 nie jest najbardziej sportowym SUV-em w swoim segmencie, a jego układowi kierowniczemu brakuje ostrości. Ale tym, którzy są gotowi to znieść, możemy śmiało polecić ten samochód.
Cena «od ręki» w Polsce: od $29 500
Cena z dostawą z USA «pod klucz»: od $26 000
5. Volvo XC90 T6 Momentum (2020)
Silnik: 2,0 l, 250-400 KM.
Skrzynia biegów: automatyczna
Napęd: na wszystkie koła
Zużycie paliwa: 7,8-13,1 l/100 km (autostrada-miasto)
Volvo XC90 – kolejny typowy przedstawiciel «skandynawskiego stylu», który można dostrzec w wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym tego trzyrzędowego SUV-a. Odświeżające podejście do projektowania pomaga XC90 wyróżnić się wśród swoich kolegów z klasy.
Ale to nie jedyna cecha «dziewięćdziesiątki». Podczas gdy konkurenci oferują szereg potężnych i dość żarłocznych silników V6 i V8, XC90 jest wyposażony w turbodoładowane czterocylindrowe silniki, które są tak zunifikowane, jak to tylko możliwe w całej linii modelowej. Podczas gdy bazowy silnik T5 o mocy 250 KM nie jest szczególnie imponujący (zwłaszcza z napędem na wszystkie koła), ponad trzysta koni mechanicznych T6 stanowi doskonałą równowagę między mocą a oszczędnością.
XC90 dostępne jest w trzech wariantach – Momentum, R-Design i Inscription. Różnica między nimi – jak to często bywa – polega na jakości wnętrza i dostępności dodatkowych funkcji, w tym tych związanych z komfortem.
Podstawowy Momentum był wyposażony w 19-calowe koła, reflektory LED i tylne światła, panoramiczny szyberdach, relingi dachowe, elektrycznie sterowaną tylną klapę, tylne czujniki parkowania, bezkluczykowy dostęp i zapłon, hotspot Wi-Fi, winylowa tapicerka, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane dysze spryskiwaczy szyb, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne i fotele w drugim rzędzie dzielone w proporcji 40/20/40 (oraz fotele w trzecim rzędzie dzielone w proporcji 50/50).
Aktywne systemy wspomagania kierowcy (Pilot Assist) to znak rozpoznawczy Volvo i wszystkie modele są w niego w pełni wyposażone. Adaptacyjny tempomat, monitorowanie martwego pola, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu, wykrywanie znaków drogowych, utrzymywanie pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją z przodu, autonomiczne hamowanie awaryjne i łagodzenie skutków zjechania z drogi chronią przed różnymi zagrożeniami na drodze.
Na szczególną uwagę zasługuje pojemność XC90. Samochód ma zwykle trzyrzędową, siedmioosobową konfigurację, ale dostępne są również modele sześcioosobowe z fotelami «kapitańskimi» w drugim rzędzie. Wszystkie fotele są wygodne, z wystarczającym podparciem bocznym. Pierwsze dwa rzędy mają wystarczająco dużo miejsca na głowę i nogi. Ale trzeci jest przeznaczony wyłącznie «dla dzieci». Nawet nastolatkom tam będzie ciasno, a dorosłym tym bardziej.
Cena «od ręki» w Polsce: od $39 900
Cena z dostawą «pod klucz» z USA: od $29 000

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!