12 czynników wpływających na cenę odsprzedaży samochodu

Pierwszą rzeczą, na którą zwraca uwagę większość kupujących, jest cena nowego samochodu. Jest to zrozumiałe, rozważając wpływ zakupu na budżet rodzinny. Niewielu jednak uwzględnia wartość odsprzedaży samochodu po kilku latach. Czy to nie dziwne? Zastanówmy się, jak naprawić taki błąd.
Amerykańska publikacja Moneycrashers.com i specjaliści ColumbAuto podpowiedzą, jak obliczyć wartość odsprzedaży samochodu po pięciu latach, biorąc pod uwagę kilka czynników. Pomoże to sprzedać samochód za najlepszą cenę.
Istnieją pewne parametry, na które nie mamy wpływu, np. ogólna sytuacja gospodarcza w kraju, marka i klasa samochodu. Ale inne można kontrolować – przebieg samochodu, historię serwisowania, wypadki itp.
1. Czynniki ekonomiczne
Eksperci twierdzą, że stan gospodarki w kraju wpływa na koszt używanego samochodu. Indeks wartości samochodów używanych Manheim pokazuje związek między aktywnością gospodarczą a cenami aut używanych. Zgodnie z tym indeksem referencyjnym, wartość rynkowa samochodów używanych spadała podczas każdego z kryzysów gospodarczych od 1995 roku.
Przykładem może być poważna recesja na rynku, która wynikła z upadku firm dot-com (stawiających na handel internetowy) na początku lat 2000., światowy kryzys finansowy z końca lat 2000. oraz pandemia COVID-19 w 2020 roku.
Indeks Manheim odzwierciedla również odwrotny trend: podczas ożywienia gospodarczego rynek samochodów używanych kwitnie. Proces ten można było zaobserwować na początku 2010 r. po globalnym kryzysie finansowym i pod koniec 2020 r. (tzw. boom przed pandemią).
Podczas koronawirusa ceny używanych samochodów były rekordowo wysokie, ponieważ globalny niedobór części zamiennych ograniczył produkcję nowych samochodów. Ponadto, konsumenci rzucili się do kupowania nowych samochodów, czemu sprzyjał dwuletni stłumiony popyt.
Chociaż korelacja między cenami używanych samochodów a aktywnością gospodarczą nie zawsze jest oczywista, należy ją wziąć pod uwagę.
2. Marka samochodu
Niektóre marki mają wyższą reputację w zakresie produkcji trwałych samochodów niż inne. Jednak nie zawsze odpowiada to ogólnej jakości samochodu. Na przykład niemieckie koncerny, takie jak BMW i Audi, słyną z niezawodności swoich modeli, ale są wyraźnie gorsze od konkurencji, jeśli chodzi o odsprzedaż. Z kolei japońscy producenci, tacy jak Toyota, Subaru i Honda, wykazują ponadprzeciętny potencjał odsprzedaży. Od 2010 roku «Amerykanie» również ich doganiają.
3. Klasa pojazdu i typ nadwozia
Klasa pojazdu i typ nadwozia mają duży wpływ na wartość odsprzedaży samochodu. Geografia jest ważnym czynnikiem decydującym o wyborze pojazdu.
Auta sportowe i kabriolety sprzedają się lepiej w ciepłym klimacie, gdzie można nimi jeździć przez cały rok. SUV-y i pojazdy z pełnym napędem są popularne w chłodniejszym klimacie i na obszarach o słabych drogach.
Oszczędność paliwa stała się ważnym czynnikiem, na który zwraca się uwagę nawet w Ameryce. Pojazdy paliwooszczędne mają tendencję do utrzymywania swojej wartości lepiej, gdy ceny benzyny są wysokie, podczas gdy auta «żarłoczne» (które zwykle mają więcej przestrzeni ładunkowej i wyższe oceny bezpieczeństwa) sprzedają się lepiej, gdy ceny paliwa spadają.
4. Przebieg
Nawet jeśli samochód wygląda nieskazitelnie i ma czystą historię (czyli nie brał udziału w wypadkach drogowych i nie był notowany przez policję), będzie kosztować mniej niż ten sam, ale z dwukrotnie mniejszym przebiegiem. Dlatego jednym z najlepszych sposobów na zachowanie wartości samochodu jest ograniczanie korzystania z niego. Brzmi zaskakująco? Ale to fakt.
5. Rodzaj skrzyni biegów
Mimo że manualna skrzynia biegów jest nieco bardziej ekonomiczna niż automatyczna, zazwyczaj obniża ona wartość odsprzedaży samochodu. To związane z tym, że większość kierowców nie radzi sobie dobrze z dźwignią zmiany biegów lub po prostu nie lubi trzymać prawej ręki na gałce, a lewej stopy na pedale sprzęgła. Zwłaszcza w przypadku jazdy w korkach z częstymi zatrzymaniami. W pewnym stopniu wybór samochodu zależy od stanu zdrowia kierowców: niektórzy z nich (szczególnie emeryci) mają problemy z ruchliwością kończyn. Dlatego też (w Ameryce) preferują samochody z automatyczną skrzynią biegów.
6. Stan zewnętrzny
Zadrapania, wgniecenia, odpryski, wgniecenia i widoczna rdza zmniejszają atrakcyjność używanego samochodu dla potencjalnych nabywców. Każda z tych kwestii obniża wartość odsprzedaży. Wyraźnie zniszczony samochód może być wart 15%-30% mniej niż auto bez wad zewnętrznych.
7. Stan wnętrza
Obniżyć cenę używanego samochodu może nawet zaniedbane wnętrze. Zanim więc zaoferujesz samochód potencjalnemu nabywcy, poddaj go gruntownemu odkurzaniu lub czyszczeniu chemicznemu. Ważne jest, aby usunąć lub zamaskować wszelkie uporczywe zapachy, wypolerować plastiki i winyl oraz wymienić dywaniki podłogowe. Szczególną uwagę należy zwrócić na siedzenia: skórzane należy wyczyścić do połysku, a tapicerkę materiałową wymienić, jeśli jest wyblakła i zużyta.
8. Zużycie mechaniczne i historia konserwacji
Przed sprzedażą samochodu warto obliczyć, czy opłaca się zainwestować w naprawę lub wymianę zużytych części i podzespołów samochodu. Na przykład, wymiana skrzyni biegów kosztuje 2000 dolarów. Jeśli nie dokonałeś tego w odpowiednim czasie, teoretycznie powinno to obniżyć wartość odsprzedaży Twojego samochodu o równowartość tej kwoty. Jednak większość kupujących nie zadaje sobie trudu przeprowadzenia dokładnej inspekcji, więc ta matematyka nie działa.
Niemniej jednak, historia serwisowa jest kluczowym czynnikiem wpływającym na spadek wartości. Samochody w złym stanie tracą na wartości szybciej niż te, które są regularnie serwisowane i konserwowane. Jeśli planujesz sprzedać swoje auto z zyskiem w przyszłości, upewnij się, że przeglądy są odnotowane w książkach serwisowych.
9. Historia wypadków
Samochody, które brały udział w wypadku lub były zalane wodą – nawet jeśli wyglądają całkiem dobrze – zwykle sprzedają się za mniej. Wypadki są łatwe do wykrycia dzięki firmom takim jak Carfax (która dostarcza raporty historii pojazdu), więc nie spodziewaj się, że uda się je ukryć.
Niezależnie od kwoty, jaką oczekujesz uzyskać ze sprzedaży swojego samochodu, pamiętaj: jeśli był on poważnie uszkodzony w wypadku, obniży to jego wartość przy odsprzedaży przynajmniej o 10%. Nawet jeśli został w pełni odnowiony po wypadku.
10. Części zamienne i modyfikacje
To paradoksalne, ale wszelkie ingerencje w mechanizmy, mające na celu zwiększenie mocy, przyspieszenie lub po prostu upiększenie samochodu, nie zwiększają jego wartości, a wręcz przeciwnie. Wynika to z faktu, że samochody z doładowaniem zużywają się szybciej niż konwencjonalne. Zwłaszcza, gdy używasz je do wyścigów lub «zabijasz» w terenie.
Nawet jeśli po prostu wymienisz części w samochodzie na nieoryginalne, spodziewaj się pytań i żądań obniżenia ceny.
11. Wyposażenie auta
Technologia samochodowa szybko się rozwija. Pojazdy wyposażone we wszelkiego rodzaju systemy bezpieczeństwa – kamery cofania, pomoc w parkowaniu, tryby autopilota na autostradzie, systemy informacyjno-rozrywkowe i nawigacji komputerowej – zwykle kosztują więcej niż ich mniej zaawansowane odpowiedniki.
Różnica może wynosić tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy dolarów.
12. Kolor
Ten czynnik również ma znaczenie! Jeśli myślisz o odsprzedaży samochodu już na etapie zakupu nowego, wybierz model w dyskretnym kolorze, z minimalną ilością chromowanych elementów, bez wzorów czy pasków na masce.
Bez wątpienia są tacy, którzy uwielbiają jaskrawe lub nietypowe schematy kolorystyczne, ale większość konsumentów preferuje szary, biały, czarny lub stonowane odcienie niebieskiego, czerwonego i zielonego. Szczególnie to dotyczy nabywców sedanów i minivanów – zazwyczaj są to osoby o ponadprzeciętnie racjonalnych poglądach.
Inaczej jest w przypadku sprzedaży efektownego samochodu sportowego. Na pewno znajdzie się nabywca, któremu zależy na wyróżnieniu się z tłumu.
Podsumowując
Będziesz musiał się postarać, aby uzyskać cenę wywoławczą za swój używany samochód. Sam czarujący uśmiech nie załatwi sprawy, potrzebne będą poważniejsze argumenty.
Przed zakupem (sprzedażą) samochodu należy dokładnie sprawdzić jego markę, model i wykończenie, korzystając z renomowanych serwisów Edmunds i Kelley Blue Book. Podszkól się w prowadzeniu negocjacji: nie wykluczone, że będziesz musiał solidnie się targować. Czy to wszystko wydaje się zbyt skomplikowane i nie ma sensu zawracać sobie głowę? Ale samochód to druga najważniejsza wartość po nieruchomości. Podchodź do jego kupna/sprzedaży jak do wydarzenia, które może zmienić Twoje życie. I wszystko się uda!

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!