10 najlepszych używanych samochodów sportowych z USA do 30 000 USD
Samochody sportowe są coraz rzadziej spotykane na amerykańskich drogach - tamtejsi kierowcy niemal wszyscy przesiedli się do SUV-ów, pick-upów i crossoverów. Choć liczba nowych samochodów sportowych sprzedawanych na rynku amerykańskim spada, na rynku wtórnym wciąż jest ich pod dostatkiem. I, co ważne, w przystępnych cenach.
Dobrą wiadomością jest to, że w związku z boomem na duże samochody, ceny aut sportowych w ostatnim czasie praktycznie się nie zmieniły, a wybór pojazdów używanych stopniowo się zwiększa. Nie należy spodziewać się, że ceny tych samochodów w USA spadną, ale też nie wzrosną, w przeciwieństwie do popularnych dziś np. cen pełnowymiarowych pickupów.
Co więc wybrać ze sportowych aut używanych przez trzy do czterech lat i za rozsądną cenę? Firma Columb Trade zestawiła 10 najlepszych samochodów w tym segmencie rynku, w cenie nie przekraczającej 30 000 USD.
1. MAZDA MX-5 MIATA RF GRAND TOURING (2020)
Silnik: 2,0 l, 155 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 7 l/100 km (autostrada), 9 l/100 km (miasto)
Mazda MX-5 Miata RF to jeden z najlepszych kompaktowych samochodów sportowych na rynku amerykańskim. To mały roadster (z wyglądu bardziej przypominający coupe) z elektrycznie składanym hardtopem (Miata ma dach z tkaniny). Samochód występuje w dwóch wersjach wyposażenia – podstawowej Club i maksymalnej Grand Touring. Oba są napędzane tym samym czterocylindrowym silnikiem o pojemności 2,0 l (181 KM i 205 Nm momentu obrotowego), który napędza tylne koła. Silnik współpracuje ze standardową 6-biegową manualną skrzynią biegów lub opcjonalną 6-biegową automatyczną.
Club to prostsza, ale bardziej sportowa opcja, Grand Touring jest bardziej luksusowy. Nie ma spojlerów i hamulców Brembo/BBS Recaro, jak u Club, ale ma takie «sztuczki» jak adaptacyjne reflektory (które obracają się wraz z kołami, aby lepiej oświetlać drogę na zakrętach), automatyczne wycieraczki, podgrzewane lusterka z automatycznym ściemnianiem, system nawigacji, automatyczną klimatyzację i skórzane fotele (zamiast materiałowych).
Miata RF jest łatwa w obsłudze, zwinna i daje prawdziwą przyjemność z jazdy, zwłaszcza na krętych górskich drogach. Przyspiesza szybko, a silnik ma jedne z najlepszych oszczędności paliwa w samochodzie sportowym. Z manualną skrzynią biegów Miata zużywa 9 l/100 km w mieście i 7 l/100 km na autostradzie. Z automatyczną skrzynią biegów osiągi w mieście są takie same, na autostradzie – nieco niższe.
Miata ma wysokiej jakości i wygodną dwumiejscową kabinę (jednak ciasną dla osób wyższych niż średnia) z wieloma nowoczesnymi funkcjami.
Ta Mazda jest niedroga w zakupie i utrzymaniu, chociaż modyfikacja RF jest droższa niż zwykła MX-5. Większość kupujących wybiera Grand Touring, biorąc pod uwagę, że cena jest prawie taka sama jak w przypadku standardowego klubu.
Cena od ręki w Polsce: od 24 500 USD.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 15 000 USD (bez kosztów naprawy).
2. SUBARU BRZ (2019)
Silnik: 2,0 l, 200-205 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 7,1-8,1 l/100 km (trasa), 9,8-11,2 l/100 km (miasto)
Subaru BRZ zostało wprowadzone na rynek w 2013 roku. Kompaktowe rozmiary, znakomita dynamika i niska cena samochodu stały się rewelacją dla kupujących i zadecydowały o jego popularności w USA. Jedynym minusem tego niedrogiego samochodu sportowego był głośny 2,0-litrowy silnik typu bokser, któremu brakowało momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów. W 2017 roku po dopracowaniu moc silnika wzrosła o około 10% (modele z manualną skrzynią biegów dodały o 5 KM więcej niż z automatyczną skrzynią biegów). Kiedy inżynierowie Subaru przekonfigurowali również zawieszenie, ludzie się uspokoili – można brać!
W 2019 roku Subaru BRZ było dostępne w dwóch głównych wersjach wyposażenia: Premium i Limited. Dostępny był również specjalny element wykończenia wnętrza o nazwie Series.Gray, wyposażony w czarne, 17-calowe felgi, tabliczki znamionowe w tym samym kolorze i składane lusterka wsteczne, zmodernizowane zawieszenie i wysokowydajne hamulce Brembo. Łącznie wyprodukowano 250 sztuk tych samochodów.
Dla przeciętnego nabywcy największym zainteresowaniem cieszy się pakiet Limited. Zawiera wszystkie opcje i funkcje podstawowej wersji Premium (skórzana kierownica, radio satelitarne, kamera cofania, podgrzewane lusterka boczne, spojler). A także dodatkowe elementy, takie jak skórzana tapicerka, zaktualizowany system informacyjno-rozrywkowy z większym ekranem dotykowym od 6,2 do 7 cali, podgrzewane przednie siedzenia, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, dostęp bezkluczykowy i uruchamianie za pomocą przycisku.
Wersja Limited jest wyposażona w automatyczną skrzynię biegów, wysokowydajne hamulce Brembo, ulepszone zawieszenie i wysokiej jakości koła.
Cena od ręki w Polsce: od 20 500 USD.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 15 000 USD (bez kosztów naprawy).
3. TOYOTA GR 86 (2019)
Silnik: 2,0 l, 200-205 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 7,1-8,1 l/100 km (autostrada), 9,8-11,2 l/100 km (miasto)
Toyota GR 86 i Subaru BRZ są bardzo podobne, co nie jest zaskakujące, ponieważ Subaru i Toyota współpracowały przy ich tworzeniu. Samochody mają dokładnie takie same podwozia, silniki, skrzynie biegów i odpowiednio obsługę.
GR 86 ma nieco lepszy i wygodniejszy system informacyjno-rozrywkowy, wyższą ocenę niezawodności. Jednocześnie w salonach kosztowała mniej niż Subaru.
Rynek wtórny postawił wszystko na swoim miejscu: ceny obu samochodów dwudrzwiowych były prawie równe. Jak żartują sami Amerykanie, «Subaru kosztuje więcej, ale dokładnie na tyle, ile kosztuje benzyna za wycieczkę do dealera Toyoty».
Rzeczywiście, różnica w cenie między bliźniaczymi modelami jest tak znikoma, że łatwiej nie zawracać sobie głowy i kupić któryś z nich – gdziekolwiek jest bliżej i wygodniej.
Oba samochody mają prawie takie same funkcje – na przykład obsługa Apple CarPlay, Android Auto i Bluetooth w standardzie; uruchamianie za pomocą przycisku i dwustrefowa klimatyzacja są standardem we wszystkich wersjach wyposażenia. Można powiedzieć, że samochody nie mają wyraźnej przewagi nad sobą.
Nabywcom obu modeli zdecydowanie zaleca się jednak zakup kompletu felg stalowych i opon zimowych: tylnonapędowe auto bardzo ich potrzebuje.
Cena od ręki w Polsce: 28 500 USD
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 15 000 USD (bez kosztów naprawy)
4. FIAT 124 SPIDER ABARTH (2019)
Silnik: 1,4 l, 160-164 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 6,5-6,7 l/100 km (autostrada), 9-9,4 l/100 km (miasto)
Fiat 124 Spider był dostarczany do USA w latach 2016-2020 i wielu użytkowników żałuje wycofania tego modelu z rynku amerykańskiego, ponieważ uważają, że w swojej niszy był lepszy od Mazdy MX-5 Miata. Oczywiście nie wszyscy podzielają ten punkt widzenia. Ale wszyscy uznają niezaprzeczalny fakt: Fiat 124 Spider to klasyczny włoski roadster z końca lat 60. Samochód, jak mówią, upiększa swojego właściciela.
Auto było produkowane w trzech wersjach wyposażenia: Classica, Lusso i Abarth. Wszystkie modele to dwumiejscowe roadstery z rozkładanym dachem, składanym ręcznie. Samochody były wyposażone w turbodoładowany silnik TurboAir o pojemności 1,4 litra (Abarthowi udaje się jednak wycisnąć z niego nieco więcej koni mechanicznych – 164 zamiast standardowych 160 KM w innych wersjach wyposażenia). Standardowo dostępna jest 6-biegowa manualna skrzynia biegów i napęd na tylne koła, dostępna jest również 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
Doładowana wersja Abartha oprócz nieco większej mocy silnika ma sztywniejsze zawieszenie i lepsze prowadzenie. Wewnątrz Abarth ma sportową kierownicę i obszyte skórą sportowe fotele.
Jeśli chodzi o zakup Spidera lub Miaty, odpowiedź brzmi: jeśli zależy Ci na wynikach w wyścigach, kup Mazdę. Ale jeśli chcesz cieszyć się krętymi drogami w jednym z najprzyjemniejszych samochodów sportowych na świecie, spójrz na Fiata 124 Spider w wersji Abarth. Tym bardziej, że teraz, gdy oba modele są już wycofane z produkcji, zakup nie będzie kosztować zbyt wiele.
Cena od ręki w Polsce: od 28 800 USD.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 16 300 USD (bez kosztów naprawy).
5. HYUNDAI VELOSTER N (2019)
Silnik: 2,0 l, 250-275 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 8,4-8,7 / 100 km (autostrada), 10,7-11,8 l / 100 km (miasto)
Veloster drugiej generacji, wprowadzony na rynek w 2019 roku, jest jednym z nielicznych sportowych coupe typu hatchback z manualną skrzynią biegów, które wciąż są w sprzedaży na rynku amerykańskim. Znamienny jest fakt, że od 2022 roku na taśmie montażowej pozostała tylko jedna konfiguracja samochodu sportowego – N, najmocniejsza. Ale w latach 2019-2021. było ich 6!
Początkowo 3-drzwiowy Veloster N był wyposażony w 2-litrowy silnik turbo o mocy 250 koni mechanicznych, 6-biegową manualną skrzynię biegów, sportowe fotele przednie, sportowe zawieszenie i unikalne wykończenia zewnętrzne. Dla tej konfiguracji oferowany był opcjonalny pakiet Performance, który obejmował 275-konny silnik turbo, większe przednie i tylne tarcze hamulcowe, regulowany wydech i samoblokujący mechanizm różnicowy.
W 2021 roku zamiast manualnej skrzyni biegów dla N, stało się możliwe zamówienie automatycznej skrzyni biegów, a pakiet Performance stał się standardem. 275 «koni» pod maską i od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy – teraz tylko tak!
Sportowe prowadzenie i precyzyjny układ kierowniczy Velostera N sprawiają, że jest to jeden z najbardziej ekscytujących samochodów w swojej klasie. Zawieszenie jest wyważone, zapewnia komfortową jazdę po wyboistych drogach i chroni samochód przed mocnymi przechyłami w ciasnych zakrętach. W salonie możesz zabrać ze sobą trzech towarzyszy podróży. Albo trochę więcej ładunku, niż mieści się w dość dużym bagażniku dla samochodu sportowego o pojemności 564 litrów.
Cena od ręki w Polsce: od 22 500 USD
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 16 000 USD (bez kosztów naprawy)
6. SUBARU WRX (2019)
Silnik: 2,0 l, 2,5 l, 268-310 KM
Skrzynia biegów: manualna, CVT
Napęd: pełny
Zużycie paliwa: 8,7-10,7 l/100 km (trasa), 11,2-13,8 l/100 km (miasto)
Subaru WRX szybko przyspiesza i dobrze się prowadzi. Tak, te kompaktowe samochody o sportowym charakterze nie można nazwać cichymi i gładkimi. Ale za taką cenę nie znajdziesz mocniejszych sedanów z napędem na wszystkie koła i podobną pojemnością (5 miejsc!)
Wszystkie zalety tego modelu wywodzą się z jego rajdowej przeszłości: samochód został pierwotnie zaprojektowany do najszybszej jazdy po wiejskich drogach. Napęd na cztery koła jest konieczny ze względu na niejednorodność tras rajdowych. Mały, ale mocny turbodoładowany silnik doskonale wyciąga samochód z ostrych zakrętów.
Dzisiejszy WRX to nadal szybki samochód, ale już nie ekstremalny – ma dużą kabinę, dobrą widoczność, wygodne fotele i inne opcje komfortu. Manualną skrzynię biegów można zastąpić opcjonalnym wariatorem, a całość uzupełnia zestaw zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Te ostatnie nie będą zbędne, biorąc pod uwagę sportową przeszłość modelu – WRX ma najniższą ocenę bezpieczeństwa w segmencie.
Samochód jest dostępny w pięciu wersjach wyposażenia: WRX (podstawowa), Premium, Limited, STI i STI Limited. Pierwsze trzy wyposażone są w 2-litrowe silniki o mocy 268 KM; STI i STI Limited – 2,5 litra o mocy 310 KM. Dwa ostatnie mają sztywniejsze zawieszenie, mocne hamulce i brak opcji CVT: tylko manualna skrzynia biegów, tylko hardcore!
Tym, którym zależy nie tyle na mocy i sportowym charakterze, ile na komforcie, możemy polecić pakiet WRX Premium. Zapewnia instalację podgrzewanych przednich siedzeń, systemu informacyjno-rozrywkowego z dużym ekranem i wielu funkcji wspomagających kierowcę, które, jak już wspomniano, nie są zbędne w tym samochodzie.
7. VOLKSWAGEN GOLF GTI (2019)
Silnik: 2,0 l, 228 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 7,4-7,6 l/100 km (autostrada), 9,4-9,8 l/100 km (miasto)
Nic nie jest tak drogie w Ameryce jak zagraniczne niemieckie samochody. Zwłaszcza tak naładowane jak Volkswagen GTI!
Ten czterodrzwiowy hatchback często znajduje się po przeciwnej stronie skali z Hyundai Veloster N. Podstawowy niemiecki silnik turbo o mocy 228 koni mechanicznych jest nieco słabszy niż koreański, ale poza tym VW to VW. Adaptacyjne zawieszenie zapewnia doskonałe prowadzenie samochodu, wnętrze wykończone jest wysokiej jakości materiałami, siedzenia są wygodne zarówno z przodu, jak i z tyłu, a bagażnik jest większy niż u wielu konkurentów.
Mimo to, VW GTI trudno uznać za samochód sportowy. Nie jest to coupe ani roadster; 200 koni mechanicznych pod maską przy masie prawie 1,5 tony nie odgrywa większej roli.
Ale to jest przodek samochodu, który założył odrębny segment rynku samochodowego: jak wiadomo, od 2021 roku VW nie wypuścił standardowego Golfa, wybór jest możliwy tylko między «sportowym» Golfem GTI z napędem na przednie koła i Golf R z napędem na wszystkie koła (wycofany z produkcji w 2020 r. i ponownie reaktywowany w 2022 r.).
Ponadto, jest to jeden z niewielu samochodów oferowanych z sześciobiegową skrzynią manualną w wersji podstawowej. Siedzenia z tkaniny w kratkę są takie same jak w oryginalnym GTI z 1976 roku.
I co najważniejsze: czterodrzwiowy GTI jest nie tylko ostry, ale i praktyczny – do tego stopnia, że może spróbować roli samochodu rodzinnego.
Cena od ręki w Polsce: od 28 000 USD.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 16 000 USD (bez kosztów naprawy).
8. HONDA CIVIC TYPE R (2019)
Silnik: 2,0 l, 306 KM
Skrzynia biegów: Manualna
Napęd: przedni
Zużycie paliwa: 10 l/100 km (autostrada), 14 l/100 km (miasto)
Zaktualizowane «naładowane» wersje hatchbacków Hondy Civic Si i Type R dziesiątej generacji zostały wprowadzone w 2017 roku. Type R stał się supergwiazdą – 3 kwietnia 2017 roku ta modyfikacja była najszybszym hatchbackiem z napędem na przednie koła na Północnej Pętli toru Nürburgring. Hot hatch Type R pokonał pełne okrążenie w 7 minut 43,8 sekundy – prawie 4 sekundy szybciej niż Volkswagen Golf GTI Clubsport S i 6 sekund szybciej niż Civic Type R poprzedniej generacji. To właśnie ten model jest już oficjalnie dostępny w USA.
Produkcyjny Type R napędzany jest 2,0-litrowym silnikiem turbo wytwarzającym 306 KM i występuje wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Silnik ten rozpędza auto do 272 km/h. Jedyną wadą Eryki jest mały zbiornik paliwa, zaledwie 47 litrów, co sprawia, że auto nie jest w stanie zbytnio oddalić się od stacji benzynowej.
Adaptacyjne zawieszenie Type R oferuje wybór ustawień Comfort, +R i Sport. Usatysfakcjonują zarówno miłośników dynamicznej jazdy, jak i tych, którzy wolą poruszać się we względnym komforcie (w miarę możliwości ze sportowym zawieszeniem).
Poziom wyposażenia jest taki sam jak w wersji Sport Touring w hatchbacku Civic, ze skórzaną tapicerką, podgrzewanymi tylnymi siedzeniami, 4-kierunkowym elektrycznym fotelem pasażera, nawigacją, wycieraczkami z czujnikiem deszczu i 12-głośnikowym systemem audio premium.
Zewnętrznie sportowy samochód różni się od standardowej wersji większymi 20-calowymi kołami, wzmocnionymi przednimi i tylnymi hamulcami, masywnym tylnym skrzydłem i kilkoma innymi ekskluzywnymi elementami wykończenia.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 21 600 USD (bez kosztów naprawy)
9. FORD MUSTANG (2019)
Silnik: 2,3 l, 5,0 l, 5,2 l, 310-526 KM Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 7,4-11,2 l/100 km (trasa), 11,2-16,8 l/100 km (miasto)
W 2015 roku Ford Mustang (po raz pierwszy od 50 lat) zainstalował niezależne tylne zawieszenie. Ten sensacyjny fakt, wraz z odnowieniem nadwozia i wnętrza, przywrócił Mustangowi dawną popularność. Na rok 2019 samochód został nieco bardziej «podrasowany» – dodano kilka nowych opcji i kilka modnych «sztuczek» (na przykład dźwięk wydechu stał się bardziej agresywny).
Ford Mustang 2019 był dostępny w czterech głównych wersjach wyposażenia: EcoBoost, EcoBoost Premium, GT i GT Premium. Każdy z nich występował w nadwoziu fastback coupe lub kabriolet.
Dostępnych jest również kilka modeli z edycji specjalnych – Bullitt, Shelby GT350 i Shelby GT350R. Produkowane są tylko z tyłu coupe typu fastback i są wyposażone w manualną skrzynię biegów.
W niższych wersjach wyposażenia montowano 2,3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 310 KM, w bardziej zaawansowanych wersjach GT montowano 5-litrowy silnik V8 o mocy 460 KM (w Bullitt ten sam silnik wytwarza 480 KM). Najmocniejszy GT350 otrzymał 5,2-litrowy silnik V8 o mocy 526 KM.
Jak widać, wszystkie Mustangi mają wystarczająco dużo koni mechanicznych. Ich wnętrza są raczej utylitarne niż luksusowe, ale nawet podstawowa konfiguracja oferuje, jak napisano w broszurze, «doskonałe połączenie sportowego charakteru i komfortu». Droższe wersje dostępne są z opcjonalnym systemem adaptacyjnego zawieszenia MagneRide, który w czasie rzeczywistym dostosowuje jazdę i prowadzenie samochodu do warunków drogowych.
Cena od ręki w Polsce: od 29 500 USD
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 18 500 USD (bez kosztów naprawy)
10. CHEVROLET CORVETTE (2019)
Silnik: 6,2 l, 455-755 KM
Skrzynia biegów: manualna/automatyczna
Napęd: tylny
Zużycie paliwa: 9,4-11,8 l/100 km (autostrada), 14,7-19,6 l/100 km (miasto)
Cena tego samochodu z reguły przekracza 30 000 USD, ale jednak zdecydowaliśmy się umieścić go w pierwszej dziesiątce. W końcu żaden inny amerykański samochód sportowy nie mówi więcej o statusie swojego właściciela niż Corvette.
Niezawodne i mocne silniki V8, doskonałe prowadzenie i wysokiej jakości materiały wnętrza pomagają Chevroletowi Corvette zająć pierwsze miejsce w klasie luksusowych samochodów sportowych.
Model dostępny jest w kilku wersjach wyposażenia: Corvette Stingray, Grand Sport, wysokowydajny Z06 i jeszcze prędszy ZR1. Wszystkie cztery są dostępne w dwóch wersjach nadwozia: coupe (ze zdejmowanym centralnym panelem dachowym) i kabriolet.
Stingray i Grand Sport są wyposażone w podstawowy silnik V8 o pojemności 6,2 litra i mocy 455 KM i 7-biegową manualną (albo 8-biegową automatyczną skrzynią biegów). Różnica między Grand Sport a Stingray polega na ulepszonym zawieszeniu i niektórych zmodyfikowanych elementach nadwozia. Z06 jest wyposażony w mocniejszy silnik turbo – o tej samej pojemności, ale dostarczający już aż 650 KM. Najmocniejsza ze wszystkich Corvette, ZR1, oferowana jest z silnikiem o mocy 755 koni mechanicznych.
«Stado koni» pod maską pozwala Stingrayowi rozpędzić się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, a Z06 i ZR1 odpowiednio w 2,95 i 2,85 sekundy.
Tym samym na tle kolegów z klasy Corvette wyróżnia się oszałamiającą dynamiką, dużą zwrotnością i energochłonnym zawieszeniem. Ponadto dostępne jest adaptacyjne zawieszenie Magnetic Selective Ride Control, które dostosowuje się do warunków drogowych i może automatycznie przełączać się między komfortowym a sportowym trybem jazdy.
Cena od ręki w Polsce: od 30 000 do 60 000 USD.
Cena pod klucz z dostawą z USA: od 52 000 USD (bez kosztów naprawy).
Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!