Samochody z Chin czy USA: kto pierwszy na rynku wtórnym?

Chińskie samochody dokonały niesamowitego skoku technologicznego w ciągu ostatnich kilku dekad. Mimo to nadal są słabo znane w Polsce. Specjaliści ColumbAuto przygotowali przegląd najciekawszych chińskich samochodów, ocenili ich perspektywy na rynku wtórnym na tle konkurentów z innych krajów.
Kryzys energetyczny pobudził rynek samochodów elektrycznych, z czego pragną skorzystać Chiny, które nie osiągnęły znaczącego sukcesu w produkcji silników spalinowych. Ale modele nowych chińskich «samochodów elektrycznych» już teraz stanowią poważną konkurencję dla Tesli, a także dla japońskich i koreańskich producentów samochodów elektrycznych, grożąc ich wyciśnięciem na światowym rynku samochodowym.
Wyrzuć go drzwiami, to on oknem wejdzie
USA i szereg innych krajów starają się chronić rynek przed chińskimi samochodami, chroniąc interesy swoich producentów. Na samochody sprowadzane z Chin nakładane jest cło (np. w USA wynosi 27,5% ceny samochodu). Jednak wszystko może się zmienić już w tym roku, jeśli NIO i Geely otrzymają federalny zwrot podatku od samochodów elektrycznych. Albo znajdą inny sposób wejść na rynek amerykański «tylnymi drzwiami». Na przykład samochody będą sprowadzane pod przykrywką koreańskich, zwolnione z płacenia cła importowego.
Plotka głosi, że NIO już publikuje wakaty związane z rozwojem infrastruktury w Kalifornii. Założyciel i dyrektor generalny NIO ogłosił nawet, że do 2025 roku firma planuje obsługiwać użytkowników w ponad 25 krajach i regionach świata, w tym w USA, Europie Zachodniej, Australii i Nowej Zelandii.
Geely nie jest daleko w tyle, próbując podbić nowe rynki z pomocą Renault.
Nie wiadomo, ile czasu kraje rozwinięte będą w stanie oprzeć się inwazji chińskich samochodów. Podobno nie więcej niż dwa, trzy lata.
Po tym okresie chińskie samochody nieuchronnie zaleją rynek wtórny. Na nim prezentowane są już osobne modele chińskich samochodów, także w Polsce.
Chery to wiodąca marka, prawie dwa razy większa niż Geely i Lifan. Dalej poszukiwane są samochody używane Great Wall, Haval, Changan, BYD, FAW, Exeed i Haima.
Zapoznajmy się bliżej z najbardziej znanymi chińskimi producentami samochodów. Jednocześnie z pomocą specjalistów ColumbAuto ocenimy obecną popularność niektórych chińskich modeli z przebiegiem.
Popularni chińscy producenci samochodów.
BYD.
W ciągu siedmiu lat firmie udało się zostać liderem w Chinach. Co więcej, 15 lat po powstaniu marka zdołała zdobyć popularność na całym świecie. Chińskie samochody tej marki dobrze sprzedają się w dużych miastach. Poszukiwane są wszystkie kategorie pojazdów, począwszy od crossoverów, a skończywszy na samochodach elektrycznych. Wszystkie nowe pojazdy pomyślnie przechodzą europejskie i amerykańskie testy zderzeniowe. Produkt spełnia najsurowsze wymogi bezpieczeństwa.
F3. Sedan średniej klasy sprzedawany w przystępnej cenie. Pierwsze modele były prawie kompletną kopią Toyoty Corolla. Pozostaje poszukiwany na rynku wtórnym nawet po 3-5 latach. Dopełnieniem klasycznego europejskiego kształtu są dobre parametry techniczne. Samochód sprzedawany z kompletnym pakietem elektrycznym, klimatyzacją, felgami aluminiowymi, poduszkami powietrznymi itp.
Popularność na rynku wtórnym: 5 z 10.
S6. pełnowymiarowy crossover o wyrazistym designie, wygodnym i przestronnym wnętrzu oraz pojemnym bagażniku. Wyposażony w 6 poduszek powietrznych, wspomaganie kierownicy z czterostopniową regulacją kolumny kierownicy, hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Model wyposażony jest w dużą liczbę innowacyjnych urządzeń ekstraklasy: system multimedialny z 9 wbudowanymi głośnikami, Bluetooth, dwustrefową klimatyzację. Odporna na uderzenia i pochłaniająca energię konstrukcja nadwozia gwarantuje bezpieczeństwo pasażerom (5 gwiazdek według testów C-NCAP).
Popularność na rynku wtórnym: 7 na 10.
E6. Samochód elektryczny typu crossover z szerokim rozstawem osi i dużym bagażnikiem. Wbudowany akumulator pozwala na przejechanie do 300 km na jednym ładowaniu. Maksymalna prędkość do 140 km/h. Samochód rzuca wyzwanie znanym markom samochodowym, ale traci nieco na jakości części zamiennych i montażu.
Popularność na rynku wtórnym: 5 z 10.
Chery.
Chery jest pierwszym chińskim producentem samochodów, który eksportuje swoje produkty poza Chińską Republikę Ludową. Obecnie modele samochodów tej marki są montowane w 11 zakładach na całym świecie, m.in. w Brazylii i Egipcie.
Firma wyprodukowała pierwsze samochody na sprzęcie Forda, produkując kopie samochodów amerykańskich. Po 15 latach stworzyła własną linię popularnych samochodów.
Tiggo 2. Kompaktowy crossover o wyrazistym i sportowym wyglądzie. Zadowoli kupujących szerokim rozstawem osi, dużym prześwitem, Kompaktowy crossover o wyrazistym i sportowym wyglądzie. Zadowoli kupujących szerokim rozstawem osi, dużym prześwitem, mocnym systemem do wytwarzania ciągu i skrzynią biegów. Podwozie ma znaczny margines bezpieczeństwa. Zużycie paliwa waha się między 8-10 l/100 km w cyklu mieszanym.
Popularność na rynku wtórnym: 6 z 10.
Tiggo 7. Na czele rankingu najlepszych chińskich samochodów ostatnich lat. Crossover jest wyposażony w silnik benzynowy z turbodoładowaniem o mocy 152 KM, 19-calowe felgi ze stopów lekkich, panoramiczny dach, kamerę dookoła oraz sześć poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera. Dopełnieniem ekskluzywnej stylistyki nadwozia są reflektory halogenowe. W stylowym wnętrzu zastosowano wysokiej jakości materiały i drewno.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
eQ. Subkompaktowe auto elektryczne. Maksymalna prędkość to 100 km/h, zasięg nie przekracza 200 km (jedno ładowanie). Mały samochód elektryczny sprzedawany jest tylko w Chinach, ale producent planuje oferować samochody na całym świecie.
Popularność na rynku wtórnym: 0 z 10.
Geely.
Chińska firma motoryzacyjna, która sprzedaje rocznie ponad 2,2 mln samochodów (stan na 2021 rok). Jest własnością prywatną chińskiego miliardera i magnata biznesowego Li Shufu. Geely kupiło Volvo Cars od Ford Motor Company w 2010 roku, posiada udziały w Jidu Auto, London Electric Vehicle Company, Lotus itp. Już dziś liczba aut tej marki ogłoszonych do sprzedaży z Chin na polskim rynku wtórnym to ponad tysiąc.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
Emgrand 7 FL. Rodzinny sedan z doskonałym wnętrzem i przyzwoitymi możliwościami technicznymi. Sprzedawany jest z 1,5-litrowym silnikiem wolnossącym i manualną skrzynią biegów. Tandem nie sprawia problemów i z łatwością pokonuje granicę 200 tys. km bez większych napraw. Samochód spełnia europejskie normy bezpieczeństwa i ekologiczne. Jest wyposażony w 6 poduszek powietrznych, system EBD (elektroniczny rozkład siły hamowania) w celu utrzymania stabilności kursu.
Popularność na rynku wtórnym: 5 z 10.
Geely MK. Lekki sedan z napędem na przednie koła, świetna opcja przy ograniczonym budżecie. Z łatwością przechodzi 200 tys. km przy właściwym zadbaniu i wymianą materiałów eksploatacyjnych. Sprzedawany jest w dość niskiej cenie nawet w maksymalnej konfiguracji. Ta wersja jest popularna w małych ośrodkach regionalnych i regionach ze względu na przystępny koszt i przydatność do naprawy.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
Emgrand EV. Pierwszy samochód, w 100% zaprojektowany przez firmę. Pod względem możliwości auto elektryczne nie pozostaje w tyle za swoim benzynowym odpowiednikiem. Moc silnika elektrycznego to 95 kW, zasięg 235 km. Auto pokonuje sto kilometrów w 9 sekund, maksymalna prędkość to 140 km/h.
Popularność na rynku wtórnym: 4 z 10.
Geely Atlas. Wygodny SUV o niebanalnym designie (producenci skupili się na młodych ludziach) i dobrej dekoracji wnętrza. Zadowoli Cię przemyślana strefa kierowcy, przestronny bagażnik, wygodne podgrzewane siedzenia. Część wyposażenia obejmuje oddzielną klimatyzację, czujniki parkowania, nowoczesne multimedia z zestawem głośników, dostęp bezkluczykowy.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
Great Wall.
Firma znana jest polskim kierowcom z niedrogich SUV-ów. Jest producentem pełnocyklowym, sprzedaje pod własną marką takie auta jak GWM, Haval, WEY, TANK, POER, ORA. W 2010 roku był jedynym chińskim producentem samochodów sprzedającym samochody w UE. Obecnie montaż (głównie SUV-ów i pickupów) odbywa się na całym świecie. Od niedawna – w zakładzie w Tajlandii, kupionym od General Motors.
Wingle 7. Chyba najlepszy chiński pickup, mocny i o dobrym natężeniu ruchu. Jego możliwości nie ustępują amerykańskim SUV-om. Samochód jest wyposażony w napęd na wszystkie koła, a także w tylną blokadę tylnego dyferencjału. Kierowca może wybrać tryb transmisji w zależności od rodzaju nawierzchni. Prześwit wynosi 212 mm, a kąt elewacji 35%.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
M4. Budżetowy subkompaktowy SUV, przemianowany na Haval H1 po tym, jak Great Wall w 2013 roku wydzielił Haval na osobną submarkę. Jest wyposażony w tempomat, klimatyzację, przednie poduszki powietrzne, radar parkowania, elektroniczny system kontroli stabilności – ESC. Relingi na dachu pozwalają na zamontowanie bagażnika oraz transport sprzętu sportowego: rowerów, nart itp.
Popularność na rynku wtórnym: 5 z 10.
Haval.
Marka samochodowa należąca do chińskiego producenta Great Wall Motors specjalizuje się w produkcji crossoverów i SUV-ów. Sprzedawany jest w wielu krajach świata, w tym w USA (!). Pod względem parametrów technicznych i designu SUV-y Haval nie ustępują samochodom europejskich i amerykańskich producentów sprzedawanych w średnim segmencie cenowym. W 2016 roku samochód wywołał zamieszanie w mediach. «Strumień tanich chińskich samochodów wlał się do Australii – a one chcą wyprzedzić Toyotę» – podał np. serwis News.com.au. Dynamika sprzedaży Haval wciąż rośnie, marce udaje się przyciągać coraz więcej fanów.
H2. Subkompaktowy crossover segmentu B. Samochody Red Label mają zazwyczaj bardziej konserwatywny styl, samochody Blue Label mają bardziej agresywny styl i są skierowane do młodych rynków. Samochód sprzedawany jest z nowoczesnym systemem multimedialnym, dwustrefową klimatyzacją, elektrycznym ogrzewaniem lusterek i tylnych siedzeń, elektrycznym szyberdachem, oświetleniem drzwi, bezkluczykowym dostępem. Za dodatkową opłatą można otrzymać system monitorowania ciśnienia w oponach oraz czujniki parkowania zlokalizowane z przodu, z tyłu i po bokach. Na stronie ANCAP Haval H2 jest wymieniony jako posiadający maksymalną ocenę bezpieczeństwa – pięć gwiazdek.
Popularność na rynku wtórnym: 5 z 10.
H6. Druga generacja crossoverów rozwiązała wiele problemów pierwszej, a producent odpowiednio wyposażył samochód. Udział stali o wysokiej wytrzymałości w nadwoziu wynosi 65%. Wpływa to zarówno na bezpieczeństwo pasażerów, jak i ich komfort podczas jazdy. Samochód wyposażony jest w 6 poduszek powietrznych, pochłaniającą energię kolumnę kierownicy, zagłówek o specjalnym kształcie chroniący przed urazami. Stąd ocena C-NCAP wynosząca 5 gwiazdek.
Popularność na rynku wtórnym: 6 z 10.
Haval H7. «Starsza» wersja crossovera o doskonałych parametrach technicznych. Samochód sprzedawany jest w kilku wersjach z 5 lub 7 miejscami. Jest wyposażony w dwulitrowy turbodoładowany silnik benzynowy w połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Crossover jest sprzedawany z wszechstronnymi kamerami, czujnikiem parkowania, klimatyzacją i podgrzewanymi siedzeniami. Za dodatkową opłatą można zamówić panoramiczny dach.
Popularność na rynku wtórnym: 6 z 10.
H9. Całkiem niedrogi SUV z ramą (około 35 000 USD) z przestronnym wnętrzem, dużym bagażnikiem, mocnym silnikiem i napędem na cztery koła. Możesz wybrać żądany tryb jazdy w zależności od rodzaju nawierzchni i czuć się pewnie na piaszczystych, błotnistych lub zaśnieżonych terenach. Sztywna konstrukcja nadwozia zapewnia wysokie bezpieczeństwo, a wielowahaczowe zawieszenie sprawia, że jazda jest komfortowa. Samochód można wyposażyć w dodatkowy rząd siedzeń z tyłu, co oznacza, że jest odpowiedni dla dużej rodziny.
Popularność na rynku wtórnym: 7 z 10.
Kilka wniosków
Nie ma wątpliwości, że chiński przemysł samochodowy nie raz mile zaskoczy miłośników samochodów. Jednocześnie na rynku wtórnym w Europie i Ameryce samochody chińskie nie są jeszcze reprezentowane, z udziałem nieprzekraczającym 2-3%. Tak więc kwestia ich nabycia nie jest szczególnie istotna.
Co innego – zakup nowych samochodów chińskich zamiast odpowiadających im samochodów używanych europejskich, amerykańskich i japońskich producentów po cenie. Jest o czym myśleć, ale należy wziąć pod uwagę, że Chińczycy wciąż nie mogą konkurować z czołowymi światowymi firmami z segmentu premium. Samochód z Chin o wartości 20 000 USD pod wieloma względami ustąpi miejsce używanemu koledze ze «starej szkoły» za tę samą cenę.
Być może sytuacja zmieni się w ciągu najbliższych 5-10 lat, ale na razie najpewniejszym sposobem na zakup samochodu o optymalnym stosunku ceny do jakości jest «wygranie» go na aukcji samochodowej w Ameryce.
Wielu klientom ColumbAuto udało się docenić szeroką gamę modeli prezentowanych na aukcjach w USA i Kanadzie, a także zalety zakupu auta z pomocą specjalistów firmy. Przypominamy, że korzystanie z kont dealerskich ColumbAuto na aukcjach, a także zalety firmy, które zapewniają korzystną dostawę, odprawę celną i naprawę samochodu, pozwalają znacznie zaoszczędzić na zakupie samochodu.
Z pomocą ColumbAuto możesz kupić samochód w Ameryce, którego koszt jest o 30%-40% niższy od ceny podobnego modelu w Polsce.
Za usługi doradcze pobieramy niewielką prowizję. Pomożemy dowieźć auta «pod klucz» do każdego miasta w kraju – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Poznania, Gdańska, Szczecina, Bydgoszczy – pod same drzwi Twojego domu, gdziekolwiek się znajduje.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!