Odwrotna strona samochodów elektrycznych: «za» i «przeciw» zakupu transportu przyszłości

Minie bardzo mało czasu i nie będzie diesli ani silników benzynowych – tylko samochody elektryczne. Te samochody mają zarówno swoje plusy, jak i minusy, pisze Saranddriver.com i oferuje przejrzenie głównych.
Przede wszystkim przypomnijmy sobie, jakie są samochody elektryczne:
- Na baterie (BEV) – posiada od jednego do czterech silników elektrycznych, które są zasilane z reguły jednym akumulatorem o większej pojemności. To z kolei jest ładowane z zewnątrz – na przykład z domowej sieci elektrycznej. Im większa pojemność akumulatora, tym większa odległość, jaką samochód może pokonać między ładowaniami.
- Hybryda (HEV, MHEV) – spalają paliwa kopalne w celu zasilania silnika spalinowego (ICE), który oprócz napędzania samochodu wytwarza energię elektryczną. Samochód akumuluje je i wykorzystuje do zasilania silnika elektrycznego pracującego w parze z silnikiem spalinowym.
- Hybrydy typu plug-in (PHEV) — stosują ten sam schemat zasilania co hybrydy, ale mogą ładować akumulatory z zewnętrznego źródła dzięki portowi ładowania. Dozwolone jest pokonywanie krótkich dystansów na trakcji elektrycznej. Jeśli akumulator jest rozładowany, pojazdy PHEV wykorzystują silnik benzynowy, który służy zarówno jako generator, jak i źródło zasilania.
- Na wodorowych ogniwach paliwowych (HFCV, FCEV) – stosowane są specjalne wodorowe ogniwa paliwowe, które wchodząc w reakcję chemiczną z tlenem wytwarzają energię elektryczną napędzającą silnik elektryczny pojazdu.
Kompromisy elektryfikacji
Analitycy i producenci na całym świecie stawiają na akumulatorowe samochody elektryczne, które ich zdaniem są przyszłością. Ale wciąż jesteśmy w teraźniejszości. To czas wielkich zmian w motoryzacji, ale samochody z różnymi źródłami zasilania są nadal dostępne dla kierowców.
Samochody elektryczne są przyjazne dla środowiska, ciche, mocne i mają godny pozazdroszczenia moment obrotowy. Ale są drogie, ciężkie i zależą od ograniczonej infrastruktury ładowania (jednak zostanie to naprawione).
Jednak wybór poziomu «elektryfikacji» swojego kolejnego auta to swego rodzaju kompromis, który musi pogodzić Twoje oczekiwania z rzeczywistością.
Wodór nie jest dla wszystkich
Osoby poszukujące pojazdów elektrycznych bez szkodliwych emisji mają obecnie do wyboru dwie opcje: pojazdy elektryczne na baterie (BEV) lub pojazdy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFCV, FCEV). Ten ostatni w wyniku reakcji chemicznej wodoru i tlenu emituje do atmosfery parę wodną (całkowicie nieszkodliwą dla środowiska).
Niestety, ograniczona infrastruktura wodorowa utrudnia tankowanie HFCV. Na przykład w USA kupującym oferowane są tylko dwa HFCV – sedan Toyota Mirai i SUV Hyundai Nexo. Sprzedawane są wyłącznie w Kalifornii, jedynym amerykańskim stanie, w którym istnieje przynajmniej infrastruktura do tankowania H2.
Dlatego BEV jest jedyną opcją dla większości kierowców, którzy chcą kupić «ekologiczny» samochód. I najbardziej niedostępny.
Plusy i minusy hybryd
Plusy
+ Hybrydy są ekonomiczne; nie ma potrzeby zmiany nawyków jazdy
Hybrydy nie wymagają zmiany nawyków jazdy za kierownicą. Takie samochody nie są uzależnione od prądu dzięki silnikom spalinowym, do którego paliwo łatwo znaleźć na każdej stacji benzynowej. W PHEV wszystko jest podobne, ale dodatkowo oferują swoim właścicielom możliwość zanurzenia się w świat pełnoprawnych samochodów elektrycznych: z obowiązkowym ładowaniem akumulatora i (czasami) ruchem wyłącznie na trakcji elektrycznej.
+ PHEV nadają się na zwykłe dojazdy do pracy
Według Biura Spisu Ludności USA średni czas dojazdu amerykańskich kierowców do pracy wynosi do 28 minut dziennie w jedną stronę. Pojazdy PHEV, takie jak Toyota RAV4 Prime lub Kia Sorento Plug-in Hybrid, mogą przejechać od 45 do 60 km na samym akumulatorze. W takich PHEV benzyna jest zużywana tylko podczas długich podróży.
+ Nie musisz się martwić o ładowanie
Nie da się kupić worku elektronów (przynajmniej jeszcze nie) do pozbawionego energii samochodu elektrycznego. Ale możesz kupić kilkanaście litrów benzyny, aby przywrócić HEV lub PHEV do eksploatacji. W najgłębszym zakątku niedźwiedzia znajdują się stacje benzynowe.
Minusy
- Konserwacja silnika spalinowego
Dopóki na pokładzie znajduje się silnik spalinowy, samochody hybrydowe i hybrydowe typu plug-in nadal wymagają konserwacji, podobnie jak inne samochody z silnikiem benzynowym. Jednocześnie silniki elektryczne wymagają znacznie mniej uwagi i konserwacji.
- Spalanie paliw kopalnych
Hybrydy benzynowo-elektryczne spalają paliwa kopalne, co oznacza, że nadal zanieczyszczają atmosferę spalinami. Konsumenci mogą uniknąć uruchamiania silnika spalinowego, ale prędzej czy później nieuchronnie się włączy.
Plusy i minusy samochodów elektrycznych na wodorowych ogniwach paliwowych
Plusy
+ Ta technologia działa!
Toyota Mirai, oferowana do sprzedaży tylko w Kalifornii, ma zasięg około 400 km i można ją zatankować prawie tak szybko, jak samochód z silnikiem benzynowym. Jeździ tak płynnie jak samochód elektryczny i jest łatwiejszy w utrzymaniu niż PHEV.
Minusy.
- A gdzie zatankować?
Infrastruktura do ładowania elektrycznego już stworzona i powoli się rozwija, ale wodorowa jest w powijakach. Z tego powodu niewiele jest miejsc, w których HFCV może być obecnie stosowany – nawet w tak zaawansowanym (technicznie) kraju jak USA.
Plusy i minusy samochodów elektrycznych na baterie
Plusy
+ Wydajność i moc
Pojazdy BEV mogą być błyskawiczne. Wystarczy spojrzeć na Rivian R1T, elektryczny pickup ważący ponad trzy tony – ten samochód przyspiesza do prawie 100 km/h w zaledwie 3 sekundy!
Ale zalety silnika elektrycznego nie ograniczają się do przyspieszenia prostoliniowego. Dzięki fantastycznemu momentowi obrotowemu silniki elektryczne jeszcze skromniejszych samochodów elektrycznych zwykle zachowują się żywo w większości typowych sytuacji drogowych – od ostrego startu na światłach po pewne wyprzedzanie na autostradzie.
+ Ekologiczna eksploatacja
Nie ma spalin, a to jedna z istotnych zalet silników elektrycznych. Oczywiście, o ile czystsze samochody elektryczne są w porównaniu z ich odpowiednikami benzynowymi, zależy od wielu czynników. Na przykład, jeśli lokalna elektrownia wytwarza energię elektryczną poprzez spalanie paliw kopalnych, kwestia zrównoważonego rozwoju pojazdu jest wątpliwa. Inna sprawa, kiedy w grę wchodzą farmy słoneczne i wiatrowe podłączone do sieci energetycznej.
+ Prostsza i rzadsza konserwacja samochodu
Ze względu na to, że w silnikach elektrycznych jest mniej ruchomych części niż w silnikach spalinowych, «samochody elektryczne» nie wymagają regularnej konserwacji w porównaniu z samochodami benzynowymi i wysokoprężnymi.
Dzięki zastosowaniu hamowania rekuperacyjnego (silnikiem elektrycznym) hamulce aut elektrycznych działają dłużej niż aut z silnikami spalinowymi.
Minusy
– Cena baterii
Według Departamentu Energii USA oczekiwana żywotność akumulatora w samochodzie elektrycznym wynosi od 10 do 12 lat. Jednak baterie mogą działać dłużej niż oczekiwano. Ale mogą i mniej. W każdym razie wymiana akumulatora po wyczerpaniu jego zasobów będzie nie będzie tanim. Mówimy o tysiącach, a nawet dziesiątkach tysięcy dolarów. Oczywiście kwoty te będą się stopniowo zmniejszać, ale chyba nie tak szybko, jak byśmy sobie tego życzyli.
– Trudności z ładowaniem
Infrastruktura potrzebna do ładowania samochodów elektrycznych w Ameryce i Europie jest wciąż dość słaba. Znalezienie niedrogiej ładowarki, nie mówiąc już o działającej, jest problemem w wielu miejscach publicznych. Taniej jest ładować samochód elektryczny w domu. Ale nie zawsze jest to możliwe...
- Pytania z holowaniem
Problemy z infrastrukturą ładowania w USA nasilają się, gdy wymagane jest holowanie. Modele pickupów, takie jak Ford F-150 Lightning i Rivian R1T, mogą holować przyczepy o masie 4-5 ton. Ale ich przebieg, zgodnie z oceną EPA, zmniejsza się o prawie 2/3 podczas holowania kampera o masie 2,8 tony. Z ciężką przyczepą na elektrycznym aucie daleko nie zajedziesz. Miłośnicy dalekich podróży będą musieli przesiąść się na samochód z silnikiem spalinowym.
- Problemy z ubezpieczeniem
Właściwie nie chodzi o problemy w pełnym tego słowa znaczeniu. Ale według statystyk ubezpieczenie samochodów elektrycznych w USA jest średnio o 23% droższe niż zwykłych. Po prostu dlatego, że te samochody są droższe. Dotyczy to nie tylko pojazdów typu BEV, ale także pojazdów HEV, PHEV, a jeszcze bardziej HFCV i FCEV.
Źródła: Saranddriver.com, Metromile.com.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!