Kupujesz używany samochód? Upewnij się, że nie jest «topielcem»

Powodzie stały się smutną rzeczywistością w wielu stanach USA. Oznacza to, że wiele samochodów z napisami «Na sprzedaż» w Ameryce co najmniej nabierało wody. Kupujący powinni być bardzo czujni!
Carfax szacuje, że około 212 000 pojazdów w USA zostało poważnie uszkodzonych przez zeszłoroczny huragan Ida, a kolejne 378 000 pojazdów poddanych wpływu klęski żywiołowej wróciło na drogi.
Jeśli sprzedawca szczerze powie ci, że samochód był w wodzie i oferuje znaczną zniżkę, to, jak mówią w Ameryce, «może być wart twojego czasu». Ale wielu sprzedawców ukrywa fakt, że samochód był w powodzi, więc trzeba mieć oczy szeroko otwarte.
Oto kilka sposobów na ustalenie, czy zauważony samochód spotkał życie morskie.
1. Spójrz, poczuj, powąchaj.
Bez względu na to, jak ostrożnie sprzedawca próbował wysuszyć «topielca», w niektórych miejscach wilgoć prawdopodobnie się w nim utrzymywała. Sprawdź powierzchnie pod pedałami hamulca i gazu. Pamiętaj, że poobijany samochód z nowymi dywanikami może być znakiem, że sprzedawca zaciera ślady powodzi. Zajrzyj pod dywaniki, włącz węch – czy pachną jak pleśń? Sprawdź bagażnik – podnieś matę ochronną, wyjmij koło zapasowe, przesuń ręką po niszach. Jeśli wszystko jest suche, to plus.
2. Upewnij się, że światła hamowania/reflektory/system audio/klakson samochodu działają.
Wiadomo, że woda niszczy sprzęt elektryczny, ale wielu osobom nie przychodzi do głowy sprawdzenie jego przydatności przy zakupie. Włącz klakson, włącz system audio, poproś właściciela o sprawdzenie hamulca/kierunkowskazów/reflektorów/tylnych świateł. Upewnij się, że wszystko działa. Nie trzeba przepraszać – żaden szanujący się sprzedawca nie będzie sprzeciwiał się takim testom.
3. Sprawdź VIN pojazdu za pomocą usługi internetowej raportowania historii pojazdu użytkowego (np. AutoCheck).
Pozwoli to na odnalezienie certyfikatu (Salvage lub Junk) wystawionego na samochód, czy informacji, że firma ubezpieczeniowa złożyła roszczenie z tytułu szkód spowodowanych zalaniem samochodu.
4. Będziesz musiał się trochę ubrudzić, ale warto.
Wejdź pod samochód z latarką i sprawdź podwozie pod kątem nadmiernej rdzy. Pod większością podwozi i drzwi znajdują się gumowe zaślepki – upewnij się, że nie były ostatnio wymieniane. Dokładnie sprawdź, czy nie ma zardzewiałych śrub i wkrętów pod siedzeniami. Poszukaj jakichkolwiek dowodów na to, że siedzenia zostały usunięte, to kolejna oznaka sprzątania po powodzi.
Na koniec dobrze włóż rękę do drzwi. Jeśli nagromadził się tam brud, szczególnie mokry, to pewny znak, że samochód «zanurkował» do wody.
5. Czy nie ma na aucie linii pozostawionych przez wodę?
Dokładnie sprawdź boki samochodu. Jeśli pojazd był przez chwilę w wodzie, znajdziesz na nim utwardzony ślad kurzu lub osadów biologicznych.
I ostatnia wskazówka.
Nie zawsze można osobiście sprawdzić samochód (na przykład jest to prawie niemożliwe, gdy kupujesz samochód zdalnie, na aukcji samochodowej). W takim przypadku zdecydowanie powinieneś skontaktować się z certyfikowanym mechanikiem. Firma СolumbAuto (Warszawa) świadczy usługi diagnostyki samochodowej w miejscu sprzedaży. Specjalista ColumbAuto dokona przeglądu Twojego pojazdu w USA, szukając nie tylko śladów jego ewentualnej obecności w wodzie, ale także problemów mechanicznych, uszkodzeń karoserii i innych. Wszystkie zauważone niedociągnięcia zostaną odzwierciedlone w raporcie, który mechanik przekaże klientowi. Niewielka kwota zapłacona za usługę może zaoszczędzić tysiące dolarów!
Do tematu
Jakie rodzaje uszkodzeń wyrządza Twojemu samochodowi woda?
Woda może nie tylko zaszkodzić samochodowi, ale także doprowadzić do jego całkowitej utraty. W takim przypadku samochód nie musi być całkowicie zanurzony w wodzie.
Awarie elektryczne – występują, gdy woda dostanie się do styków, zamykając obwód. Sytuację pogarsza fakt, że cyfrowe jednostki nowoczesnych samochodów są bardzo wrażliwe na pogorszenie kontaktu z uziemieniem (karoserii).
Często woda powoduje korozję zacisków elektrycznych, która może nie pojawić się przez kilka miesięcy, a nawet lat, stanowiąc nieprzyjemną i nieoczekiwaną niespodziankę w przyszłości.
Awarie mechaniczne są różne. Gdy woda dostanie się do działającego silnika, możliwe jest uderzenie wodne, a z czasem w komorze silnika rozwija się korozja. Woda przedostająca się do przegubów kulowych, drążków kierowniczych, mechanizmów różnicowych i innych elementów powoduje przedwczesne zużycie.
Pleśń i grzyby tworzą się, gdy materiał organiczny dostaje się do wody wypełniającej samochód. Próby pozbycia się zawilgoconej bioty zwykle są daremne.
Rdza i korozja pojawiają się, gdy woda styka się z gołym metalem. Początkowo pojawiają się trochę rudego na progu, ale z czasem korodują całą karoserię auta.

Zostaw wniosek o wybór super komfortowego samochodu!